(Surf)ski - flattvanns ski, betraktninger

Re: Surfski - surfebåt; egne betraktninger

Postby hotshot » 09 Sep 2014, 12:22

Vi har diskutert endel om primær og sekundær stabilitet i div. kajakk-tråder.
Fartsegenskapene bestemmes selvsagt av undervanns-skroget, ikke bare av bredde i vannlinjen.
Jeg har også inntrykk av at slanke fine former i forskipet er gunstig for fart.
Dette favoriserer "svenske fasong" for skrog av en gitt lengde, antagelig også fordi det hindrer bakenden i å "suge seg ned" i stor fart.
Ulempen med det kan være at forskipet går dypt i bølger.

Fasongen over vann påvirker selvsagt ikke farten, men skrå utoverhellende sider over vann, s.k. "flare" gir sekundær stabilitet uten å bremse.
Mange unngår dette for å gi bevegelsefrihet til åra, men dette løses ofte med "utskjæring" av dekket i det aktuelle området i forkant av sittebrønnen.
Bak kommer ikke dette i veien for noe, med bredt bakdekk må ikke ofrveksles med "svenskefasong" under vannlinja.......

Jeg ser at det etterhvert kommer mange padlebåter av forskjellig slag som er designet etter en slik tankegang, både til tur og mer konkurransepreget eller trenings-bruk.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby veltern » 11 Sep 2014, 14:15

.......
Last edited by veltern on 25 Apr 2020, 08:20, edited 1 time in total.
veltern

Postby AndersRS » 11 Sep 2014, 14:31

veltern wrote:Leste en gang om forsøk med båter med konkurranse-rankhet. Forsøk viste at en båt langt nede på 40 tallet i cm-bredde har en opptimal vannmotstand ved en lengde på ubetydelig over 6 m. Men mange av de slankeste surfskien, på 41,6 til 45 cm har jo lengder på over 6,5 m? For en gitt lengde må en båt vil båtens masse (tyngde) øke med lengden, ikke minst dersom rimelig stivhet skal bestå.

Tar gjerne imot betraktninger om emnet fra noen med erfaring fra konstruksjon av kajakker, eller fra noen med god faglig innsikt i emnet.

Jeg har ikke spesielt greie på skrogkonstruksjoner, men i tillegg til skrogform og lengde er last vesentlig. Lettere padler gir mindre våt flate og dermed mindre motstand. Det er ikke uten grunn at det snakkes om idealvekt i jolleseiling (som er min bakgrunn). Er man for tung har man ikke sjangs i lett vind i seiljolle (i motsetning til i kjølbåt der flere kilo på rekka oftest er en fordel). Jeg vil tro det også er ganske relevant i kajakk på flatt vann, men når det er bølger blir nok denne faktoren forsvinnende liten i forhold til alt annet.

Min gjetning er at den ideelle lengden blir noe lenger når man har tyngre last (totalvekt kajakk+padler) ved en gitt bredde. Kan du huske om det ble nevnt i forsøkene?

Er det forresten regler for minste båtvekt på konkurransekajakker?

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Carbonology Sport Zest SS2
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby hotshot » 11 Sep 2014, 14:41

Jeg tenker at det er en slags veldig enkel naturlov ute og går (ups. noen har skreve samtidig som meg og postet først, skitt au, jeg publiserer uansett):

Du kan ta en ganske kort kajakk og gjøre den smalere i håp om å oppnå mer fart, men med meg og mine mer enn 90 kg ombord, vil den da synke dypere. Det betyr at kanskje vannlinjen blir smalere, men tversnittet bir ikke mindre, det blir bare "snudd på høykant": man fortrenger like mye vann for å bære vekten. For å redusere tverrsnittet og likevel bære en gitt vekt, må kajakken gjøres lengre. Det betyr også at lettere padlere har en klar fordel ift. meg :lol: :? :shock: :cry:

Det har ikke noe med vannlinjelengde eller bølgelengde i en viss hastighet eller noe sånt å gjøre. Det handler bare om å skaffe nok oppdrift uten å gjøre båten "fetere". Straffen er selvsagt våt flate,og diverse kurver som vi har sett, viser at dette er en ganske dominerende kilde til motstand inntil man når den magiske "skroglengdehastigheten" som det er satt opp diverse omdiskuterte formler for.

Det igjen betyr antagelig at det bare er "racerpadlere" som har kraft til å komme over "kneika" rundt 4-6 knop som har utbytte av veldig lange båter.
Eller blir kneika snillere i en smal båt? Jeg ser jo at ganske lange og smale båter "bare" er anbefalt opp til rundt 80 kilo........
Det er nevt at surf ski produsentene har begynt å forstå dette nå, og også lager båter for tyngre folk!
Det er ikke alle som padler for store båter: i klesbutikken går jeg uten å nøle bort og prøver størrelse XXL først, og det er ikke pga. benlengden.....
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby veltern » 11 Sep 2014, 15:05

.......
Last edited by veltern on 25 Apr 2020, 08:20, edited 1 time in total.
veltern

Postby AndersRS » 11 Sep 2014, 15:53

Non-slip vil bare hindre rotasjon. En fordel med formstøpt bøtte å sitte i er jo at den er glatt så man kan rotere litt med hoftene, så jeg tror padding sideveis gjøres bedre med bekledning (Neopren-bukse) enn å lime noe på surfskia.

Det jeg skrev over var forresten ikke om stabilitet, men vannmotstand slik som hotshot også gjorde. Ja, høyere tyngdepunkt gir også dårligere stabilitet, men det er ikke så farlig. Balanse kan trenes opp, men med min kropp er det totalt usannsynlig at jeg kan veie noe mindre enn 90kg og fremdeles være frisk så vekten er det ikke så mye å gjøre med.

velteren wrote:Opptil 200 cm og 90 kg sier produktinformasjonen. Det er betydelig over gjennomsnittshøyde og vekt for en padler, spesielt for smale surfski, vil jeg tro.

Ja, jeg har også lagt merke til at mange padlere (og folk generelt) er skuffende lave og skranglete bygd. Det gjelder nok flertallet av båtkonstruktører og konkuransepadlere også. Kankje med unntak av Oscar Chalupsky?

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby veltern » 11 Sep 2014, 16:27

.......
Last edited by veltern on 25 Apr 2020, 08:21, edited 1 time in total.
veltern

Postby K3- » 11 Sep 2014, 17:17

Jeg har observert (tror jeg) at de fleste som padler de lange surfskiene er relativt store (over gjennomsnittet), og et langt skrog vil favorisere de tyngre padlerne når det gjelder fart. Jeg som er "lavt og skranglete bygd" ;) trives best I en noe kortere kajakk, jeg padlet en periode en CS Atom som er ca 590 lang -og smal. Jeg solgte den da jeg stort sett padler i snillere forhold og bruker kortere kajakker, jeg måtte reist langt fra østlandet (indre Buskerud) for å finne forhold hvor en surfski virkelig kommer til sin rett (men I de forholdene hadde nok Atom'en blitt for ustø for meg). Jeg har også prøvd de lengre skiene uten å "se lyset".
En annen ting vedr vekt så vinner også 100kg+ padlere i en vanlig flattvannsracer, riktignok tilpasset tyngre padlere, og fortsatt er vel en "kort" 520 racer den raskeste på flatt vann. Forøvrig virker det som om produsentene (Nelo og andre) lager kajakkene sine støere enn de ble da breddekravet på 51 cm forsvant, det sies iallefall at Nelos siste båtserie er en tanke støere enn Vanquish var/er.
K3-

Postby AndersRS » 11 Sep 2014, 17:20

veltern wrote:Ja, Oscar er røslig han. Og en god padler, ikke minst med surfski. Har han en viss tilknytning til Epic eller B S&K, eller begge deler?

I tilfelle det ikke var en spøk (jeg er rimelig trøtt i huet her jeg sitter. Burde komme meg ut og padle isteden) : Chalupsky grunnla Epic sammen med Greg Barton: http://www.epickayaks.com/customer_service/company-info
Jeg vet ikke hva B S&K er.

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby keo » 12 Sep 2014, 07:26

Var på surfskikurs med Sean Rice denne uka, han nevnte at han veide 92 kg. Mulig vekt på 90 kg gir større våt flate, men det er nok viktigere hva de kiloene består av. Kursene var bra og han så for seg å komme igjen neste år.
keo

PreviousNext

Return to Surfskipadling