(Surf)ski - flattvanns ski, betraktninger

Re: Surfski - surfebåt; egne betraktninger

Postby Miamaria » 24 Sep 2016, 10:10

Padleforbundet kan du stryke fra innlegget ditt, de har ingenting med den nettsiden å gjøre. Nettsiden er bladet Padling sin. Beskrivelsen av de testene og tester er vel heller ikke et udiskutabelt faktum, jeg har vel oftere hørt påstått motsatt retning.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby veltern » 24 Sep 2016, 10:26

Takker for korreksjonen, en liten kortslutning fra meg der; blandet i farten Padling.no (Padleforbundets sitt nettsted) med Padlesiden.no (Padling sitt nettsted). Mener likevel at gjengitte testene av kajakker, i den grad jeg er i stand til å etterprøve det, er rimelig nøkterne. Vi kan vel der avslutte med å fastslå at vi er uenige.
veltern

Postby Miamaria » 24 Sep 2016, 11:22

Du får selvfølgelig mene hva du vil, jeg bare gjør oppmerksom på at det er en mening en god del vil være uenig med deg i. Hvorvidt jeg er uenig selv skal ellers være usagt, for jeg leser dem ytterst sjelden. :)
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby K3- » 26 Sep 2016, 10:06

Interressant dette om lastekapasitet i kajakker. En av mine kajakker er en Valley Etain 17-3 og med min vekt på 70 kg passer den meg utmerket (også i tom tilstand i mye sjø), men skal iflg produsent ikke miste egenskapene selv med maks last på over 120 kg (padler + last) Jeg har kun hatt ca 20 kg bagsje med med uten merkbare endringer i egenskapene (kanskje bare litt støere. Arkimedes lov gjelder også kajakker og beskrives godt av designeren til Axis kajakker og surfski:
"Designed for paddlers in the 65-90 kg weight range it will be a very capable touring surfski for light paddlers, a play and racing/work-out surfski for those in the upper part of the range. But since kayak hulls have a forgiving weight margin (it takes 17,6 kg to push the waterline 1 cm!) the S4 will do fine with a 40 kg paddler (though a little wind sensitive) as well as a 100 kg paddler (though a little wet at times)." S4 er en forhldsvis liten (kort) surfski http://www.kajakk-fritid.no/axiskayaks/axis-kayaks/prodid/927/axis-kayaks-s4-performance.aspx
I turløp padles ofte samme kajakk (f.eks. 51 cm klassen) av padlere som veier fra 60 kg og opp til 90++, men det jeg har merket meg er at lettere padlere får litt mer problemer med sterk (side)vind.
K3-

Postby veltern » 26 Sep 2016, 11:04

"[i]Designed for paddlers in the 65-90 kg weight range it will be a very capable touring surfski for light paddlers, a play and racing/work-out surfski for those in the upper part of the range.
---
S4 will do fine with a 40 kg paddler (though a little wind sensitive)

Dette kan leses også på en litt annen måte:
Når selv produsenten ser seg nødt til å innrømme at den egner seg best for de i den øvre del av vektgruppen, da både med hensyn til egenskaper i sjø og vindsensibiliet,... da er dèt nok ingen overdrivelse.

Lest mellom linjene beskriver dette sitatet en kjensgjerning omtalt gjentatte ganger.
Ser at det ennå ikke nås helt gjennom, men håper likevel at noen får med seg overnevnte budskap.
veltern

Postby veltern » 03 Oct 2016, 11:34

Siterer en post fra surfski.info: Denne sier det meste, ..og bedre kan det neppe sies; just det vi selv her har forsøkt å forkynne lenge:

http://www.surfski.info/forum/35-surfsk ... mitstart=0

"I mean why are so many inland flat-water paddlers looking at surf skis?"

There is really no purpose for a kayak unless you are doing a multiple day trip and need to carry gear, are running technical whitewater, or are entering a race with ICF rules. Even for flatwater paddlers inland, the surfski is better in every way. It is faster for any given level of stability, or more stable for any level of speed. It is safer in all conditions and water temperatures, and does not require knowing how to roll. With the closed deck it is much much less intimidating to learn on. There just isn't a downside, even on flatwater.
veltern

Postby Kinnguffix » 03 Oct 2016, 12:08

Med "technical whitewater" så mener du sikkert også former for havpadling der man kan komme i kontakt med stein eller havbunn?

Ellers er det jo fint lite utstyr man får med seg på en surfski, slik at en fjellduk og tørt skift er vel ganske utelukket. Greit nok, så lenge man tilpasser padleturene deretter - bare et lite moment før man avskriver tradisjonelle havkajakker helt.

Men når det er sagt - surfski ER gøy! :-)
Last edited by Kinnguffix on 03 Oct 2016, 16:29, edited 2 times in total.
Kinnguffix

Postby veltern » 03 Oct 2016, 13:15

Tar med en treffende formulering av den kjente danske padleren Sune Wendelboe, nå bosatt i Norge:
(Hentet fra denne gode artikkelen: http://www.surfski.info/latest-news/sto ... c-v14.html )

"New generations of surfskis are coming out with more rocker to surf better and then others with less rocker to go faster..."
Gi oss surfski med mindre rocker (spring/kjøllinje-krumning), det ønskes høy fart i moderat sjø!
Surfe på bølger? Velg en egen båt til det, noe bredere med mer spring.
- - -
# "guffix" :
Kinnguffix wrote:Med "technical whitewater" så mener du sikkert ...

Jeg mener ikke, det er et sitat fra en annen person... :-)
veltern

Postby Kinnguffix » 03 Oct 2016, 16:29

Men et sitat som du valgte, og jeg regner med at grunnen var å underbygge det som du har prøvd å forkynne lenge? :-)
Kinnguffix

Postby hotshot » 05 Oct 2016, 01:27

Det er fortsatt en utbredt forestilling at man ikke kan få i pose & sekk. Slikt hindrer verden i å komme videre.
Men stabilitet og fart lar seg kombinere i større grad enn de fleste tror, og man kan sikkert få komfort på kjøpet.
Jeg tror Australia fortsatt har et forsprang mht. baugdesign, Forskjellen i baugdetaljer på gode konstruksjoner befinner seg jo stort sett over vann så lenge det er flatt. Men man må gjøre et designvalg med om man vil padle gjennom eller over bølgene i mot-sjø. Det siste har klare fordeler i med-sjø fordi man unngår å skjære ned, og evt. til siden.

Elvekajakker har vært gjennom en radikal og lang utvikling og ser nå ut til å ha stabilisert seg mht. design. Bare noen få produsenter av flattvanns-farkoster ser ut til å ha lært noe av dette. Det gjelder først og fremst de som har fusjonert med elvekajakkprodusenter og kan dele kunnskap med dem. For det finnes et syndrom som heter NIH (not invented here) og som bremser all utvikling-------

Problemet for de fleste av oss er at vi er henvist til å kjøpe, eller i beste fall etterspørre. Design og produksjon hadde jo vært gøy, men ikke mange får anledning til å drive med slikt....... så får man heller Google.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

PreviousNext

Return to Surfskipadling