Surfski, en nisjeaktivitet med fremtid?

Re: Surfski, en nisjeaktivitet med fremtid?

Postby oslofjord » 22 Sep 2015, 17:43

Jeg troe de fleste som dropper gammeldags klaustrofobisk kajakk aldri ser seg tilbake når de har fått oppleve friheten og tryggheten med surfski eller bredere sit on top kajakk. Spørs om det er særlig med gammeldagse kajakken på fjorden om 20 år. Det vil sikkert være noen som tar på seg noen kajakker på fjorden vinterstid og en og annen nostalgiker men flesteparten er nok selvlensende varianter av dagens surfski.

Det vil nok i større grad komme korte flatbunnede surfski eller waveski som det heter. Helt sikkert større utvalg av surfski/sit on topp med bredde på 55 cm til 65 cm bredde. helt sikkert større utvalg av surfski/sit on top tilpasset elver. kansje flere varanter av katamaran/utrigger surfskier ja og sikkert ekstremvaranter som er enda smalere og enda lengre og enda mer ustabile......men gammeldagse kajakker hvor man spenner seg fast nede i et hull å må gå på kurs for å lære hva man gjør om man henger opp ned i dette hullet med et sprutstrekk som sitter fast....må gå på kurs i kameratredning, ha merkelig årepose ja kort sagt leve et bekynringfullt liv...blir det nok ikke mange igjen av. Kan noen fortelle en eneste fordel med gammeldags kajakk ???...hvis man da ikke skal på padletur vinterstid ?

Klart surfski i alle varianter har kommet for å bli. Å sammenlgne med vindsurfing er urelevant fordi en surfer bruk 90 % av tiden til å rigge og vente på riktig vind, mens surfskipadlere starter padletur uten rigging og uten værforbehold.

Har bare prøvepadlet noen surfski (før inkjøp til neste år) og bare en sesong med sit on top...døgnet rundt, men en ting er sikkert aldri tilbake til gammledagse kajakker...aldri.
oslofjord

Postby SamH » 22 Sep 2015, 19:31

Kanskje egentlig ikke så veldig vanskelig å forestille seg at også fremover vil en trenge eller ønske beskyttelse utover det en åpen kajakk gir. Være seg mot vær, vind, temperatur og/eller landkjenning av frivillig eller ufrivillig karakter. Alltids moro med nye ting, men du får ikke meg på kryssinger, nedover elva, rockhopping, langtur, eller hvilken som helst vinterpadling i no' surfski. Hverken i dag eller i morgen .. Rulle/høye støttetak er vesentlig raskere enn reentry når den sitter, og du er fremdeles tørr på store deler av kroppen så windchill får en heller mindre betydning. Årepose bør vel knapt være noe tema utenom grunnkurs og desslike.

Men hver sin lyst, selvfølgelig..
Sam Houlder ☻
VHF: Kayak Sam - LL 2896 - 258167620
Tracklogg: kayaksam.area51.no
SamH

Postby veltern » 22 Sep 2015, 19:48

oslofjord wrote:Jeg tror de fleste som dropper gammeldags klaustrofobisk kajakk aldri ser seg tilbake når de har fått oppleve friheten og tryggheten med surfski eller bredere sit on top kajakk. Spørs om det er særlig med gammeldagse kajakken på fjorden om 20 år. Det vil sikkert være noen som tar på seg noen kajakker på fjorden vinterstid og en og annen nostalgiker...

Her tar du`n helt ut.... :-) ... her overgår du meg..
Tor det kan komme åpne kajakker i flere varianter. Til bruk for det brede lag vil jeg tro en god del omkring 55 - 58 cm bredde, og 4 - 5 meter lange. Ja, og i "plast" da. Flere modeller i PE.
Brukernes (kjøpernes) ønsker ligger til grunn for fabrikkenes produkter.... kjøperne vil måtte finne ut hva de er best tjent med. Mange kan nok være vel så tjent med en stødig surfski, med et par lasterom, som med en ditto "sitte nede i/inne i"-kajakk.
Godværspadler
veltern

Previous

Return to Surfskipadling