Surfski, en nisjeaktivitet med fremtid?

Surfski, en nisjeaktivitet med fremtid?

Postby veltern » 11 Sep 2014, 15:25

Tenker litt tilbake på 80 og 90-tallet. Da var seilbrett "in". Mange seilbrett var å se på sjøer og havviker, når vinden var passe. Biler kjørte rundt med seilbrett på taket, og ikke minst den lange masten. I dag er det langt mellom brettseilerne, såvidt jeg kan se. Og enda lengere mellom biler med seilbrett og mast på taket. Ikke helt dødt, men nokså liten aktivitet. Hvorfor?
Seilbrett var krevende med hensyn til balanse og koordinering. Det ble mye ufrivillig bading, man ble våt. Våtdrakt var et must, unntatt på noen veldig få dager midt på sommeren når vanntemperaturen var høy.
Hva med surfski? Vil det samme skje som med brettseilerne? Det kreves mye balanse for å mestre de rankeste skiene, og farten blir ikke (så mye) høyere enn med en sammenlignbar kajakk, dersom man ikke er en virkelig dreven rankbåtpadler. De fleste er ikke det, heller ikke jeg. Farten på vannet blir kanskje ikke høyere, det blir mye strev, og man blir våt. Våtere enn i en kajakk, særlig i forhold til kajakk med spruttrekk.

Forhandlerne har solgt litt mer surfski i år enn før, opplyser flere av dem, og kajakk-konkurransene åpne for surfski drar flere deltagere med bølgeski. Og det blir også flere konkurranser for surfski, ser det ut til. Men er nisjen i ferd med å fylles? Dvs. har de fleste som vil drive med surfski over tid nå anskaffet surfski? Og har flere brent fingrene (lommeboken) med å kjøpe (for smal) surfski, og vil tilbake til tradisjonell kajakk. Noen forteller om det.

Surfski en nisjeaktivitet kun for spesielt interesserte? Vil breddeinteressen for surfski øke? Er ikke sikker der. Surfskiene har jo både fordeler og ulemper.
Godværspadler
veltern

Re: Surfski, en nisjeaktivitet med fremtid?

Postby hotshot » 11 Sep 2014, 23:56

Jeg var med en stund på seilbrett "bølgen" etter først å være litt negativ til denne sporten som "stjal" imagen til bølgesurfingen.......

Etter at man hadde blitt kvitt barnesykdommene og seilbrett ble noenlunde funksjonelle, var det til å begynne med en ganske tilgjengelig og sosial sport for alle aldersgrupper, selv om ikke alle fikset utfordringene. Det som så skjedde, var at brettseilingen ble ekstrem, med bølgeakrobatikk og sinker brett. Det ble fokusert sterkt på dette i media og i butikkene. Og dermed ble "gubbesporten" en ekstremsport for spesielt interesserte. Utstyret ble etter hvert mer avansert og mye dyrere Bredden forsvant og omsetningen sank........

I det siste har det kommet brede brett som alle kan mestre, men det ser ut som lufta har gått ut av ballongen.

Hva som vil skje med surfski blir nok en annen historie; jeg ser at et problem i dag er at det hele tiden dukker opp nye påfunn: SUP padling så litt lovende en stund; nå har det gått noen år uten at det har blitt så veldig utbredt. Med klimaendringen som ser ut til å være på gang, kan det se ut som forholdene ligger til rette for SOT og surfski, men min opplevelse er at det er lite folk på fjorden generelt: utrolig mange reiser til utlandet og går glipp av den fine norske sommeren! Eller de trimmer i studio, forstå det den som kan. Hva som blir det neste?? Ikke godt å si; ved siden av mosjonsbølgen er det vel en tendens til motorisert moro?

Samtidig kan man jo holde øye med biltakene: der kan man kanskje lese litt om hva som foregår.
Mulig surfskiene ligger i naust og klubbhus fremfor å bli fraktet omkring? Eller kanskje de er på Vestlandet og nordpå så vi ikke ser dem så mye på mine kanter? Men kanoene ser ut til å være byttet ut med kajakker........
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Seasurfer » 12 Sep 2014, 01:59

Jeg må vel egentlig prøve å holde meg litt nøytral oppi dette. Surfskiens fremtid er derfor et diskusjonstema jeg ikke vil delta i.

I forhold til surfskis, synes jeg likevel det er bemerkelsesverdig at andelen havkajakker er så stor i Norge. Synes det er spesielt at en viss andel padlere som kun er på sjøen for å trene, faller for en sjødyktig farkost med stor lastekapasitet.

For denne gruppen finnes det både turracere og surfskis som veier ned mot halvparten, har fin stabilitet og er lettdrevet.

For oss andre som liker å bruke våre havkajakker i litt vær og vind, er selvsagt en god havkajakk et glitrende valg.

Havkajakk blir litt som å kjøpe seg en stor SUV. Noen trenger en slik. -Andre gjør det ikke. For disse finnes det alternativer som etter kort tid kan beherskes. -Surfskis er et av dem.
Seasurfer

Postby swell » 12 Sep 2014, 08:41

Enig Seasurfer.

Det var derfor jeg likte innlegge til EnTil - hans poeng om at forskjellig bruk, ønsker og interesser kan gi forskjellige svar på hvilken kajakk man bør velge for en bestemt tur. I sommer hadde jeg det gøy med å padle en kano med vingåre (på småturer med 2-3 andre i "skuta") *icon_salut*

PS: Surfskipadling vil nok overleve ettersom dette er en av "nasjonalsportene " i Sørafrika og Australia. Men hvor pop det er og blir i Norge kan vi bare synse om. kajakkpadling som hoved beskjeftigelse er etter min erfaring en svært så smal aktivitet når man sammenligner med løping, sykling, treningsenter, langrenn osv.
swell

Postby hotshot » 12 Sep 2014, 10:26

En tanke som slo meg:

Hvorfor finnes det så mange åpne og SOT typer av tradisjonelle padlefarkoster overalt i verden, mens Sit Inside lukkete kajakker bare ble utviklet i polarstrøkene?
Henger det sammmen med vanntemperaturen?
Finnes det unntak fra denne "regelen"?
hotshot

Postby veltern » 12 Sep 2014, 12:56

De lukkede kajakkene, med en slags tettsittende "spruttrekk" har vel vært en tradisjon i visse polarnære strøk, som "hotshot" nevner. Vannsprut av vann ned mot frysepunktet kjøler raskt ned en padler. Og med jakt på sel og hvalross med harpun fra kajakk, med velting som eventualitet, styrte vel utviklingen der fra gammelt av.
Så i et program på TV om NIlen forleden at noen padlet det som så ut til å være transportkajakker av siv på en av de Østafrikanske. De satt oppe på kajakken og padlet! SOT kajakker kan nok trolig være en eldgammel utvikling.
Godværspadler
veltern

Postby 29er » 17 Sep 2014, 07:55

Artig med eget surfskiforum. Jeg har lenge hatt lyst på surfski, men har ikke helt fått ut fingern. Nå har jeg imidlertid oovertatt en litt eldre Epic V10 Sport fra EnTil, og har fått helt dilla. I denne tråden snakkes det om surfskis kontra havkajakker. Det er kanskje feil - de to utfyller hverandre mer enn de konkurrerer. Men som en kajakk som treningsredskap så mener jeg at surfskien er helt suveren - jeg ser ingen grunn til å padle en 520 cm turracer lenger (hvis ikke et løpsreglement tvinger man til det da...), jeg vurderer en god surfski som mer sjøsterk og ikke minst sikrere fordi den er mye enklere å entre fra vannet enn en turracer.

Veldig bra med eget surfskiforum:)

Harald

Lagt til: Med dagens utvalg av tørrdrakter har dessuten surfskiene en lang sesong.
29er

Postby hotshot » 17 Sep 2014, 10:03

Som nevnt i septemberturer, var jeg ute en tur og testet waveskien min nylig.
Padlet i delt drakt: tørrtopp og tørrbukse. Det er ikke så kaldt i vannet ennå, men jeg ble helt klart en god del våtere enn i kajakk.
Ingen tvil om at "åpen båt" utløser et tydelig behov for å bruke hel tørrdrakt mye av året.
hotshot

Postby veltern » 17 Sep 2014, 15:19

29er wrote:overtatt en litt eldre Epic V10 Sport fra EnTil, I denne tråden snakkes det om surfskis kontra havkajakker. Det er kanskje feil - de to utfyller hverandre mer enn de konkurrerer.

Ja, de to utfyller hverandre. Og med Epic V10 sporten din, med sine bedagelige 48 cm bredde, er det liten sjanse for å kantre, i alle fall i relativt rolig sjø.
29er wrote: jeg vurderer en god surfski som mer sjøsterk og ikke minst sikrere fordi den er mye enklere å entre fra vannet enn en turracer.

Absolutt. Havkajakk alene langt fra land, selv om du kan "rulle" i basseng? Falsk trygghet? Men med to som ror sammen i hver sin kajakk sammen kan man "kameratredde". Har mer tro på det enn redning med "egenrulle".
Surfski? Hopp oppi igjen og ro videre. Gir en egen trygghet. Og man slipper den litt ugne inneklemt/innestengt-følelsen man får i tradisjonell kajakk med liten førerplass og stramt spruttrekk. Mulig det ligger en liten snev av ubevisst klaus hos meg, selv om jeg har padlet i mange, mange år. Frihetsfølelsen og tryggheten i en surfski....ahhhh.
Surfski- a giant leap forward for the kayaking movement.
Godværspadler
veltern

Postby Seasurfer » 18 Sep 2014, 00:34

Bare husk å ha en forbindelse mellom deg selv og surfskien. Disse selvlensende skrogene flyter høyt på vannet og har stort vindfang dersom padleren havner i vannet. Ved en skikkelig "tryning" er det svært få som klarer å holde fast i både åren og surfskien. Sikkert noen som er uenige, men da gleder jeg meg litt til å lese motargumentene....
Seasurfer

Next

Return to Surfskipadling