Surfski, en nisjeaktivitet med fremtid?

Re: Surfski, en nisjeaktivitet med fremtid?

Postby SamH » 20 Nov 2014, 17:48

Seasurfer har helt rett..

Mer eller mindre obskure gamle turracerdesign er for dumt å sammenligne med, det er cherrypicking ..
Hovedtyngden turracere man ser i løp og på vannet nå i moderne tid her hjemme og i våre naboland, de finner du blant de tidligere nevnte, Nelo, Citius, VKV, Vajda etc..

Setet i min Viper 51 har omtrentlig 7cm setehøyde fra innvendig kjøl på det laveste punkt, ca 9cm om setet justeres opp. Dette er standard sete. Forøvrig sånn ca omtrent det samme som mine 2 noe mer hardcore racere som Sea Vanquish og Plastex Marathon har. Skrogform og sittehøyde har i praksis alt å si når du sammenligner rettende arm ved ellers lik personvekt/personvektdistribusjon og skrogbredde.
Sam Houlder ☻
VHF: Kayak Sam - LL 2896 - 258167620
Tracklogg: kayaksam.area51.no
SamH

Postby K3- » 20 Nov 2014, 18:17

veltern wrote:Tror neppe setet på denne turraceren er så mye som 5 cm over dørken....mer i nærheten av 1,5 cm, slik min erfaring med turracere også har vært. :bootyshake:
http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... rough=true

Den det henvises til over her er en "touring" modell (produsenten kaller den også det), mens den under her fra samme produsent er en "competition" altså turracer ihht norske og danske turbåtregler (men nå er vi vel skikkelig "off topic" :? ):
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=53583716&searchclickthrough=true&searchQuery=sipre
Image
K3-

Postby veltern » 07 Jul 2015, 12:38

Da har "Veltern" hatt anledning til igjen å lånepadle en NK Rapido 2 (585/44cm). NK Rapido 2.0 er ikke så ekstremt "nervøs" som f.eks. Carbonology Atom. Atom, som ikke lenger produseres, er nok det mest ustabile jeg har forsøkt å padle. Men jeg føler at Rapido 2.0 er noe mer "tippy" enn bredden på 44 cm gir forhåpninger om.

Har ikke hatt anledning til å padle noen Seabird Wave 6.4 (640/43,5 cm) nok ennå, men hører gjerne om noen som har meninger om SB W. 6.4s stabilitet i forhold til andre sammenlignbare surfski.
Last edited by veltern on 02 Aug 2015, 09:24, edited 1 time in total.
Godværspadler
veltern

Postby AndersRS » 07 Jul 2015, 14:29

Jeg har ennå ikke hatt mulighet til å prøve noen NK ski. Vet du om alle er like trange i bøtta eller har de noen brede også? Jeg vet de oppgir setebredde i cm, men det spørs jo hvor/hvordan de måler om det er mulig å få plass oppi eller ikke.

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Carbonology Sport Zest SS2
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby veltern » 09 Jul 2015, 14:04

Sittebredden
Last edited by veltern on 02 Aug 2015, 09:23, edited 1 time in total.
Godværspadler
veltern

Postby veltern » 23 Jul 2015, 12:07

Fra en annen tråd her på forumet:
hotshot wrote:
Se for eksempel på hvor lang tid det har tatt med disse Axis kajakkene; mykplast versjonen finnes vel ikke ennå?

Ser at 2 versjoner av Axis surfskiene i noen tid har ligget ute på nettbutikk-sidene til Kajakk & Fritid (butikken beliggende i tettstedet der gleden vistnok er større med et godt glass i timen, enn med en times opphold ...).
Begge båtene har anbefalt padlervekt i kategorien de fleste padlere nok befinner seg i (heldigvis).
http://www.kajakk-fritid.no/kajakk/axis ... mance.aspx
Vet noen om Axis-kajakkene produseres i Kina? Eller kan det være i Estland?

Har noen vært hos våre kjære og prøvesittet noen Axis surfski i grundtbassenget i butikken? Vet noen om disse båtene er fysisk tilgjengelige for kjøp nå?
Hvis noen har prøvepadlet noen av dem, eller eier en slik, - kan vi tillate oss å ønske noen ord basert på bruksvurdering? (eller håndtering, da, hvis noen har hatt anledning til å "fingre" med en slik surfski i butikken.
Tenker på byggekvalitet, inntrykk av skrogstivhet, lastelukenes brukervennlighet etc.

Må innrømme at tanken om en surfski i vekt godt under 20 kg, med vipperor, evt. gode store lasteluker, og med foreslått padlervekt for vanlige folk virker tiltrekkende.
Skrogbredden ligger i komfortsonen for de fleste padlere, vil jeg tro, og hastighetspotensialet burde være godtagbart.

Edit: har fjernet ordet "plast" i teksten, da disse båtene ikke er laget i "plast" (ennå?)
Last edited by veltern on 24 Jul 2015, 11:48, edited 1 time in total.
Godværspadler
veltern

Postby hotshot » 23 Jul 2015, 14:23

Mulig jeg tar feil, men ut fra det jeg leser, er jeg tilbøyelig til å tro at det er kompositt versjoner som beskrives her.
Det har jo også tatt sin tid, hvis de da finnes i butikken.......

Jeg syns produktet virker spennende; det jeg er mest skeptisk til utfra det man kan lese, er ryggstøtteløsningen.
For øvrig har det vel litt tilfelles med Point65 sine siste påfunn.
Virker generelt som norske "innovatører" har god kontakt med svenske designere i tillegg til utenlandske produsenter.

De "ekte" norske aktørene burde kanskje få mer oppmerksomhet?
"Proffe padlere" meg selv inkludert, ser ut til å ha fordommer mot for eksempel Hasle.
Egentlig er det litt synd for norsk industri
http://www.arnehasle.no/
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby veltern » 24 Jul 2015, 11:39

Du har rett igjen, "Hotshot", det står jo tydelig nederst i beskrivelsen: "Construction: Infusion grade foam core, fiberglass, heat cured epoxy".
Mener at jeg ett eller annet sted har lest at "plast"-versjoner av (enkelte) Axis-kajakker var planlagt ....Eller var det kun min ønskedrøm?
Godværspadler
veltern

Postby veltern » 24 Jul 2015, 12:41

Fra en annen tråd igjen:
hotshot wrote:... er til en side som handler om SOT (Sit On Top) kajakker, og jeg tror mange av oss kan ha nytte av å studere dette nettstedet. Vi som sitter inni kajakkene våre har godt av å lære litt mer om disse "leketøyene" som det visstnok selges så mye av for tiden.
Men det er sjelden jeg ser dem på vannet: betyr dette at de brukes andre steder enn vi vanligvis ferdes?

I år har jeg heller ikke sett andre surfski på vannet enn mine egne. I flere innsjøer på Østlandet godt egnet for padling. Derimot en fyr som ror singlesculler, av alle ting! Har ikke sett andre kajakktyper på vannet heller, men diverse havkajakker liggende på land, ved hytter nær vannet. Landligget kan vel delvis skyldes den dårlige sommeren (eller er det en grønn vinter?)
Hvor surfskiene brukes? De smalere brukes vel til konkurransepadling, og trening til slikt. Hvor vet ikke jeg, noen på Årungen, kanskje? Og noen brukes til surfing langs kysten, antar jeg?
Mange surfski selges i butikkene for tiden, og surfski selges på Finn.no også. De med bredde i rekreasjonsegmentet går raskt unna, mens de smaleste blir liggende lengere.

Ser at de smaleste surfskiene på Finn.no ofte har tekst med "nesten ubrukt", kjøpt for kort tid tilbake, og lignende.
Hvis vi et kort øyeblikk tenker bil, så vil en doning med sterkere motor bety raskre aksellerasjon (og høyere maksfart) Alle kan tråkke på en gasspedal.
For surfski er det ikke nødvendigvis slik. Kan noen av de smaleste og lite brukte surfskiene til salgs på nettet være et resultat av overvurdering av egen mestringsgrad? Vanskeligere å padle fort med en surfski på 42.5 - 45 cm (for ikke å si unngå å velte), enn å kjøre raskt med en sportsbil med 300 hk.

Når det gjelder annonsering av "ubrukthet" av surski til salgs, er det vel ikke mye som slår denne:
http://www.padlesiden.no/surfski-kajakk/
"Kun vært på vannet i 15 minutter" kan det leses i annonsen. Dette var imidlertid en Honcho Guru (SørAfrikansk) med bredde 50 cm. Ikke av de verste, det.
Den var dessverre solgt, viste det seg...

P:S: Når det gjelder salg av "nesten ubrukte" objekter, ta en titt Finn.no - avdelingen for "skøytesport". Her annonseres nesten ubrukte in-line rulleskøyter i stort antall. Ikke sjelden i øvre prisleie, i damestørrelser(!). Fant denne nydelige formuleringen i en annonse for rulleskøyter i dag: "Grunnet flytting selger jeg disse rulleskøytene som bare har ligget ubrukte i boden. Svært lite brukt. Lukter som nytt inni skoene."
Hva med å legge inn "lukter nytt av båten" i annonser for lite brukte kajakker? *thumright*
http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... rough=true
(Rulleskøyter fungerer dårlig på ru asfalt. Like dårlig som en smal racing-surfski fungerer for en uerfaren padler.)
Godværspadler
veltern

Postby Hallvard » 26 Jul 2015, 11:37

Hvor de er? Jeg er nå ute og padler en to-tre ganger i uken, møter sjelden andre padlere og ennå sjeldnere surfski (andre enn de jeg padler sammen med da). Men sjøen er stor. Treffer ikke så ofte andre kajakker heller i forhold til hvor mange jeg vet er ute og padler.

Kan ellers melde at stanhaftighet lønner seg. Nå har jeg i løpet av ca to år gått fra Epic V10 sport til Carbonology Vault og Think Evo 2 til sist en Think Ion som klassifiseres som eliteski. Denne klarer jeg uten noe problem innaskjærs. Vault og Evo 2 går som regel greit på havet, men her vest er det ikke alltid (aldri) glassklare dønninger å surfe på, heller svikefulle monstre som har to-tre gamle forskjellige bølgesystem i seg og som i tillegg reflekteres fra land. Av og til føles det mer som et widerøfly i storm enn å surfe i kajakk *tongue* men det er god trening mot de dagene det er mer jevne bølger.
Meg: NPF Veileder hav, BCU 4 stjerner
Utstyret: Valley avocet, NDK Grenlander pro 3-delt, Kirton Inuk, Rockpool Taran, Think Evo 2, Think Ion, CS Vault, Lendal, Celtic, AT2, Superior GP, div. grønlandsårer, Jantex Gamma
Aktivitetene: http://www.tornarsuk.blogspot.com
Hallvard

PreviousNext

Return to Surfskipadling