Surfski, en nisjeaktivitet med fremtid?

Re: Surfski, en nisjeaktivitet med fremtid?

Postby veltern » 27 Jul 2015, 10:47

Over tid har jeg vel fått den oppfatning at mange kjøper kajakker, men bruker dem lite. Ikke minst gjelder dette surfski. Kun få av oss padler hundre km eller mer i kajakk i løpet av sommeren. Tror jeg.
Er vel slik at har man en kajakk, har man jo MULIGHETEN til å ta seg en padletur, det ligger på en måte en personlig frihet, en fri opsjon der.
Godværspadler
veltern

Postby AndersRS » 27 Jul 2015, 12:21

Jeg tror du har rett i at de fleste padler på sjøen, og ikke i ferskvann. Jeg er sikkert ikke den eneste som synes flatt vann er gørrkjedelig og heller padler i bølger. Jeg har ikke sett noen surfski jeg ikke kjenner på fjorden her, men ser mange forskjellige havkajakker hver gang jeg er ute.

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Carbonology Sport Zest SS2
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Re: Surfski, nå plastkajakkene Epic V7 og Think Nitro

Postby veltern » 18 Sep 2015, 18:38

Fremtiden ser lys ut for oss brukere av surfski. også vi som ikke bruker dem så mye til bølgesurf, men som sikrere rekreasjonsbåter også på innsjøer og flattvann. Og i nye modeller som kan padles i grunt og steinete farvann!
I fjor annonserte Epic sin rotostøpte "plast" variant av en middels-surfski, sin nye V7. (54,4 cm bred, 520 cm lang).
V7 har en etter sigende en fremragende dreneringsluke i sittebrønnen, "bailer", og V7 har èn lasteluke. Og opsjon for enkel ettermontering av vipp-opp bakmontert ror. Dette roret er en spesialutgave fra Smarttrack.

Nå har Think annonsert at de kommer med noe tilsvarende, sin nye "Think Nitro", (53 cm bred, 535 cm lang), og i samme vektklasse som V7. Også den med opsjon for grei ettermontering av bakmontert vipp-opp ror.
Til forskjell fra Epic V7 har Think Nitro har fått 2 lasteluker med solid deksel, en liten luke i framvegg på fotbrønn, og en større bak sittebrønnen. Annonsert tilgjengelighet av Epic Nitro er fra 2016.
http://www.surfski.info/forum/2-announc ... html#24523
(Se første postering i tråden det linkes til).

Vil også Stellar komme med en "plast" surfski i nær fremtid? La oss håpe det.
Godværspadler
veltern

Postby K3- » 21 Sep 2015, 08:37

Antall surfski øker også på de "tradisjonelle" turløpene. På årets Telemarkspadlern på 23 km (K1h) fullførte 54 padlere, 10 i SS, 22 racer/turracer og resten havkajakker (de 10 første plassene gikk dog til R/TR).
To forhandlere stilte med kajakker og mange fikk prøvd nye modeller (mest SS da). Telemarkspadlern ble et flott arrangement selv om løpet måtte flyttes ned til Norsjø pga flommen.
K3-

Postby AndersRS » 22 Sep 2015, 05:37

Bare en liten rettelse ^^ I følge resultatlista padlet Gram surfski og kom på 7. K1H 23km, 8. totalt (årets løype ble 21km sa de som logget)

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby K3- » 22 Sep 2015, 07:49

Gram padlet sin orange PP Tornado (var påmeldt med surfski) ;)
K3-

Postby AndersRS » 22 Sep 2015, 09:19

K3- wrote:Gram padlet sin orange PP Tornado (var påmeldt med surfski) ;)

Ok, det visste jeg ikke. Da var jeg første bølgebåt da, så artig (jeg padlet ION). Får prøve å følge opp det neste år, og forhåpentligvis også få med meg at starten går istedenfor å sitte langt baki feltet og skravle ;)

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby K3- » 22 Sep 2015, 10:30

AndersRS wrote:Ok, det visste jeg ikke. Da var jeg første bølgebåt da, så artig (jeg padlet ION). Får prøve å følge opp det neste år, og forhåpentligvis også få med meg at starten går istedenfor å sitte langt baki feltet og skravle ;)

Jeg prøvde å henge på deg -og K2en (den du kom samtidig i mål med) men måtte la dere gå etterhvert :( -pulsen ble for høy (jeg padlet en helsort carbon Citius 44). Er du fornøyd med IONen?
K3-

Postby AndersRS » 22 Sep 2015, 11:36

K3- wrote:Jeg prøvde å henge på deg -og K2en (den du kom samtidig i mål med) men måtte la dere gå etterhvert :( -pulsen ble for høy (jeg padlet en helsort carbon Citius 44). Er du fornøyd med IONen?

Sikker på det var meg? Jeg tok ikke igjen K2ene før etter siste runding av Store Tjodholmen. Begge de to første K2ene og jeg gikk samtidig imål (det skilte offisielt ett sekund). Var det du som lå til venstre for den første K2en på siste strekket der? Jeg var så gåen etter målgangen der at jeg ikke fikk med meg noe som helst. 400m spurt tok helt knekken på meg : )

Ja, har hatt ION siden Februar og er veldig fornøyd med den. Det er absolutt ikke noen flattvannsbåt siden den har mye spring, men den er smal nok til å ha brukbar fart på flattvann selv med min dårlige teknikk og høye vekt.

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby K3- » 22 Sep 2015, 12:23

Litt "off-topic" dette ;) men jeg tror du tok meg igjen like før siste runding av øya, og derfra gikk du ifra med over 3 1/2 min -jeg var helt tom etter å ha prøvd å henge på toerne.
K3-

PreviousNext

Return to Surfskipadling