Surfski, en nisjeaktivitet med fremtid?

Re: Surfski, en nisjeaktivitet med fremtid?

Postby keo » 18 Sep 2014, 07:06

Sean Rice anbefalte "leg leash", og egentlig ingen andre løsninger.
keo

Postby hotshot » 18 Sep 2014, 14:26

Hmmm,

Leg leash er i prinsippet det samme som brettsurferne bruker.

Ganske logisk, og funka greit for meg da jeg var mer aktiv på brett: lagde meg en elastisk utgave for å få mindre kaos ;)
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby veltern » 19 Sep 2014, 17:37

Seasurfer wrote:Bare husk å ha en forbindelse mellom deg selv og surfskien. Disse selvlensende skrogene flyter høyt på vannet og har stort vindfang dersom padleren havner i vannet.

Sant det der, en surfeski, som f.eks. har kastet rytteren i bølger dannet av vind, flyter høyt i sjøen, har ofte litt høye framskip som gir godt vindfang. Sa jeg vindbølger? Finnes andre bølger..til sommeren vil jeg prøve å surfe på kjølvannsbølgene fra hurtigruta i Vegafjorden ved Brønnøysund. Vel og merke i sikker avstand, når ho passerer på sør og på nord.

Her kan man lese hvor galt det kan gå, selv for svært drevne padlere
http://www.surfski.info/forum/13-safety ... leash.html

Legleash, "Fottømme", Nei. "Fotreim"? Nei. "Fotløkke" Nei. "Fotsnor"? Tja...
Ser at et kjent surfskimerke tilbyr "legleash", men den ser fra bildet fra produsenten nokså kort ut. På nettet ser man mange varianter av legleash fra NZ og AU. De har oppgitte lengdene der er vanligvis mellom 6 fot (180 cm) og 8 fot (240 cm).
veltern

Postby 29er » 21 Sep 2014, 09:30

veltern wrote:
29er wrote:Absolutt. Havkajakk alene langt fra land, selv om du kan "rulle" i basseng? Falsk trygghet? Men med to som ror sammen i hver sin kajakk sammen kan man "kameratredde". Har mer tro på det enn redning med "egenrulle".

Bare for å understreke - jeg vurderte surfski kontra turracer. En havkajakk er en helt annen greie - en bra havkajakk og en sikker rulle er nok det sikreste i mine øyne. Nå handler ikke denne tråden om rulla, men jeg vil bare kommentere at uttalelser som "rulle" i basseng/falsk trygghet forunder meg. Som gammel elvepadler er det selvsagt rulle der du trenger rulla det handler om - ute i grov sjø, i surf osv. Jeg hører fremdeles noen få havpadlere som omtaler rulla som ikke sikker nok redningsteknikk/falsk trygghet. En god rulle er den raskeste, tryggeste og mest effektive redningsteknikken - i tillegg må man selvsagt beherske egenredning og kameratredning i tilfelle uhell som årebrudd, skulderskade osv :D

Men at surfski er utrolig artig? Utvilsomt - storkoste meg med min stabile V10 Sport 1 går. Gjorde forresten en artig oppdagelse om fart - jeg padler fremdeles relativt trygt i min Struer Cleaver X racerkajakk (samme modell som Holman brukte i OL i -96 tror jeg), men binder meg nok mer enn jeg trodde - snittfarten er nemlig høyere i V10 Sport`en *thumright*
29er

Postby 29er » 21 Sep 2014, 09:33

Seasurfer wrote:Bare husk å ha en forbindelse mellom deg selv og surfskien.

Istemmes! Selv på de små innsjøene her oppe er det nesten litt skummelt hvor lett vinden tar fatt i surfskien. Jeg bruker en Think surfskileash (sikkerhetssnor) fra UtiNaturen - er lang nok til at den ikke hindrer bevegelsen ved entring fra vannet, og elastisk nok til at den trekker seg sammen til en lengde som ikke er i veien oppe i kajakken.

Men jeg tror det kan være smart å ta den av ved surf i brytende bølger, en surfski i hodet med et smell frister ikke veldig ;)

Harald
29er

Postby hotshot » 21 Sep 2014, 12:40

Been there........

I gamle dager før 1970 brukte vi ikke leash ved brettsurfing, i dag er det "påbudt".
Og utstyret var ganske tungt den gangen......
Hvis vi skal lage et norsk ord for dette, kan jeg tenke meg line, evt. sikkerhetsline.
Surfski lina fra Ut i Naturen ser kort og ikke veldig solid ut på nettsiden deres.
Jeg tok en titt i garasjen på gammelt surfeutstyr: jeg har to brettsurf liner fra forskjellige produsenter.
Begge er ca to favner lange (ca 320 cm) med ganske kraftige borrelås-fester til brett og ankel.
De er lagd av temmelig kraftig "plastnor" (8mm?) og ikke spiralisert.
Som nevnt, lagde jeg min egen av gummitau for å få mindre rotete "system".
Lengde må være nok til å kunne stå / svømme loddrett i vannet og bevege seg til forenden av brettet (lina festes bak).
Og den skal være "ute av veien" under surfing.

Ved padling er kanskje ikke ankelen et like naturlig festested? Jeg kan tenke meg feste som på "cowtail" bak på vesten, men har ikke testet dette med å være bundet fast i praksis, så kanskje andre har alternative erfaringer?

Line i surfsone???
Ja, jeg opplevde i "urtiden" å bli "bombardert" av en tung 2-manns surfski/waveski mens jeg var på vei utover med surfebrett. Saken veide nok over 30 kilo og bølgehøyden kanskje 2 meter brytende i surfsonen. Jeg "fanget" dævelskapen som fløy i lufta over hodet på meg med høyre underarm og fikk en saftig smell. Det var ikke skikk og bruk å bruke hjelm eller flytevest ved brettsurfing (er vel ikke det i dag heller; de ser rart på deg hvis du bruker den slags og helst skal du være barbeint). Ved kajakksurfing har sikkerhetsutstyr alltid vært akseptert......
Så i surfsone er lina et utstyr du bruker for å ta ansvar så farkosten din ikke skader andre når den er på "frifot". Det er forresten ikke moro å komme til overflaten og se sitt eget brett i luften over eget hode heller: jeg fant snart ut at når du tryner på brett, så tar du med deg brettet ned ved å hive deg nedpå og slå armene rundt det, eller så venter du under vann til du er rimelig trygg på at det har passert. Med line har du faktisk mer kontroll på dette.

Hvordan man oversetter dette til surfski har jeg ikke praktisk erfaring med: i surfsonen vil det meste av folk og utstyr havne på land etter hvert så det blir litt annerledes enn ute i åpent farvann. Den triste historien som det ble lenket til tidligere i tråden, viser jo at det er svært viktig å beholde kontakten med farkosten. Og jeg tenker at dette også gjelder kajakk.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Seasurfer » 22 Sep 2014, 01:38

Jeg bruker en standard slepeline når jeg padler aleine i eksponerte forhold. Dette gjør jeg alltid i surfski, og av og til i havkajakk. Har "vesken" festet rundt livet og kroken festet til riggen på akterdekket. Slepelinen har jeg kortet inn, slik at den er omtrent åtte meter. Bruker åresnor også. Mange har meninger her inne om slik form for sikring. Særlig åresnoren har en tendens til å skape debatt. Helt greit, det, -for jeg har slett ikke monopol på de beste løsningene.

Jeg kalkulerer fordeler og ulemper. I mitt hode er fordelene knyttet til å sikre alt som kan mistes eller flyte vekk, større enn ulempene ved å ikke sikre åre og fartøy. Mantraet om at "du skal lære deg å alltid holde fast i åren" er glimrende teori. Selv har jeg aldri mistet åren. Men jeg vet at en vakker dag vil det skje ett eller annet som gjør at jeg mister den. En glipp, en feil eller noe annet uventet. Det kan skje på lørdag eller om ti år. -Jeg liker å tenke konsekvenser. Enkelte vil utvilsomt mislike mine tanker og filosofier. Dette er noe jeg tror på. Noe jeg selvsagt også står for.
Seasurfer

Postby veltern » 11 Oct 2014, 10:28

Tidligere har vi omtalt det underlige faktum at det meste av surfskimarkedet preges av ski med svært store sittebrønner. Store både i sittebredde og i fotbrønnvolum. I tillegg har de en "hump" mellom sittebrønn og fotbrønn, som for personer av middels høyde kan gi vansker med "dovnede ben", altså at denne "humpen" presser mot undersiden av lårene og reduserer blodomløpet til bena. Mange surfski har faktisk en "hump" så stor, og plassert slik at surfskien ikke kan brukes for personer av middels høyde, og slett ikke av damer.
Surfing på nettet (!) avslører at problemet med overdrevent store sittebrønner, og store skrogvollumer, sett i forhold til denjevne padler, er et nokså allment kjent problem i padleverdenen.
Henter litt fra et innlegg i et internasjonalt kajakkforum om temaet:
"... if they were to design a cockpit which does not cater to the 6ft 2in paddlers, lovely that they are...I'm sure most aren't likely to opt for the smaller volume of the spark anyway and be looking to the Fenn Elite SL or Fenn Glide.

I will always be keeping an eye out for new developments in smaller person skis...would love to see more little ladies on the water and enjoying it as much as I do!! :)

Of course I did try thinking big/growing more... But it didn't work!"

Gledelig å se at noen produsenter kommer med havkajakker i "M"- versjoner, tilpasset personer av mer vanlig størrelse.
Kan vi klare å få produsenter til å komme med surfski for gjennomsnittlige personer, både mht kroppslengde, kroppsbredde, kroppsvekt, og skrogvolum? Tenker da både på "vanlig" havs-surfski, og eventuelt en ski tiltenkt mer rolige innsjøforhold.
Hørte jeg noen foreslå at saken bør fremmes for "SeaBird"..?
Brukbare båter til brukbare priser det, i mine øyne.
veltern

Postby veltern » 13 Oct 2014, 11:15

Det Sør-Afrikanske firmaet Red7 er lite kjent her hos oss, men et lite firma i Sverige, Aterra, forhandler disse skiene i tillegg til ski fra Honcho. Svenskene ligger ofte litt foran oss, og surfski har nok langt flere brukere der borte. Ikke minst til race på relativt flatt skjærgårdsvann.

Firmaet Red7 er i ferd med å lansere en ny serie surfski, og vi registrerer med interesse en nyskapning, modellen Surf65. Den har vitale mål: lengde 612 cm, bredde 44,5 cm. Kan se ut til å ha en moderat størrelse på baug/framskip. Vi merker oss at modellen er beregnet for "ladies and men under 75 kg". En ski for vanlige folk, altså.

Ikke mulig å finne info om graden av spring, men noen av de tidligere Red7 skiene har hatt lite spring, nyttig for padling på flatt vann.

http://www.surfski.info/reviews/manufac ... -red7.html

En presentasjon fra 2012 over det meste av surfski tilgjengelig i verden, 117 modeller:
http://globalsurfski.com/2012/03/26/117 ... s-updated/

For å unngå velt i ranke kajakker, kan en slik innretning være kjekk? "Støttehjul" for padlere...
http://www.huki.com/index.php?page=Gull_Wing
veltern

Postby veltern » 14 Oct 2014, 17:58

Som nevnt før kan man på engelskspråklige fora stadig lese beklagelser om for store surfski-førerbrønner.
Gledelig at noen har begynt å tilby sine siste kreasjoner med valg mellom 2 størrlser på sittebrønn, av samme surfski-modell!

Den New Zealandske produsenten av FLOW surfski skriver følgende om sine nye "Addict" surfski:

"The ADDICT is out there. The new elite level ski is proving to be a popular choice with its combination of exceptional speed with stability, ... It exhibits great directional stability. ... Available in 2 cockpit sizes to make everyone happy (yeah right) "

Vel, det må legges til at dette er en smal eliteski, og eliteski har ofte smale sittebrønner, av naturlige årsaker. Men likevel, en gledelig innovasjon med 2 brønnstørrelser i samme modell.

www.flowkayaks.com

Videre opplyser fabrikken at denne nye surfskien har 19 mm mindre spring enn forrige modell, og at den derfor har større retningsstabilitet, og mindre baugvipp i bølger. Tiltrekkende egenskaper.
veltern

PreviousNext

Return to Surfskipadling