Surfski, en nisjeaktivitet med fremtid?

Re: Surfski, en nisjeaktivitet med fremtid?

Postby swell » 16 Oct 2014, 08:53

Når vi snakker om spring på surfskier med omtrent samme lengde og bredde så er det små forskjeller i spring. Sjelden man leser om hvor mye, men forskjeller på 2-3 cm over en lengde på 6,4meter er smått. Man må nesten legge dem på et flatt underlag for å se forskjellen.

Manøvrerbarheten og surfeegenskapene er gjerne også relatert til plassering av cockpiten og ror (ofte lengre frem på nye modeller), volum bak paddleren. V-form fra baug til bakerst på cockpit og rundt skrog bakover er også populært for å bedre retningsstabilitet på flattvann, manøvrerbarhet på surf (baugen skal da være ute av vannet ikke med nesen ned i bølgedalen)

Mye å ta i for alle her
swell

Postby veltern » 16 Oct 2014, 12:04

Godt å få innspill, har en stund lurt på om jeg preker (misjonerer?) for døve ører.
Spring, eller "rocker" (vagging) som det også kalles. Flere måter å måle spring på, men hensiktsmessig er nok å måle fra tyngdepunkt (vippepunktet) med skien på flatt underlag, og så oppgi spring fremme og bak, både separat og i sum. Mellom surfski av forskjellig utgave kan (sum av) spring variere 7-8 cm, og ved enkelte outrerte modeller enda mer.
V-formen på skroget du nevner er viktig for retningsstabiliteten, som også graden av spring er, sammen med vannlinjens lengde. V-form i skrog gir redusert primær stabilitet, og kan, hvis skrogsidene er vertikale, også gi svakere sekundær stabilitet.
Plassering av førerkabin kan påvirke skiens egenskaper, ved bla. innvirkning på skiens tyngdepunkt, med fører.

Som omtalt i andre tråder, er nok de fleste som har padlet mer enn en kajakk, klar over at graden av spring (skrogform) har stor innvirkning på hvordan en båt "tar" bølger, graden av baugløft, og "vridning" ved skrått treff på bølger. Dette gjelder både kajakker og surfski, selvsagt.

Nå har det seg slik at min misjonering for surfski går helt klart i retning "flattski", altså fordelene med bruk at slanke, åpne kajakker til flattvannspadling.

Nevnte i mitt forrige innlegg i denne tråden om en ny modell fra NZ-produsenten "Flow", med surfski hvor man hadde valg mellom 2 førerkabinstørrelser av samme modell (!).
Min henvendelse til produsenten "Flow" skapte en litt morsom misforståelse: mens jeg etterspurte nærmeste forhandler i Europa for eventuelt å få kjøpt en slik ski, trodde fabrikken overraskende nok at jeg spurte om mulighetene til å blir forhandler i Europa. Kommunikasjon er ikke alltid enkelt...
Flow har kun forhandlere i Australia og NZ, men kan sende båter direkte til kjøpere over hele verden, visstnok.
veltern

Postby hotshot » 16 Oct 2014, 14:07

Hmm, ja:

Nå har debatten beveget seg over til ting som vi har diskutert i lange tider og er sånn passe ferdig med innen "segmentet" kajakk *laughing4.*
Skrogform, design, hastighet, surfeegenskaper..........

Var innom Milslukern iforrige dagen: de selger jo Stellar hvor samme skrog brkes til begge deler.
Axis som antagelig kommer til våren, driver også og kombinerer, og det er vel flere.

Det er jo fint: sånne som meg som ikke "sykler" eller roterer så mye med baken, kan da velge kajakk og padde med skumplast til vi sitter støtt og kan kante og rulle uten å skli rundtomkring i farkosten. Med lårstøtter og ryggstøtte blir det ekstra fast og fint og man får kontant og direkte drivkraftoverføring til pedalene. Tror kanskje man i fremtiden kan gå noen runder til om ergonomi før dette er ferdig utredet.

I robåter har man jo operert med bevegelige seter; det kan gi både frihet og fast kontakt samtidig. Fastspent i kardan-opphengt sete?
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby veltern » 16 Oct 2014, 17:43

hotshot wrote:Hmm, ja:
Nå har debatten beveget seg over til ting som vi har diskutert i lange tider og er sånn passe ferdig med innen "segmentet" kajakk *laughing4.*
Skrogform, design, hastighet, surfeegenskaper.........

Det temaet blir man nok aldri helt ferdig med. Hvis det ergrer deg så overmåte, hvorfor lese det da?

Og hvis man ikke skulle kunne berøre tema diskutert her eller i andre padlefora tidligere, hva skulle man diskutere her da? Da kunne vel forumet legges ned? Eller få lov til å "daue", som noen spurte om det hadde på vårparten i år, har jeg lest her under tråden "medlemsdiskusjoner".

hotshot wrote:Hmm, ja: Var innom Milslukern iforrige dagen: de selger jo Stellar hvor samme skrog brkes til begge deler.

Antar du mener Stellar S18 og Stellar S18S. Tross likheten, finnes også vesentlige forskjeller, som omtalt og forklart i mitt review over S18S her nylig. Faktum er at jeg bla har og bruker en S18S.
Temaet du er inne på om Stellar S18/S18S skrogene har altså vært omtalt her før.....sånn passe ferdige med, kanskje ;)
veltern

Postby hotshot » 16 Oct 2014, 21:07

Neida, jeg irriterer meg sjelden, og tenkte bare at dette med skrogdesign og egenskaper er det samme for surfski og kajakk, så det bør være greit at vi diskuterer det i fellesskap. Bruksområde er som du selv antyder, like viktig skillelinje som valg av cockpitløsning. I rekreasjonssegmentet kalles jo en SOT for kajakk, uten at det skal være noe å lage prinsipprytteri av. Kanskje jeg bare tenker at de som padler forskjellig type farkoster, ikke skal sperre hverandre ute fra hverandres diskusjoner, men bidra gjensidig?

Hva jeg mener med det siste? Et enkelt eksempel er at hvis jeg skriver om noe under elvepadling, så får det mange færre lesere enn hvis jeg legger det under hav/tur fordi de fleste tror at det bare angår spesielt interesserte og ikke dem.
Dvs. at jeg håper de fleste leser det som skrives under surfski fordi dette også er padlefarkoster og de fleste ideene er interessante for alle padlere *hello2*

Akkurat som jeg opplever at erfaringer jeg gjør i den lille gule "såpekoppen" på avatarbildet mitt er overførbare til lange smale havkajakker og vice versa. Og jeg er langt fra ferdig med å gruble over skrogfasonger
hotshot

Postby swell » 17 Oct 2014, 07:37

Min erfaring er vel at interessen for formen/konstruksjonen på surfski forum rundt om i verden dreier seg om
1. høyeste stabilitet ift fart (i forskjellige segmenter elite, intermediate og begynner). En EvoII er raskere en Uno Max i bølger for de aller fleste
2. mest komfy sete for forskjellige typer rumper (ergo ingen konklusjoner bare erfaringsberetninger)
3. dykking av baug og broaching (at hekken på surfskien mister grepet og får skien til å svinge parallelt med bølgen i store bølger- stortsett rettet med større ror og plassering lengre frem)
4. Manøvrerbarhet ned store bølger, altså skiens evne til å skli en diagonalt ned bølgen for å få høyere fart (stort sett enighet om at gode padlere fikser det uansett skute)
5. Dreneringshastighet ut av hull(ene) i bunn for å redusere vekt og forbedre akselerasjon på bølgene for surf
6. Flattvanssfarten er ofte en mer elite diskusjon for å vinne løp (tross alt ikke mer en null komma litt forskjell mellom en f eks en EvoII og en Uno Max eller V10S og en V14)

Det hyggelige med tekniske diskusjoner på surfski er at det er lav terskel for å prøve nye ting/konfigurasjoner og bytte fabrikant. Det er søken etter gøyal padleopplevelser som driver de fleste
swell

Postby hotshot » 17 Oct 2014, 10:06

Mht. Swells punkt 3 ovenfor:
Brettsurferne har funnet en løsning på "broaching" for lenge siden: "thruster" fins.
Det er styrefinner som sitter parvis på siden av bunnen, ofte i tillegg til den midtplasserte finnen.
Min "Rockhopper" kajakk har festepunkter for slike, og jeg har prøvd dette.
Enkelte elvekajakker og mange surf kajakker har også slike løsninger.

Vitsen er at disse sidefinnene griper dypere i vannet når man kanter båten under skråsurfing.
Ser for meg at dette kanskje kan bli vanlig også på vanlige kajakker og surfski?
hotshot

Postby veltern » 17 Oct 2014, 12:11

Lesverdig innlegg fra "Swell" der. Ser likevel at hans tilnærming til surfski er tradisjonell, altså surfing med SOT på større bølger.
Og at hans punkt # 6 ang "flattvannsfarten" er en "elite" diskusjon. Vel, jeg er ingen elite i håndkraft-fremdrevet båt (lengere), men den lille forskjellen i fart, gir altså båtlengders forskjell i lange løp. Som jeg har påpekt før, rankheten av en båt dreier seg ikke bare om fart, men om retningsstabilitet også. Båtene han ramser opp i sitt 6. punkt er "bølgebåter" med betydelig rocker. Sammenligningen burde heller gjøres mot en (fremtidig) flattvanns-optimalisert SOT med mye mindre rocker.
Retningsstabilitet avhenger av flere andre, faktorer, selvsagt. (tar med det, slik at denne tråden ikke oversvømmes med innlegg av agitatorer som vil markere med korrigeringer der). Men det er grenser for hvor retningsUstabil en båt av lengde 6 m og bredde 45 cm kan bli, uansett hvor alt for mye rocker skroget har. En ski av lengde 4,5 m og bredde 55 cm derimot,
Men igjen, jeg misjonerer for SOT-kajakker, til bruk i flattvannssituasjoner, både til trening og rekreasjon. Innser, utifra motinnleggene her på forumet, at jeg hittil har talt for døve ører.

En ny spissformulering i "veltern"-stil: Hvis den gjense skjærgårdskajakkpadler, eller turracerpadler, derimot hadde vokst opp med egnede SOT-kajakker til samme formål, lever jeg i overbevisning om at de ikke ville gått over til "sit-in" kajakker. Her er snakk om å innse fordelene med SOT-er, og ikke låse seg for fast i tradisjonell tenkning. Fordelene med en SOT til nevnte bruk er monumentale,- skuffet over at den brede masse av hverdagspadlere ikke raskere innser dette.
Tar det igjen: Motstanden mot Boklöv-stilen i hopp var sterk, likeså motstanden mot fristilen i langrenn, - tar med motstanden mot klapp-skøyter for lengdeløp også. Motstanden var i det lange løp forgjeves, fordelene lot seg ikke bekjempe.

Ser for øvrig at det på Finn.no i høst har vært mange skjærgårdsbåter til salgs,- noen skriver til og med at de går over til surfski. Har de sett lyset?
veltern

Postby keo » 17 Oct 2014, 12:27

Siden det er snakk om fart på flattvann, husker ikke om jeg fant denne linken på dette forumet eller søkte selv.

Ser at han som har testet her får små utslag på farten på V10 og V14:

http://www.surfski.info/reviews/surfski ... v-v14.html

Har så vidt sittet i V14, den ville jeg ikke klart å padle i bølger. Har ikke fått sittet i en V10 enda, men ble veldig interessert etter å ha lest linken over.

Thrustere som det skrives om lenger opp er kommet tilbake for fult på seilbrett. Nå er det 2, 3 eller 4 mer jevnstore finner.
keo

Postby veltern » 17 Oct 2014, 12:59

Ja, jo, men måle fartsforskjellen for storbølgekapable SOT-er, på flattvann? De båtene er jo ikke optimalisert for flattvann. Måle forskjellen i tid man bruker på å gå en strekning i flat skiløype med to par nokså like slalomski, det ene paret litt smalere enn det andre?
Se på dette bildet
http://www.surfski.info/images/stories/ ... er-001.jpg
hvor mye rocker den båten har. Mye rocker på flattvann og mindre bølger? Det er brems, det.
veltern

PreviousNext

Return to Surfskipadling