Surfski, en nisjeaktivitet med fremtid?

Re: Surfski, en nisjeaktivitet med fremtid?

Postby Seasurfer » 12 Nov 2014, 11:11

Man må gjerne snakke om surfskiens forterffelige egenskaper på flattvann. Men, er ikke litt av vitsen med disse konstruksjonene at de samtidig fungerer glimrende i litt større bølger? Det er vel ikke helt tilfeldig at de kalles for SURFSKI? Hva med sikkerheten i dårlig vær? Er det mindre risikabelt å kantre med en havkajakk enn med en surfski? Eller hvordan er det egentlig på flattvann? De fleste surfskis har svært effektive ror, så dette med retningsstabilitet synes jeg etterhvert at vi kan la ligge. Dere som tydeligvis har stor erfaring, kan heller la oss andre få innsyn i den interessante sammenligningen med å re-entre en surfski kontra en turrace i 51-klassen. -Hva må til for å komme om bord? Hva med tidsaspektet på de respektive båttypene? I en havkajakk kan rullen svikte. Hva skjer da i dårlig vær? -Kjør debatt.
Seasurfer

Postby swell » 12 Nov 2014, 20:47

Jeg skal ikke sammenligne for mye med kajakker, da det er lenge siden jeg rullet og klatret oppi en kajakk. Det jeg kan si er at det med litt øvelse tar noen sekunder ( under 10 i alle fall) å komme opp i en surfski for å padle videre.
Vannet i cockpiten er uten etter noen padletak.

Til forskjell fra kajakker så får man ikke fritt overflatevann som slosjer inni skroket og skaper ustabilitet og man har ikke behov for å tømme kajakken. Begge gjør stabiliteten mer krevende, og det er plundrete og lite bra - det var jo sannsynligvis en grunn til at man veltet. Dette er hovedforskjellen. VKV sitt støtte system er kanskje en løsning som kan redde noen som har rotet seg oppi en situasjon man ikke burde vært i.

HVis man er i en (altfor) rank surfski og ikke evner å komme oppi surfskien så kan det kreve flere forsøk og da blir man sliten. Spesielt hvis det er vanskelige forhorhold med vind, bølger og en rank surfski. I vind blir det også litt mer krevende å håndtere surfskien som blåser lett i vinden.

Dette er grunnen til at man MÅ ha en solid leash festet til surfskien og at man klarter opp i fra lo side. OG man må ha en surfski man behersker under gjeldene forhold - dette er likt for surfski og kajakk.
swell

Postby veltern » 13 Nov 2014, 18:49

swell wrote:med litt øvelse tar det noen sekunder ... å komme opp i en surfski for å padle videre.
Vannet i cockpiten er uten etter noen padletak.
You have seen the light, "Swell". Thanks.

swell wrote:Til forskjell fra kajakker så får man ikke fritt overflatevann som slosjer inni skroket og skaper ustabilitet og man har ikke behov for å tømme kajakken.
Yeahh, right.

swell wrote:HVis man er i en (altfor) rank surfski og ikke evner å komme oppi surfskien så kan det kreve flere forsøk og da blir man sliten. Spesielt hvis det er vanskelige forhorhold med vind, bølger og en rank surfski. I vind blir det også litt mer krevende å håndtere surfskien som blåser lett i vinden.
Gode surfski, SOT-ere har moderat volum og høyde av fremskip. Bla. Nordic Kayaks og Seabird har modeller med mindre volum av fremskip, og dermed mindre vindfang. Høye fremskip er laget for å gå mest mulig tørt i grov sjø. Fenn, Stellar og Epic er ille i så måte.

swell wrote: ... man må ha en surfski man behersker under gjeldene forhold - dette er likt for surfski og kajakk.
Gå gradene, og finne seg en kajakk, være seg lukket eller åpen, med stabilitetskarakteristikk man er fortrolig med. Man kan utvikle seg, gå gradene, mot smalere og raskere kajakker over tid.
veltern

Postby veltern » 13 Nov 2014, 19:16

Seasurfer wrote: Man må gjerne snakke om surfskiens forterffelige egenskaper på flattvann.
Ja, det kan ikke fremheves godt nok. Alt er bedre med en åpen kajakk på flattvann. En middels erfaren padler i en 48 cm bred SOT- vil lett kunne parkere hvilken som helst havkajakk, uansett hvilken middels erfaren padler som sitter i havkajakken. (Den satt i sikringsboksen, tenker jeg.)

Seasurfer wrote:Det er vel ikke helt tilfeldig at de kalles for surfski?
Du er herved arrestert for reaksjonær tenkning. Innse at verden har gått videre, "Seasurfer". Ranke åpne kajakker heter heretter flattvannskryssere og flattvannsjagere. Surfing med ranke åpne kajakker på store bølger er for en forsvinnende liten menighet. Flattvannskryssere er for allmenheten, hvermansen, den store frie padlebevegelsen.
Last edited by veltern on 16 Nov 2014, 10:00, edited 1 time in total.
veltern

Postby Seasurfer » 14 Nov 2014, 01:22

Mange gode kommentarer her. :-) Synes uansett at seriøse surfskis har altfor gode sjøegenskaper til å bare kalles for noe der "flattvann" er med i bildet. Da kan man jo like gjerne kalle havkajakkene for "flattvannscontainere". Svært mange ynder nemlig å laste dem ned for tur og kun kose seg på stille dager.

Nei, la oss fortsette å kalle en spade for en spade. Surfski bør beholde sitt navn, nettopp fordi den også kan brukes til å surfe i frisk vær. Havkajakken skal selvfølgelig også fortsett å hete nettopp "havkajakk". Det ligger nemlig noe forklarende bak de respektive kajakkers betegnelse.

Har nettopp sammenlignet en glimrende surfski med min egen turracer. På flatt vann hadde jeg høyere treningshastighet med turraceren. En uke etterpå tok jeg surfskien ut i sterk kuling. -Her hadde ikke min egen turracer hatt en tjangs. Flattvannskajakker egner seg fremdeles godt på stille vann. Det gjør surfskien også, men den kan dessuten brukes i litt røft vær.
Seasurfer

Postby Seasurfer » 14 Nov 2014, 12:56

En kajakks betegnelse forteller mye om bruksområdets yttergrenser. Hvem som vil strekke strikken og hente mest mulig ut av farkosten, er en helt annen sak. Å på en måte hugge inn i stein, og dermed fastlå en gang for alle at gode surfskis i hovedsak hører hjemme på flatt vann, oppleves mildt sagt som misvisende.
Seasurfer

Postby swell » 14 Nov 2014, 14:43

Hva er eksempler på fortreffelige SOTer?
swell

Postby veltern » 14 Nov 2014, 17:31

@ "Seasurfer". Vell, debatten er i gang. Bra.
Har prøvd å misjonere for dette synet lenge, og gjentar det her: Smale åpne kajakker bør deles inn i minst 2 undergrupper, en for arbeid i grov sjø, en for rekreasjonsbruk på flattvann.
En SOT-beregnet for grove bølger har forholdvis stort fremskip, for å gå mer tørt, litt mer krumning av kjøllinjen (spring) for retningskorreksjon på bølger, og derfor også et relativt stort ror, kanskje er den også litt lengere enn 6 meter, for å "fange" de større bølgene.

En SOT- beregnet for flattvann alene bør ha mindre fremskip, minimalt spring, og kan ha litt kortere totallengde. Den kan også godt ha en mindre underliggende ror, eller helst bakmontere vipp-opp-ror. Eller intet ror overhodet. (Behovet for ror på flattvann er en myte... :o )
Det er vel klart at en rask åpen kajakk (SOT) vanskelig kan ha optimaliserte egenskaper for begge de nevnte bruksområder.

@ "Swell": etter min erfaring, er SeaBird Wave 6.1 det nærmeste jeg har padlet til en ideell flattvannsjager, for rekreasjonspadleren, folkepadleren. Det kan finnes andre ranke åpne kajakker bedre egnet, men jeg har ikke fått padlet slike ennå. Tar eventuelt imot hint i den retning.Tatt i betraktning den rimelige prisen på SeaBird åpne kajakker, ligger disse foreløpig an til å kunne bi folke-flattvannskajakkene fremfor noen. Det finnes imidlertid forbedringspotensialer også der. Følg med....
veltern

Postby Hallvard » 14 Nov 2014, 20:34

swell wrote:
Til forskjell fra kajakker så får man ikke fritt overflatevann som slosjer inni skroket og skaper ustabilitet og man har ikke behov for å tømme kajakken.
Yeahh, right.

Nåja. Har dere vært ute og surfet? Taran min surfer som en "intermediate" surfski (typisk Epic V10S) og tar ikke inn vann i det hele tatt. Surfskiene mine surfer like godt og av og til bedre, men tar faktisk inn en god del vann når det er vestlandsvær = IKKE jevne fine dønninger. Hele sittebrønnen fylles rett som det er og øker vekten med i alle fall 15 kg. Det renner IKKE ut på et blunk.
Meg: NPF Veileder hav, BCU 4 stjerner
Utstyret: Valley avocet, NDK Grenlander pro 3-delt, Kirton Inuk, Rockpool Taran, Think Evo 2, Think Ion, CS Vault, Lendal, Celtic, AT2, Superior GP, div. grønlandsårer, Jantex Gamma
Aktivitetene: http://www.tornarsuk.blogspot.com
Hallvard

Postby swell » 15 Nov 2014, 14:15

Hallvard nå kommenterte jeg om vann inne i kajakk skroget etter å ha veltet og klatret oppi igjen
swell

PreviousNext

Return to Surfskipadling