Surfski, en nisjeaktivitet med fremtid?

Re: Surfski, en nisjeaktivitet med fremtid?

Postby UNO » 15 Nov 2014, 14:28

by Seasurfer » 12 Nov 2014, 11:11
Man må gjerne snakke om surfskiens forterffelige egenskaper på flattvann. Men, er ikke litt av vitsen med disse konstruksjonene at de samtidig fungerer glimrende i litt større bølger? Det er vel ikke helt tilfeldig at de kalles for SURFSKI? Hva med sikkerheten i dårlig vær? Er det mindre risikabelt å kantre med en havkajakk enn med en surfski? Eller hvordan er det egentlig på flattvann? De fleste surfskis har svært effektive ror, så dette med retningsstabilitet synes jeg etterhvert at vi kan la ligge. Dere som tydeligvis har stor erfaring, kan heller la oss andre få innsyn i den interessante sammenligningen med å re-entre en surfski kontra en turrace i 51-klassen. -Hva må til for å komme om bord? Hva med tidsaspektet på de respektive båttypene? I en havkajakk kan rullen svikte. Hva skjer da i dårlig vær? -Kjør debatt.

Prøver å gi mine erfaringer/meninger på Seasurfer sine spørsmål, samt svarer litt til enkelte andre innlegg også i samme sleng.
Først vil jeg gjerne nevne:
en turracer i 51-klassen (eller andre bredder) er konstruert for flattvann, og er nokså dårlige i større sjø. De har ikke noe særlig sekundærstabilitet, de kaster veldig på seg i medsjø, de er utstyrt med styrepinne – noe som gjør at du sliter med manøvrering under alt annet enn flattvann, samt et lite ror som står feil plassert i forhold til bruk i røff sjø.
Derfor blir det ikke helt riktig å sammenligne/diskutere sikkerhet mellom turracer og surfski.
Men nå er der jo solgt nokså mange turracere i skandinavia opp gjennom årene, så hvorfor ikke få frem forskjellen. (er jo mange som har fått med seg etter hvert at en surfski er raskere, sikrere, fungerer bedre ved litt sjøgang – antall surfski som deltar i turløp i norge vokser for hvert år, og jeg er temmelig sikker på at mange bytter ut sin turracer til fordel for surfskien).

Min erfaring og mening er at en surfski er nokså mye sikrere hvis en er uheldig og velter.
En turracer har i de aller fleste tilfeller en stor cockpit, noe som gjør en rulle vanskelig, samtidig som de fleste ikke har vegg/vanntett skott og dermed blir fyllt opp med vann. Da må du først bruke tid/energi på å tømme den for vann før du klatrer oppi. Vil tippe ca 1,5-2 min før du er klar.
Har du øvd litt på reentry i surfski, så er du tilbake og i fart igjen ila 5-10 sekunder.
Havkajakk/surfski i dårlig vær:
sier litt som Swell: her kommer det an på ens ferdigheter eller hvor smal/rank surfski eller havkajakk du padler. Feiler en for mange ganger med reentry så blir en sliten etter hvert i begge farkoster.

Jeg trener en del, og siden fjordene i Stavanger ikke fryser til, så padler jeg ca 3-4 ganger i uken gjennom hele vinteren, og da kun i surfski.
Grunnen er at jeg er mye sikrere (pga tingene nevnt tidligere) når jeg padler alene enn hva jeg er i min slanke/raske havracer eller multisportkajakk. Jeg padler stort sett før jobb i mørket, og da slapper jeg mye mer av i min surfski. De siste 9-10 årene har jeg kun brukt surfski. 3-4 år før det så vekslet jeg mellom surfski og havracer/multisportkajakk. Men etter hvert som jeg padlet mer og mer surfski så fant jeg ut at dette var tryggere og den fungerte bedre på alle andre områder også.

Stabilitet: de fleste surfski har setet lavere plassert enn hva en kajakk har, dermed blir du stødigere og kan velge en litt slankere utgave for å få en raskere modell. Vil du sitte høyere så limer/taper du inn sitteplate og fjerner heller denne ved behov for mer stabilitet.
Her er en liten videosnutt vi har laget ang fordeler med surfski: ( laget for å fremme surfski samt Ut i Naturen AS):
http://www.youtube.com/watch?v=GU-_ognOrhA

Til dere som bruker SOT-benevnelsen i dette forum:
SOT er en Sit-On-Top kajakk, ikke en surfski.
En kajakk som har fått skåret bort cockpit og plassert inn åpen sittebrønn blir ikke automatisk en surfski.

Hallvard:
Swell beskrev en kajakk fylt med vann etter en velt og klatret oppi igjen, ikke under surf.

Ang fart:
For de fleste av oss vil nok en elitesurfski være raskere på en 10km enn hva en K1 racer flattvannskajakk vil være, selv på stille vann.
Sean Rice bodde hos meg en stund nå nettopp, og han bekrefter at han padler sin Think Uno Max raskere på en 10km løype under rolige forhold enn hva han gjør med sin K1 sprintkajakk.
Det er det ikke sikkert alle sprintpadlerne her hjemme som er enige i, men jeg tenker nok at da har de ikke testet en av de raske surfskiene på en slik distanse.
De fleste sprintkajakker leveres FORELØPIG bare med styrepinne. Pedaler er ikke flattvannspadlerne her hjemme vant til, og da er der en tilvenningsperiode, og mange sprintpadlere her hjemme har ikke padlet surfski mer enn en gang og to.
Under en marathondistanse så vil faktisk surfskipedaler være bedre også på en K1 racer pga at en har bedre/kjappere styring og dermed kan lettere/raskere justere når en feks ligger i diamant og skal henge på bølga. Ved littegranne sjøgang så har en også bedre kontroll (en må ikke slippe presset på sparkebrettet for å kunne flytte føttene for å styre) og styring med pedaler.
De siste årene har for eksempel Hank McGregor brukt pedaler i sin K1-racer til å vinne VM marathon, og ikke styrepinne som de fleste gjør fordi alle K1 leveres med styrepinne som std.

Jeg skriver her av egne erfaringer/meninger, men jeg jobber hos utinaturen.no / surfskinorge.no
så jeg håper ingen arresterer meg for dette. Selv om jeg selger kajakker/surfski, så prøver jeg bare å dele mine erfaringer/meninger ang kajakk vs surfski.
Ut i Naturen AS har de siste 3 årene prøvd å selge ut de havracerene og multisportkajakkene vi har igjen på lager siden salget nesten har stoppet opp til fordel for surfski.
Vi må nok påta oss stor skyld i dette, da vi helst liker å selge surfski til folk som skal bruke kajakken til treningsturer/turløp eller korte dagsturer. Dette gjør vi pga at vi brenner utrolig for surfski, og har selv sett og opplevd alle fordelene med surfski.
Eneste ulempen av og til kan være at du sitter litt våtere.
Skal en på overnattingstur med baggasje så er en havkajakk valget. Men i dag får du surfski som "ALLE" kan bruke og som "ALLE" kan løfte av og på biltaket alene. Og selv den tregeste surfskien er raskere enn den raskeste havkajakken, og sikrere for de som ikke behersker rullen, så er du på jakt etter din første eller din neste kajakk, ta en surfski med i testingen ihvertfall.

Arnt
UNO

Postby veltern » 15 Nov 2014, 17:19

UNO wrote:Stabilitet: de fleste surfski har setet lavere plassert enn hva en kajakk har, dermed blir du stødigere og kan velge en litt slankere utgave for å få en raskere modell. Vil du sitte høyere så limer/taper du inn sitteplate og fjerner heller denne ved behov for mer stabilitet.

Setet på de skjærgårdskajakker jeg har brukt har lavest sete, så kommer surfski, og til slutt havkajakk med høyest sete. Forskjellen på surfski og havkajakk er kanskje ikke så stor, surfskiene jeg har ligger på ca 30 mm over skrogbunn, da uten padding. I våre kjærgårdskajakker (turracere) sitter vi nesten på skrogbunnen, kun ca 15 mm over.

UNO wrote:Til dere som bruker SOT-benevnelsen i dette forum:
En kajakk som har fått skåret bort cockpit og plassert inn åpen sittebrønn blir ikke automatisk en surfski.

I mitt hode er surfski en undergruppe av fellesbetegnelsen SOT (sit-on-top) kajakk.
UNO wrote:Og selv den tregeste surfskien er raskere enn den raskeste havkajakken, og sikrere for de som ikke behersker rullen.

Her strekker du det litt langt, men vel.. Har selv moderert meg til å si at "mellomranke surfski vil, selv for en rekreasjonspadler, være raskere enn enhver havkajakk."
Det finnes surfski godt over 60 cm brede, de vil nok kunne være tregere enn havkajakker på 52 cm. Vil jeg våge å tro. ;) Kommer litt an på graden av spring, og annet.
Last edited by veltern on 16 Nov 2014, 13:33, edited 1 time in total.
veltern

Postby swell » 15 Nov 2014, 17:46

Veltern du bidrar mer til dette forumet hvis du kan kutte ut behovet for å være en selvutnevnt "sensor" og "kommentator" av innspill fra forum deltakerne. Forsøk heller å bidra med kompetanse. Sarkasme bidrar kun negativt.

Innspillene fra f eks UNO of Seasurfer står støtt som fjell, basert på deres lange erfaring, og det er latterlig å forsøke å gi inntrykk av noe annet
swell

Postby veltern » 15 Nov 2014, 18:08

UNO wrote:Til dere som bruker SOT-benevnelsen i dette forum:

Kan du gi eksempel på hvor noen har gitt uttrykk for en slik oppfatning her? Har ikke klart å få meg meg det. Var det ikke Napoleon som sa at man ikke bør undervurdere sine med/mot-debattanter? ;)

UNO wrote:Og selv den tregeste surfskien er raskere enn den raskeste havkajakken,

Dette mener jeg er et litt drøyt utsagn, og neppe riktig. Greit å være entusiast for surfski, men dette blir vel litt luftig?
veltern

Postby swell » 15 Nov 2014, 19:16

hvis det er noen som søker en flattvannskajakk med surfski fordeler så er denne kanskje en mulighet. Designet av Ted van Dusen som designet Epic Legacy som er og den episke og mye kopierte Van Dusen åren (kan nå kjøpes som Braca XI) Jantex kaller sin versjon Gamma

http://www.surfskiracing.org/2012/12/te ... -thoughts/

For å unngå tvil, dette er pinadø ikke noe SOT
swell

Postby Hallvard » 15 Nov 2014, 19:37

Hallvard nå kommenterte jeg om vann inne i kajakk skroget etter å ha veltet og klatret oppi igjen

Aha Swell. Da er jeg med.

Selv brenner jeg ikke for surfski, men synes de er fine å ha :D Jeg er derimot av den oppfatning at om du skal ut å surfe på havdønninger i en middels smal, eller smal ski bør du ha en viss grad av ferdighet. Da er du sannsynligvis i stand til å rulle en kajakk. Og da mener jeg i motsetning til mange her (virker det som), at en kajakk med trekk som kan rulles er sikrere. At en karbonski er lettere og raskere er greit nok, men ikke sikrere.
Meg: NPF Veileder hav, BCU 4 stjerner
Utstyret: Valley avocet, NDK Grenlander pro 3-delt, Kirton Inuk, Rockpool Taran, Think Evo 2, Think Ion, CS Vault, Lendal, Celtic, AT2, Superior GP, div. grønlandsårer, Jantex Gamma
Aktivitetene: http://www.tornarsuk.blogspot.com
Hallvard

Postby swell » 15 Nov 2014, 19:57

Helt ok å ha forskjellig meninger. Enig at det krever mindre krefter å rulle en kajakk enn å klatre oppi en surfski . Det er utilsomt superdigg å kjapt rulle opp i en kajakk ila noen få sekunder, også ift 5-10 sekunder i en surfski. begge deler krever øvelse

Men det er mange surfski alternativer nå som er brede og stødige for dem som ønsker et like stødig alternativ som ikke krever rulle, spruttrekk, pumpe og årepose, men som synes det er OK å bli litt våtere på beina. Dumt hvis noen tror at surfski ikke er et lavterskel tilbud, på lik linje med havkajakk. For ikke å glemme halv vekt.

Som vanlig er det fordeler og ulemper med alt. I min verden er det helt unødvendig å bruke tid på generelle betraktninger om hva som er best av surfski eller kajakk. HVer til sitt bruk, helt avhengig av hva som er viktig for den enkelte (eller for en enkelt tur)
swell

Postby nPerspective » 16 Nov 2014, 13:21

Meget interessant diskusjon! Jeg synes heller ikke det har så mye for seg å diskutere hva som er best av surfski og kajakk, men det er interessant å få fram fordeler og ulemper ved begge. For min del har jeg i år padlet både en Seabird Wave 5.5 surfski og en Tiderace Pace 18 kajakk. Jeg kan ikke regnes som særlig erfaren, har ifølge loggen padlet ca 300 km i år i litt forskjellig vær og forhold. For min del er det ingen tvil om at jeg holder større fart i kajakken (Pace 18) enn i surfskien. Andre og sterkere padlere vil muligens oppleve andre resultater. Forskjellen for min del er 0,5 - 1 km/t i snitt målt med GPS, litt avhengig av vær og vind. Mine turer er vanligvis 10 - 15 km, med enkelte lengre turer på opp til 40 km innimellom. Jeg opplever at Pace'en surfer betydelig bedre, er som sagt raskere, og har en himmelvid forskjell i byggekvalitet sammenlignet med Wave 5.5. Angående dette siste punktet er det mulig at kvaliteten på Wave er hevet nå, den jeg kjøpte var sannsynligvis en av de første som ble tatt inn.

Jeg liker på den annen side enkelheten ved surfskien. Slippe å ta med spruttrekk og pumpe, bare sette seg inn og padle av gårde. Velter man er det bare å krabbe oppi på noen sekunder. Men jeg blir aldri helt komfortabel med å være konstant våt. Det drypper fra åra ned i fanget, bølgene slår inn i cockpit, og man ender opp sittende i en kald vanndam. Midt på sommeren er det for så vidt OK, men resten av året synes jeg det er litt slitsomt. Hvordan håndterer dere som padler mye surfski dette? Er det en del av gamet, må man alltid kle seg deretter, eller har dere andre triks som gjør dette mer komfortabelt?

På tross av det jeg skriver over - og dette er vel muligens litt ulogisk - har jeg solgt både Pace'en og Wave'en og startet jakten på en raskere surfski. Men her møter jeg på utfordringer. Både på grunn av lagringsforhold og på grunn av den type sjø jeg padler i ønsker jeg ikke en lang surfski. Rundt 550 cm er ideelt slik jeg ser det. Da er f.eks Epic V8, Carbonology Cruze og Stellar S18S gode kandidater. Men jeg opplever ikke disse som raskere enn Pace'en. Neste trinn er kanskje Stellar SR, Epic V10S, Fenn XT eller lignende. Men da er vi oppe i rundt 6m lengde. Sikkert greit nok, men jeg skulle gjerne hatt den inn i garasjen... Og i vestlandsfjorder med i hovedsak vindbølger og mye strømsjø har jeg en teori om at en kortere ski er bedre egnet for å fange bølger og er også mer manøvrerbar. Mulig dette er feil? Stellar SR er sannsynligvis uaktuell pga altfor romslig cockpit for en på min størrelse, selv om den er ellers ser meget interessant ut når man leser tester på nettet.

Min drømmeski er 550 cm lang, rundt 50 cm bred (jeg tenker stabilitet omtrent på nivå med V10S eller SR), passelig sittebrønn til personer fra 70 - 90 kg, god byggekvalitet, og skulle helst også hatt lasteluker slik at jeg kunne slippe å kjøpe en egen kajakk for å dra på helgeturer en gang i blant. Den burde også være raskere enn kajakker som Pace 18, Taran og Stellar S18R. Er dette helt utopi, eller finnes det noe slikt der ute?
nPerspective

Postby Seasurfer » 16 Nov 2014, 14:30

Har lyst å komme med et par råd når det gjelder bekledning for surfskipadlere.

Mitt første råd gjelder for all type padling der man bruker tørrdrakt.: Bruk alltid to lag med sokker. Ett inni tørrdrakten, og ett mellom drakt og padlefottøy. I tillegg til at isolasjonsevnen øker, reduseres friksjon/gnikking mellom fottøy og draktens integrerte sokker. Selv anbefaler jeg bruk av ull.

Råd nummer to er enkelt og greit.: Siden man ikke sitter under et lunt spruttrekk, kompenseres varmetapet ved å bruke dobbelt sett med longs av ull, eller eventuelt syntetisk. Kobinasjon er fint. Da bruker jeg ull innerst. Det ytre laget med syntetfibre suger til seg fuktigheten fra ullen og sender (mest mulig av) dampen ut gjennom tørrdrakten.
Seasurfer

Postby K3- » 16 Nov 2014, 15:51

nPerspective wrote:. Men jeg blir aldri helt komfortabel med å være konstant våt. Det drypper fra åra ned i fanget, bølgene slår inn i cockpit, og man ender opp sittende i en kald vanndam. Midt på sommeren er det for så vidt OK, men resten av året synes jeg det er litt slitsomt. Hvordan håndterer dere som padler mye surfski dette? Er det en del av gamet, må man alltid kle seg deretter, eller har dere andre triks som gjør dette mer komfortabelt?

Jeg blir heller ikke komfortabel med å sitte i en vanndam (selv om vannet blir varmere etter hvert), ei heller å måtte kle på meg mye sommerstid (tørrdrakt e.l.), jeg trives faktisk best i en vanlig kajakk. Jeg padlet en CS Atom en periode, meget rask på flattvann - toppfart som en racer, men ble aldri god til å reentre og fant ut at i bølger ville jeg slite med å komme meg ombord så den ble solgt etter et års tid. Det er mulig at en noe lavere SS ville vært bedre, har i ettertid lest at reentring av Atom er vanskelig pga den er ustø og har høye sidekanter.
Jeg har ikke helt slått fra meg tanken om en SS og vurderer å prøve en NordicKayaks Rapido (580x44) med stabilitet omtrent som en 51 turracer, jeg tror at i våre farvann er det ikke nødvendig med 6,5 m lange båter. Er det noen her som vet noe mere om Rapido? Ang lengde så padlet jeg en Speedliner en periode, og dette 585 lange skroget behøvde relativt store bølger for å surfe bra, vanlige "fjordbølger" ble ikke store (lange) nok.
K3-

PreviousNext

Return to Surfskipadling