Surfski, en nisjeaktivitet med fremtid?

Re: Surfski, en nisjeaktivitet med fremtid?

Postby Hallvard » 18 Nov 2014, 19:37

Ift lense hastigtighet for surfski så er dette et ikkeproblem. Båter som Think, Carbonology, Fenn og Epic har løst dette slik at det er null problem når man padler, Vannet er ute ila sekunder ( jeg forutsetter at man padler over 8-10 kmt, som er rolig i en surfski). Vann i cockpiten er ikke noe problem, men man kan bli våt på føttene.

Hm. Som sagt, hver sin bruk. Med min vekt (83 kg) i en V10S og i greie dønninger (1,5-2,5m) kommer det mye vann i cocpit. Det er ikke ute på sekunder, heller minutter. Sist tur var brønnen fylt til randen flere ganger da jeg surfet inn i bølger "bakfra" og pløyde gjennom dem - i god fart. Og ja, jeg holder en 12-14 km/t snittfart i medsjø.

Jeg sier ikke at surfski er dårlig eller uegnet av denn grunn, men at det er noe som må taes med i betraktningen. Og at jeg synes det er litt rart at ikke folk bruker havracere mer. Tilnærmet samme skrog, men uten våte bein og vann i cocpit.
Meg: NPF Veileder hav, BCU 4 stjerner
Utstyret: Valley avocet, NDK Grenlander pro 3-delt, Kirton Inuk, Rockpool Taran, Think Evo 2, Think Ion, CS Vault, Lendal, Celtic, AT2, Superior GP, div. grønlandsårer, Jantex Gamma
Aktivitetene: http://www.tornarsuk.blogspot.com
Hallvard

Postby swell » 18 Nov 2014, 19:59

Hallvard
Jeg forstår ikke hvorfor du får så mye vann i cockpiten i så store dønninger. Skuta burde fly av gårde uten at noen bølger skvalper oppi.
. Men kan se ut som om flere har problemer med V10S http://www.surfski.info/forum/20-epic/7 ... sport.html hvis det er den du er ute i.

Ellers anbefaler jeg denne http://www.youtube.com/watch?v=rZVyl06BPxQ
Trikset er å ikke skli ned bølgen men å holde båten høyt oppe på bølgen slik at fronten av SS er i luften. Det virker som om det går seint men det går fortere. Om nødvendig så kan du kjøre litt sikk sakk slik at det bremser for å holde deg rett på fremsiden av bølgetoppen. Eller å styre på tvers av bølgen for at baugen ikke når fram til neste bølge. Hvis baugen kommer for langt ned så kommer roret ut av vannet og det er lett å broache. Og ikke noe vann i båten :-)

Mine Fenn båter tar ikke mange padletak for å tømmes. De har to lense hull. jeg skal forsøke å ta tiden neste gang.

Når det er sagt så er jeg super enig at det er noe dritt når man bommer på bølgen og får cockpiten fylt av vann. For min del er det bare en reminder at man ikke har padlet så bra teknisk på bølgene.

Uansett enjoy havracer, SOT, glass, plast, karbon eller uthult tømmer, det viktigste er at man kommer seg ut å får godfølelsen.
swell

Postby veltern » 18 Nov 2014, 21:13

Fenn båtene har 2 dreneringshull, riktignok nokså små. Får ikke ut alt vannet i Fenn båter, noe vann skvulper rundt hælene.
Stellar kommer, ifølge pers komm, neste år også med 2 dreneringshull m/propper, så vidt jeg forstår da 2 av samme diameter som dagens ene. Det vil hjelpe litt på dreneringen av Stellar. Men brukt på flattvann er jo mine bailere plugget uansett.
veltern

Postby swell » 18 Nov 2014, 22:20

omtrent så mye vann at det kommer over den harde huden på helen *hello2*
tull og tøys
swell

Postby Seasurfer » 19 Nov 2014, 01:41

Halvard synes det er rart at ikke flere padler havracere sammenlignet med surfskis. For som han skriver, har skrogene på surfskis og havracere mange likheter. Uten å synse og mene så mye, skal jeg prøve å beskrive noen essensielle forskjeller i praksis.

På mine testturer med to forskjellige surfskis nå i høst, har jeg latt andre padlere få prøve testobjektene. Det har i hovedsak vært forholdsvis ferske utøvere, og noen med litt mer erfaring. Ingen av disse behersker rullen, men kameratredningen sitter greit.

På noen av turene i forkant, fikk de bare padle forskjellige (tradisjonelle)kajakker med litt forskjellig stabilitet. Om bord i den rankeste (VKV-Anita)ble det alltid stilt spørsmål, i takt med økende bølgehøyde(50 -75 centimeter), om hva som skjer dersom man kantrer.

De påfølgende helgene skulle det bare padles surfski. Sammenligningsgrunnlaget var nemlig etablert. Etter litt terping på reentringsteknikker, sto padling av disse farkostene på agendaen. Av en eller annen grunn, ble det knapt stilt spørsmål om hva som kan skje dersom det kantres. Dette hadde vi i praksis klart å ufarliggjøre gjennom praktiske øvelser.

En av kandidatene gikk faktisk ut i nokså tøft vær med surfskien. Jeg var riktignok aldri mange meterne unna, men her var kandidaten mye tøffere enn noen gang, sammenlignet med oppførselen om bord i "Anita".
Det var ikke mer snakk om angst i forhold til kantring og eventuelle konsekvenser. På en surfski kan man ikke sitte fast i sittebrønnen. Rulle er ikke et tema. Det er utrolig lett å komme om bord igjen, selv i en del bølger.

Som et svar til Halvards spørsmål om hvorfor ikke flere padler havracere, kan det i følge mine erfaringer, virke som at dette er noe som primært sitter i hodet. Det blir rett og slett mye mindre styr for en surfskipadler dersom det meste går galt. Når man havner i vannet, er det grei skuring å reentre en surfski. Slikt er ikke alltid tilfelle når ting går skeis etter en velt i en havracer.
Seasurfer

Postby Hallvard » 19 Nov 2014, 16:57

Ja, er enig i at for relativt ferske padlere som ikke liker tanken på velt, er surfski en terskel mindre å overvinne kontra tradisjonell havracer. Jeg tenkte i denne tråden på mer erfarne padlere som jeg antar behersker havkajakk på hav og også raske kajakker. Da tenker jeg psyken ikke spiller noe rolle. Slik jeg ser det er surfskien mer behagelig og enklere i varme farvann - uten tvil, men i Norge utenom sommer og tidlig høst? Ikke overbevist.

Vil for ordens skyld legge til at jeg har to surfski - en middels og en relativt ustabil (Think Legend) og to havracere, så dette er ikke tanker tatt ut av luften eller erfaring fra internett.
Utstyret: Valley avocet, NDK Grenlander pro 3-delt, Kirton Inuk, Rockpool Taran, Think Evo 2, Think Ion, CS Vault, Lendal, Celtic, AT2, Superior GP, div. grønlandsårer, Jantex Gamma
Hallvard

Postby Hallvard » 19 Nov 2014, 17:00

Men for en liten pause i diskusjonen; Nyt og drøm:

http://www.youtube.com/watch?v=CXSvE1YCplA
Hallvard

Postby K3- » 19 Nov 2014, 20:38

Må jo innrømme at dette ser gøy ut. Han surfer tydeligvis på hekk- og sidebølgene fra ferga.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=boUbOZwRT8g[/youtube]
K3-

Postby swell » 19 Nov 2014, 22:30

Enig at det kan bli kaldt med surfski på vinteren.

Morsomt tips med surfskien er å henge på hekkbølgen bak mindre fiskebåter / halvplanende båter (10-15 m rett bak). Gjorde det for ikke så lenge siden. 2 km, 15-16 kmt , og jeg tok kanskje 10 padletak på veien
swell

Postby veltern » 20 Nov 2014, 14:56

Seasurfer wrote:Synes det er merkelig at "veltern" nærmest etablerer en sannhet om at sitsene på majoriteten av turracere i 51-klassen er svært lave. -Hva med Nelo Viper 51, Vajda Civet Cat, Citius 51, -eldre Struer Trazer og min egen VKV-101? Jeg har vært timesvis om bord i samtlige.

Sittehøyden på VKV-101 befinner seg med originalsetet cirka fem (4,7 for å være helt nøyaktig) centimeter over dørken. Uten å ta munnen for full, er ikke sitteposisjonen på de andre nevnte turracerne, vel å merke i 51-klassen, så fryktelig mye lavere. Er det bare unntakene, altså båtene med høye sits, jeg har padlet?

Tror neppe setet på denne turraceren er så mye som 5 cm over dørken....mer i nærheten av 1,5 cm, slik min erfaring med turracere også har vært. :bootyshake:
http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... rough=true
veltern

PreviousNext

Return to Surfskipadling