Fart på surfski i medsjø

Fart på surfski i medsjø

Postby keo » 21 Sep 2014, 17:39

Hvor stor fart får dere på surfskien i medsjø? Vi har testet litt bak en 20 fot skjærgårdsjeep med 115 hk, maks fart på gps var såvidt over 17 km/t. Det høyeste jeg har sett i vindbølger i sommer er drøyt 18 km/t og det er bare noen meter.

På filmer ser det ut som det går hysterisk fort:
http://www.youtube.com/watch?v=Vo2IbbeKZKc

Hvor stor fart klarer man og hvor fort går det med de som kan dette?

Mer interessant er det kanskje hvor fort det går over 1000 m?

Er det andre enn meg som er opphengt i tall fra GPS'en?
keo

Re: Fart på surfski i medsjø

Postby perduc » 21 Sep 2014, 19:23

Det går nok ganske fort med rett "sjåfør". En K1 går 200m på fra 34-38 sek. det gir ca 20 km/t på flatt vann.
perduc

Postby Hallvard » 23 Sep 2014, 06:51

Det har ikke vært noe særlig med bølger i høst, men etter et par turer med surfski utenfor Sotra holder jeg ca 12 km/t i medsjø over lengre strekk (Epic V10S). Toppfart ligger som regel opp til ca 20 km/t. Dette er samme hastigheter som jeg klarer i Taran forøvrig :-P
Meg: NPF Veileder hav, BCU 4 stjerner
Utstyret: Valley avocet, NDK Grenlander pro 3-delt, Kirton Inuk, Rockpool Taran, Think Evo 2, Think Ion, CS Vault, Lendal, Celtic, AT2, Superior GP, div. grønlandsårer, Jantex Gamma
Aktivitetene: http://www.tornarsuk.blogspot.com
Hallvard

Postby 29er » 23 Sep 2014, 08:58

For noen år siden ble Oscar Chalupski GPS-målt i fart opp til 20 knop i rundt 30 sekunder av gangen i Molokai Surfski Race. Tradewinds lager store stillehavsdønninger med laaang nedoverbakke *thumright*

Går unna her: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oeeeWu-W5zM[/youtube]

Harald
29er

Postby hotshot » 23 Sep 2014, 11:34

Interessant:

I utgangspunktet er det bølgene som bestemmer hastigheten, men ved brett og kajakk surfing i brytende bølger går det jo mye fortere enn bølgehastigheten når man skjærer til siden. Er det dette de gjør når det går fort med surfski?

http://www.surfertoday.com/surfing/5126 ... -in-a-wave
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby swell » 23 Sep 2014, 18:42

ja det er sidelengssurfing på bølgene som gir mulighet til å gå fra en bølge til en annen. Da blir farten mye høyere og surfen lengre enn når man bare sklir ned den ene bølgen. farten stanser fort opp hvis man bare sikter inn i bølgen fremover.
swell

Postby veltern » 24 Sep 2014, 09:54

Farten i "medsjø" padling kan være interessant. Ofte er det nok lik at man også skal tilbake til utgangspunktet. Så hva blir farten i motsjø? Blir litt som å kjøre ned en bakke, med sykkel eller snøski. Skal man tilbake til utgangspunktet får man de samme høydemeterne imot senere. Kan være tungt, det.
veltern

Postby Seasurfer » 24 Sep 2014, 10:52

Farten er selvsagt helt avhengig av bølgenes størelse og beskaffenhet. Syv knop(13 km/t) er en nokså typisk hastighet når båten tar av og begynner å surfe pent og forsiktig.

I litt større innaskjærs bølger i kulingen, er ti knop(18,5 km/t) en helt relevant peak på GPSen. Er sikkert ikke umulig å få enda større fart i små øyeblikk der alt klaffer.

I store sydhavsbølger går det selvsagt betydelig raskere, men der har desverre ikke jeg vært.
Seasurfer

Postby hotshot » 24 Sep 2014, 13:42

Flere naive spørsmål:

Kajakker som egner seg til brottpadling og surfing, har gjerne knekkspant. Og moderne elvekajakker har også flat bunn og skarpe "railer" som revolusjonerte bølgesurfe-egenskapene . Dette er klart inspirert fra brettsurfing og gir to fordeler: evne til å ligge på "skjær" og følge en bølge diagonalt, og plane-egenskaper som gir enda høyere fart når man kommer skikkelig i gang. Surfekajakker er selvsagt en ekstrem variant.

Fra bilder får jeg inntrykk av at enkelte surf-ski konstruksjoner også har slike tendenser, mens mange av dere ser ut til å promotere smale skrog med rund bunn som "løsningen" for å få stor fart. I min lille andedam ser det siste ut til å gjelde først og fremst på flattfvann........
Er det avvikende skoler eller kulturer ute og går?
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby keo » 25 Sep 2014, 08:15

Meldes 13 sek/m i Rauerfjorden (mellom Hankø og Larkollen) i morgen, så da blir det nok muligheter for å få testet litt medsjø igjen.
keo

Next

Return to Surfskipadling