Fart på surfski i medsjø

Re: Fart på surfski i medsjø

Postby PilOgBoge » 30 Sep 2014, 23:51

GPS-målinger er ikke gode nok til å sammenligne hastigheter på surf. GPS er laget for å måle posisjon, og klarer det bra nok. Konstant hastighet klarer de bra nok også. Men ikke peak-hastighet etter en akselerasjonsfase på to-tre sekunder.

Skal man måle fart, bør man måle fart direkte, ikke posisjon. Skal man måle akselerasjon, bør man måle akselerasjon direkte, ikke hastighet.

Hastigheten som viser på displayet kan være et glidende gjennomsnitt, men da kommer responsen urimelig seint. Det er mer naturlig å bruke et lavpass-filter, men det vil nødvendigvis gi en for høy peak-måling. Man kan ikke bruke slike målinger til å sammenligne med andre uten at fabrikanten også oppgir akkurat hvordan de tolker posisjonsmålingene sine. Og det gjør de ikke. De bruker rutiner tilpasset akkurat det de ønsker å gjøre bra. Og det varierer. Pulsklokke-gps-en min gir helt andre verdier enn navigasjons-gpsen.

Jeg tror at de hastighetene vi mener er rimelige er basert på hva vi har lest på forum som dette. For eksempel mine egne målinger fra det forrige padleforumet. Eller de nå gamle målingene av Chalupski. Om jeg husker riktig padlet vi Hasle Explorer i opp til 14.2 km/t. I dag tror jeg dette var på grunn av en GPS med lavpassfilter. De overskyter.
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Postby PilOgBoge » 01 Oct 2014, 00:17

hotshot wrote:Er det avvikende skoler eller kulturer ute og går?
i

Det er en grunn til at vi snakker om medsjøpadling, ikke surf. Først og fremst handler medsjøpadling om knallhard padling over tid, og i en liten del av tiden kan du slappe av på gassen. Eller stoppe helt. Bølgene du bruker er ikke bratte nok til å akselerere deg opp fra null fart. Dd er det skrogfart som er nøkkelen i medsjøpadling. Lange båter, altså. Om de kan plane i tillegg er det jo bra, men da blir det tyngre å holde farten som skal til for å huke seg på bølgen.

Jeg synes at stort og dypt ror gjør det "umulig" å skrå særlig mye på bratte bølger. Men medium eller lite ror gir for lite svingkraft til å manøvrere på dem. Så stort og dypt ror er tingen, men å skrå mer enn femten tjue grader blir for vanskelig på bølger som er høye nok til å skaffe hele fremdriften alene. Og med så liten vinkel har man bare såvidt større fart enn bølgen over tid. På korte, og dermed langsomme bølger liker jeg godt å skrå slik at jeg kan holde mine stakkarslige kilometer i timen med mest mulig bølgehjelp. De bølgene som gir best hjelp er omtrent halvannen båtlengde. Er de kortere enn det, skrår jeg for å liksom gjøre bølgen lengre mot båten. Men samtidig som de blir lengre mot båten, blir de jo mindre bratte og gir dermed mindre fremdrift. Så her spørs det hva man er ute etter: Mest mulig drahjelp - surfing for prinsippets del - eller bare det å slippe å kjempe i oppoverbakke? Skal man spare kraft er det kanskje bedre å gå rett med sjøen og få en bølge der du ikke trenger å padle så hardt (men som går langsommere enn du kunne oppnått ved å gi på mer med åra og padle på skrå). Samme bølgelengde har alltid samme fart. Det er ingen vits å prøve på bølger som går i mer enn tjue kilometer i timen, det blir bare masse spilt kraft. Meningen er jo å spare krefter. Eller ha det gøy, da.
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Postby oan » 03 Oct 2014, 12:30

Litt inspirasjon fra det store utland.

http://youtu.be/SymqH2VZh3w
Think Nitro, Epic V7 og Swordfish surfski
oan

Postby hotshot » 03 Oct 2014, 12:58

Det er for lite Old School på Internet:

http://www.youtube.com/watch?v=zclq7MqVwKo

Men bratt medsjø funker nok best med kortere farkoster.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Seasurfer » 28 Oct 2014, 02:13

I min lille verden inneholder medsjøpadling masse surf. Men det er jammen forskjell på forskjellige kajakker under identiske forhold. Noen har elendige surfeegenskaper, mens andre seiler av gårde som noen raketter. Var seinest ute og lekte meg med en surfski i går, den 26/10 mellom klokken 14 og 17 ytterst i Fanafjorden. De av dere som gidder, kan jo sjekke hvordan forholdene var. Dette kunne lett ha blitt triste greier i en kajakk som ikke hadde hatt "de rette" medsjøegenskapene.
Seasurfer

Postby keo » 03 Nov 2014, 08:27

Noen som har vært ute i Oslofjorden de to siste helgene? Mer vind og bølger gir marginalt høyere toppfart, men det er lettere å holde farten oppe over litt lengre strekk.
Er ikke lett å få padlet i dagslys på hverdager nå, noen som har erfaring med hodelykter som tåler vann? Kjøpte en enkel fra kina som ser ut til å være tett, men det finnes sikkert noe bedre.
keo

Previous

Return to Surfskipadling