Del dine treningsturer

Re: Del dine treningsturer

Postby Hallvard » 02 Dec 2014, 22:08

Får absolutt ikke til å legge til en youtubefilm her, men i alle fall, video av siste tur med Stellar SR:

https://www.youtube.com/watch?feature=p ... jls5SkQqzE
Meg: NPF Veileder hav, BCU 4 stjerner
Utstyret: Valley avocet, NDK Grenlander pro 3-delt, Kirton Inuk, Rockpool Taran, Think Evo 2, Think Ion, CS Vault, Lendal, Celtic, AT2, Superior GP, div. grønlandsårer, Jantex Gamma
Aktivitetene: http://www.tornarsuk.blogspot.com
Hallvard

Postby AndersRS » 29 Jan 2015, 15:05

Nytt år, ny båt i stallen. Klarte ikke motstå fristelsen. Hentet igår og satt i den for første gang idag!

Dagens tur 2015-01-29 14:00
Fartøy: Think Ion
Tid: 30min
Distanse: 3.38km Runder rett utenfor brygga
Snittfart i bevegelse: N/A
Snittfart inkl stopp: 6.7 km/t
Toppfart: 11.4 km/t
Detaljer: Endomondo
Vær: Lahelle YR 2-6 m/s fra sørøst (stille med noen kast). 3 grader i lufta. Kaldt og møkkete vann pga mye regnvann fra bekk. Flatt
Kommentar: Blei fort kald på fingre og tær. Glemte leash hjemme. Padlet uten å bruke fotstroppene siden de må justeres først. Har god tro på at det blir mer moro å padle på kjedelige flate dager i denne båten enn i EVO II. Den nye er markert mindre primærstabil, men absolutt innen rekkevidde for meg. Virker endel raskere på flatt vann. Jeg venter til det blir varmere i vannet med å utfordre i bølger tror jeg. Gleder meg!

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Carbonology Sport Zest SS2
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby UNO » 27 Feb 2015, 11:14

Dagens treningstur: Fredag 27. februar 2015 - 08:15
Surfski: Think Uno Max
Distanse: 10km, rundløype
Tid: 54:25
Snittfart: 11,02 km/t
Snittpuls: 158
Vær: vind 5-7 ms sø, sol, 2 grader
Bekledning: Vaikobi cold padlebukse
Topp: Vaikobi cold padle topp + Salomon tynn vindtettt joggejakke
Åre: ZJ -W1, 210cm
Vest: Vaikobi Ocean Racing
Sko: NRS Desperado sock
Lue: Salomon Active Beanie (tynn stretchy fleece)
Think surfskileash
Neoprene håndleddsvarmere

Endelig slipper jeg å bruke lys når jeg går ut om morgenen.
Dette var også min andre tur i surfskien denne uken uten tørrdrakt, føltes lett og deilig.
Arnt
UNO

Postby Hallvard » 01 Mar 2015, 10:43

Glemte å si noe om Stellar RS... Skal ikke bli noe omtale, bare noterte meg at den har STOOOOOR cocpit. Veltet to ganger, selv om den jo skal være veldig stabil. Fylles jo da også lett med MYE vann. Dette sendte Stellar rett ut av konkurransen om evt ny surfski på meg.
Utstyret: Valley avocet, NDK Grenlander pro 3-delt, Kirton Inuk, Rockpool Taran, Think Evo 2, Think Ion, CS Vault, Lendal, Celtic, AT2, Superior GP, div. grønlandsårer, Jantex Gamma
Hallvard

Postby AndersRS » 04 Apr 2015, 16:17

Det tok 2 måneder, men endelig har jeg sitti i ION for andre gang. Vonde armer har blitt bra nok til at jeg tør padle mer igjen.

Dagens tur 2015-04-04 13:30
Fartøy: Think Ion
Tid: 1 time 20 min
Distanse: 7.45km
Snittfart i bevegelse: N/A
Snittfart inkl stopp: 5.6 km/t
Toppfart: 12.5 km/t
Detaljer: Endomondo
Vær: Sandefjordsfjorden YR 4-6 m/s fra nordøst. Helt flatt vann.
Kommentar: Rolig tur sammen med Roar. Helt flatt. Rakk akkurat ikke fergebølgene skikkelig. Mange pauser. Ingen problemer med stabilitet. Har virkelig trua på at ION blir min eneste surfski snart. Må bare prøve i bølger først :)

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Carbonology Sport Zest SS2
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby Petter » 11 Apr 2015, 08:58

Hallvard, ser av YouTube filmen at det er den gamle modellen RS du padlet. Årets modell har en del mindre cockpit. Du burde prøve den før du avskriver Stellar helt.
Stellar SEI
Arrow Play HV
P&H Hammer
Wave Sport Fuse 64
Epic Mid Wing, Werner Cyprus og Stikine, Northern Ligth grønnlands åre.
Petter

Postby Hallvard » 02 Jun 2015, 10:06

Ja, har hørt om den nye utgaven. Ser bedre ut. Men ingen som har dem her på Vestlandet, så da er det blitt andre ski på meg.
Hallvard

Postby veltern » 15 Jul 2015, 13:20

Treningsturer? Vil heller kalle min tur i går en "rusletur på en stilleflytende elv":
Distanse: 16,5 km (2 x 8,25 km)
Snittfart: 5,8 km/t
Toppfart: 9,5 km/t
Fartøy: Spirit PRS 570 -"plast-surfski", 22 kg,

"Rusletur", samme strekning frem og tilbake, på større sideelv til Glomma. Vekslende bris, lite strøm i elva.
PRS 570 er, ifølge forhandleren her i landet, "raskeste plastbåt" på markedet. Godt mulig, maksfarten i går på 9,5 km/t ble oppnådd uten særlig anstrengelse. Båten gir en helt annen respons på åretak enn havkajakker av sammenlignbar vekt. PRS er 50 cm bred (godt bak sittebrønnen), noe smalere ved sittebrønn, noe som gir smalt åreisett. Båten har god primærstabilitet, litt svakere sekundærstabilitet, etter min oppfatning.
Godværspadler
veltern

Postby keo » 23 Jul 2015, 20:27

Har hatt noen turer på vestkysten av Danmark, i forbindelse med Dana cup. Har med en Blue Fin, tror ikke jeg hadde kommet ut og inn med noe særlig smalere ski. Veldig annerledes enn padlingen jeg har gjort i ytre oslofjord. Veldig moro, hadde en dag med svak fralandsvind og dønninger på ca 1 m som brøyt mot stranda. Lett å padle ut og bra surf inn igjen. Regner med at vi skal på dana cup ihvertfall 8 år til...
keo

Postby veltern » 24 Jul 2015, 12:10

Fikk lagt inn en liten padletur i går mellom de sterke bygene, på en innsjø, i bortimot vindstille:
distanse: kun 6 km
gjennomsnittsfart: 7.0 km/t
høyeste kilometer-gjennomsnittsfart: 7,5 km/t
høyeste fart (la inn en liten sprint): 9,5 km/t
Fartøy: Stellar S18S surfski (53.3/550 cm)
I forhold til min tur med en Spirit PRS 570 (50/578 cm) (se innlegg i tråden her fra 15.juli), da på en lengere tur i en svinget elv, var det klart at det er visse forskjeller mellom disse båtene. Spiriten har mindre rocker (spring) og har bedre retningsstabilitet, men da følger også svarkere rorrespons. Spiriten har en skarpere baugprofil, og "kjærer" letter i vannet, er mitt inntrykk.
Tok en liten forsiktig sprint med S18S for å få en følelse av hvor mye mer pådrag jeg måtte gi for å komme opp i spiritens hastighet på 9,5 km/t fra forrige tur. Måtte ta i litt mer; vil vel si at med samme bruk av krefter, i dette fartsområdet, var Spiriten i beitet 1,5 km/t raskere, en snau knop, altså.
Hvor stor fart kan jeg oppnå med maks pådrag på en strekning på 50 - 100 meter i min S18S? Tja, ca 11 km/t, kanskje 11,5? Skal prøve det ut.
Hvis forskjellen mellom S18S og Spiriten er ca 1,5 km/t med 9,5 km, la meg anta at forskjellen avtar med økende hastighet (?), hva kan jeg klare av topphastighet med Spiriten? Kanskje ca 12 km/t? I flattvann/vindstille. ("Veltern" er kun en godværs-rekreasjonspadler)
Padler under disse turene med "vanlig" åre, ikke Wing-åre.
Godværspadler
veltern

PreviousNext

Return to Surfskipadling