by veltern » 24 Jul 2015, 12:10
Fikk lagt inn en liten padletur i går mellom de sterke bygene, på en innsjø, i bortimot vindstille:
distanse: kun 6 km
gjennomsnittsfart: 7.0 km/t
høyeste kilometer-gjennomsnittsfart: 7,5 km/t
høyeste fart (la inn en liten sprint): 9,5 km/t
Fartøy: Stellar S18S surfski (53.3/550 cm)
I forhold til min tur med en Spirit PRS 570 (50/578 cm) (se innlegg i tråden her fra 15.juli), da på en lengere tur i en svinget elv, var det klart at det er visse forskjeller mellom disse båtene. Spiriten har mindre rocker (spring) og har bedre retningsstabilitet, men da følger også svarkere rorrespons. Spiriten har en skarpere baugprofil, og "kjærer" letter i vannet, er mitt inntrykk.
Tok en liten forsiktig sprint med S18S for å få en følelse av hvor mye mer pådrag jeg måtte gi for å komme opp i spiritens hastighet på 9,5 km/t fra forrige tur. Måtte ta i litt mer; vil vel si at med samme bruk av krefter, i dette fartsområdet, var Spiriten i beitet 1,5 km/t raskere, en snau knop, altså.
Hvor stor fart kan jeg oppnå med maks pådrag på en strekning på 50 - 100 meter i min S18S? Tja, ca 11 km/t, kanskje 11,5? Skal prøve det ut.
Hvis forskjellen mellom S18S og Spiriten er ca 1,5 km/t med 9,5 km, la meg anta at forskjellen avtar med økende hastighet (?), hva kan jeg klare av topphastighet med Spiriten? Kanskje ca 12 km/t? I flattvann/vindstille. ("Veltern" er kun en godværs-rekreasjonspadler)
Padler under disse turene med "vanlig" åre, ikke Wing-åre.