Lese sjøen i medsjø

Lese sjøen i medsjø

Postby EnTil » 24 Sep 2014, 13:38

Oscar gjør det, leser sjøen, han gir en demonstrasjon her http://vimeo.com/84756305

Jeg har lest beskrevet, i trykt tekst, hva det er han ser etter og oppdager: Bølgedaler framfor kajakken, slike han kan styre seg inn mot, for så å renne på bølgene. I videoen jeg lenker til ovenfor, "ser han der og ser der". Javel. Og så "går han der". Men jeg ser ikke hva som er spesielt i den retningen Oscar velger å gå. Ikke ser jeg at det er noen spesielt interessante bølgedaler akkurat der. For meg ser sjøen rimelig lik ut overalt. For meg blir dette "mest terg". Kan dere andre se det som får Oscar til å velge retning?

Siden det er så mange sterke padlere og så få som leser sjøen tilnærmet optimalt, må det ligge et slags sjeldent/lite utbredt bølgegehør i slike padlere som Oscar. Det som er så irriterende, er at det nettopp er når bølgene er små, altså når også begynnere og middelmenn tør å befinne meg i dem, at evnen til å lese sjø er så viktig for å få litt surfeopplevelse.

Hvor små bølger en kan klare seg med, ser vi her http://vimeo.com/97305723 og her http://www.youtube.com/watch?v=gkcvIIC5aqg
EnTil

Re: Lese sjøen i medsjø

Postby keo » 24 Sep 2014, 14:07

Selv om bølgene her ser små ut, så sitter vel Oscar på noen dønninger som vi sjelden ser spor av i Oslofjorden. Har seilt brett i Sør Afrika og Australia, når man kommer utenfor sonen hvor bølgene bryter kan det kjennes nesten ut som flattvann med vindbølger. Men dønningene ligger under hele tiden (Har bare vært der på den tiden det er vind og bølger). Farta på seilbrett er så stor at man ikke merker noe særlig til det. Nå som det er blitt tre unger osv blir det ikke lenger penger tid til sånne turer, men surfskien har gitt meg enda en grunn til å dra ned igjen.

Oscar er utvilsomt god til finne bølger, hadde vært moro å sett hva han får til i bare vindbølger som vi har i Oslofjorden. Sikkert ganske mye.
Har sett på youtube at også Verås Larsen kommer bak de beste, renn padlestyrke er han nok ikke bak på?
keo

Postby AndersRS » 24 Sep 2014, 14:31

Lese bølger er ikke noe mystisk. Det krever bare trening som med alt annet. Jeg har fått med meg en masse god trening og bølgeteori fra jolleseilingen. Det er akkurat det samme som gjelder på bølgene enten man bruker vind eller åre til fremdrift: Plasser deg på toppen av bølgene for mest vannbevegelse i riktig retning og pek baugen i nedoverbakke. Fordi bølgene på sjøen ikke kommer pent og pyntelig på rekke kan man ved å holde farten oppe velge seg en vei fra bølge til bølge som gjør at man utnytter bølgekreftene effektivt uten å havne i bunnen av bølgedalen og så i oppoverbakke for å komme over neste topp. Prøv det på noen store båtbølger og kjenn hvor mye krefter som kreves for å avansere en bølge fram. Når det skjer mister man all ekstrafart og må begynne å bygge fart på nytt. Siden vi har begrenset med krefter å gi på med er valget om hvilke bølger vi går for og hvilke vi lar passere essensiell. Den som sparer kreftene sine best for så å sette dem inn i riktig øyeblikk og så bruker bølgekreftene til sin fordel beveger seg raskest og har det mest moro. Den raskeste veien fram i bølger er veldig sjelden en rett linje. Det krever trening å treffe riktig og båtfølelse er essensielt. Man må føle hvilke krefter som virker på skroget like mye som man må bruke øynene til å se på bølgene.

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Carbonology Sport Zest SS2
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby hotshot » 25 Sep 2014, 14:38

Har dere samme problem som surfere med stiv nakke?
Fristende å legge seg på tvers for å se hva som er i vente, og lange kajakker tar tid å snu........
Brett, surf- og elvekajakk er greiere å bråvende når det kommer noe som er verdt å prøve.

Men å lese sjøen bak deg mens du er i bevegelse forover på en surfski blir verre.

På den annen side: hvis man padler fortere enn bølgene hele tiden, så blir det en helt annen prosess.
Da leser man "veien forover" og ikke de bølgene som kommer bakfra.

Videoen med Oscar var interessant; en del av gamet er tydeligvis også å vente med å padle hardt litt av og til for å se hva som kommer: kanskje litt som ved brettsurfing?
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby AndersRS » 25 Sep 2014, 15:38

hotshot wrote:På den annen side: hvis man padler fortere enn bølgene hele tiden, så blir det en helt annen prosess.
Da leser man "veien forover" og ikke de bølgene som kommer bakfra.

Det er poenget/målet ja, å bevege seg raskere enn bølgene.

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Carbonology Sport Zest SS2
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby 29er » 25 Sep 2014, 20:29

Surfskis er laget for medvindsløp. Mange av de store racene padles den veien vinden blåser, f.eks at man bestemmer startsted og padler den veien det blåser, eller at man velger to punkter og så bestemmer hva som er start og hva som er mål når man ser været *thumright* Hensikten er å benytte de bølgene som går fortere enn det man padler til å øke hastigheten. Dette var veldig merkbart i Oslo Surfski Challenge. Det var omtrent paddeflatt, men jeg fikk noen småbølger i ryggen et par ganger, og merket med en gang hvordan kajakken økte farten. Svenske Seamasters er et sånt løp, i år var det opp mot 2 m bølgehøyde og en kompis av meg padlet "flattvanns-surfskien" Nelo 560 http://www.nelo.no/kayaks/surfskis/ med strålende bra resultat. http://www.seamasters.se/index.php

For noen år siden var vi en flokk med havpadlere på vei fra spissen på Nord-Koster i retning Storesand like utenfor Skjærhallen. Der var det små, krappe vindbølger med større dønninger under, og de gangene jeg traff, kunne jeg surfe et stykke i ca 18 km.t (Current Designs Extreme) før jeg datt av bølgen.

Hotshot: Det er ikke spesielt fristende å legge seg på tvers av en brytende bølge med en surfski - dette er racerkajakker som er optimalisert til å øke farten på vei ned bølgen, ikke til å svinge eller utføre slike manøvre med. En waveski er en helt annen ting ;)

Gutta bak SUP.no får hjem en seksmanns utriggerkano i høst (OC-6), det må være en sinnsykt morsom farkost når det blåser opp i riktig retning!

Harald
29er

Postby hotshot » 25 Sep 2014, 22:25

Fascinerende lesning :D

Har jo testet slike fenomener titt og ofte i motorbåt hvor man lett kan kjøre fortere enn bølgene.
Litt annen redskap, men prinsippet blir det samme; å finne en vettug måte å manøvrere på i medsjø.
Klart mest fascinerende med båten litt på skrå så familien som er om bord får følelsen av at vi velter :shock:

Min frustrasjon har jo alltid vært at bølger på dypt vann "dør ut" og gjenskapes slik at man hele tiden må "gjenerobre" dem. Har hittil ikke funnet så mye ut av dette. Men i videoen med Oscar får man likevel en fartsfølelse som gjør at dette virker mer fristende og spennende enn før.

I kajakk er det ofte moro å padle tett inntil svaberg der det er bølger på skrå mot land; da blir det litt surfetendenser selv når det er for brådypt til at det blir skikkelig surfestrand. "Langgrunt på langs" for å si det sånn. Ser ut som det blir litt "vær" nå ja, så det er kanskje lurt å komme seg utpå etter hvert og finne ut mer om disse medsjøgreiene.......
hotshot

Postby Seasurfer » 26 Sep 2014, 01:17

Du skal ikke fortvile at du ikke helt ser det du leiter etter på videoen, Entil. Den er nemlig bare todimmensjonal. -Derfor får du ikke noe dybdeinntrykk.
Seasurfer

Postby hotshot » 26 Sep 2014, 08:57

Her var det mye bra:

http://www.youtube.com/watch?v=rZVyl06BPxQ

Mye som også stemmer med vanlig bølgesurfing inn mot land.
En gammel lærdom som nevnes: det er lettest å svinge når du er oppå en bølgetopp og endene er i lufta.
Og det nevnes leg-leash: samme grunnprinsipp som ved surfing, kanskje ikke så rart hvis kjerneområdet for surfski er Australia.
Allerede i 60 åra da jeg tok mine første padletak i UK, var Australia "moderlandet" for alt som hadde med surf å gjøre.

Og til slutt i videoen litt formaninger om sikkerhet............
hotshot

Return to Surfskipadling