Vestfold downwind

Vestfold downwind

Postby AndersRS » 22 May 2015, 11:55

Sommeren er her, og normal vindretning er Sør Sør-Vest, økende utover ettermiddagen (solgangsbris)

Hva er de beste downwind mulighetene? Jeg har de følgende jeg har brukt før:

- Yxnøy (ytterst på Østerøya) -> Lahelle.
Medvind eller skrått bakfra. Mest bølger i starten og avtagende. Flatt siste kilometer. Ca 7.5km total distanse. Noen hundre meter å bære båt fra parkeringen på Yxnøy.

- Ula -> Granholmen. Starter med kort distanse mot vind og bølger, så noe sidevær før det går over i ren downwind. Avtagende siste 3km. Ca 11km total distanse.

Noen som har flere forslag? Er Fjærholmen best å lande på etter å ha startet på Hvasser? Hvilke andre alternativer finnes som har parkering i begge ender?

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Carbonology Sport Zest SS2
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Re: Vestfold downwind

Postby Gaffa » 16 Sep 2015, 08:29

Har hatt noen medvindsturer fra Hvasser (går ofte ut fra Seahorse Marina) og ender opp ved Fjærholmen. Hvis du er ute etter bølger er dette strekket best når det blåser ren sønnavind. Padler for tiden Stellar S18S surfski på slike turer når det blåser godt. Bølgene endrer karakter på strekket litt avhengig av strømforhold flo/fjære. Padler du midtsommer anbefaler jeg at du tar strekket når det blåser såpass at småbåttrafikken holder seg i havn (noen kjører som om de har bind for øynene :roll: )
Gaffa

Postby AndersRS » 16 Sep 2015, 10:27

chrlorck: Padler du innaskjærs Hvasser -> Fjærholmen, eller går du på utsiden av Sandø, Bustein og utom Østre Bolærne? Vi gjorde ytre varianten motsatt vei ifbm vårsamlinga på Hvasser 1.Mai helga på svak nordavind. Det var ikke så verst.

Har gjort noen nye strekninger i år:

- På nordavind er Karljohansvern -> Ringshaug overraskende bra. Antagelig beste nordavind strekket i Vestfold hvis det blåser over 8-9m/s. Motsatt vei blir ofte ikke optimal fordi solgangsbrisen dreier tidlig mot vest og fordi det er lengre å kjøre for meg blir den nedprioritert.

- På østavind er Stavern -> Nevlunghavn brukbar, men ofte med rotete sjø. Planla den sist nå på søndag, men selv om det var østlig vind på tredje dagen kom det meter halvannen dønning fra rett syd så ble plan b isteden. Er det vind fra rett vest kan det funke andre veien, men det har jeg ikke gjort i surfski ennå, bare havkajakk.

Ellers har jeg holdt meg til de 2 i første post. De er morsomme, men jeg skulle ønske de var lenger.

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Carbonology Sport Zest SS2
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby Gaffa » 17 Sep 2015, 10:02

Takk for gode tips til strekninger- Jeg skal definitivt prøve ut Karljohansvern->Ringshaug ved nordavind!

Ut fra Seahorse Marina er det fint å runde rundt syd av Hvasser og Sandøya og deretter trekke nordover yttaskjærs forbi Leistein og inn "renna" mot Bjerkøy og inn. Ved ren sønnavind som har stått på en stund kan dønningene følge godt inn renna både der samt renna inn nord for Hui.

/Chr
Gaffa

Return to Surfskipadling