Stellar Surfski SE, SEL, SEI - erfaringer?

Stellar Surfski SE, SEL, SEI - erfaringer?

Postby Gaffa » 16 Sep 2015, 08:55

Hjelp - Er det noen som har erfaring med Stellar SE, SEL eller SEI ??

Jeg har padlet i noen få år, har hatt noen havkajakker og en havracer (Seabird Designs 600 Sport) før jeg kjøpte min første surfski - en Stellar S18S . Denne er en fornøyelse å padle til rekreasjon og i bølger (god stabilitet og bra fart på surf), og jeg har etterhvert fått teknikk nok til å holde 10 km/t over tid når jeg trener på flattvann. Jeg kunne derimot tenke meg en litt raskere surfski som gir meg høyere fart på flattvann, og som samtidig ikke er så rank at jeg ikke kan bruke den i mer krevende forhold.

En naturlig oppgradering kan være Stellar SR, men er det noen som har erfaring med Stellar SE, Stellar SEL eller Stellar SEI og som kan si noe om fart v.s. stabilitet og utforming sittebrønn?? Hører også om det er noen som har andre forslag til surfski.
Jeg er 190 høy og 87 kg tung.
Gaffa

Re: Stellar Surfski SE, SEL, SEI - erfaringer?

Postby veltern » 16 Sep 2015, 16:34

Har gjort litt prøvepadling med en lånt 2014 SEI (46 cm bred). Grei båt, stabiliteten bare litt svakere enn Stellar SR (48 cm), men SEI er mye mer ustabil enn S18S, etter min oppfatning.
SEI kan være et godt valg, fordi stabiliteten er såpass bra at du kan bruke krefter (og tanker) på fremdrift, fremfor støttetak. Klarer du 10 km/h i snitt over noen km med S18S i flattvann, klarer du trolig 10,5 Km/h med en SEI på samme flattvann. Forskjellen er nok ikke større, etter min mening. Padler du en SEI sammen med en sammenlignbar padler i en S18S vil du etter 1 time, etter en strekning på ca 10 km, altså, kunne ligge 500 m (en hel halv kilometer det ) foran stakkaren i S18S. :-)
10 km/h i snitt med en S18S, slik du skriver, over en strekning på noen km, på flattvann, er faktisk ganske bra. Opp mot maxpuls hos padleren da, antar jeg ....
Godværspadler
veltern

Postby K3- » 16 Sep 2015, 19:25

"veltern" er absolutt inne på noe når det gjelder hastighet mellom forskjellige kajakker. Iflg Greg Barton (Epic) skiller det kun ca 3 min på 10 km mellom en V6 og en V12 med en "verdensmester" oppi, ennå mindre forskjell for en mosjonist, se for øvrig nettsiden: https://www.northcoastkayaks.com/kayak-equipment/epic-surfski-speed-comparison-with-greg-barton/
Jeg er også interessert i Stellar SR og lurer på hvordan fartspotensialet på flatt vann for SR er ifht en 51-turracer (Nelo51, Citius 51 etc), er de kanskje relativt like?
K3-

Postby Gaffa » 16 Sep 2015, 23:23

Takk for innspill så langt. Jeg tror jeg rett og slett må ut og prøve for å se hva som passer meg. Jeg ser at den nye SR får skryt for god glid mellom takene, og at man får betalt for ekstra kraft man legger i. Hvis flattvannsegenskapene ikke er vesentlig bedre på en SEI kan kanskje den ny SR likevel være et reellt steg opp fra s18s i form av noe bedre fart på alle disipliner.

En proff ville klart bedre snittfart enn jeg klarer med dagens s18s, men jeg føler at jeg nå får lite betalt i form av fart ved f.eks korte spurt-intervaller sammenlignet med lengre strekker. Jeg antar at det har med skrogets form og dimensjoner som gjør at motstanden øker radikalt på flattvann når skroget passerer f.eks 10 km/t (I surf derimot (som jo er det aller morsomste), er det lite som begrenser farten :-) Vil dere si at skrogene til SR eller SEI vil kunne gi merkbart bedre respons ved økt kraftpådrag sammenlignet med s18s? At man faktisk merker at man får "betalt" for bedre padleform og teknikk?

Ellers er det stor prisforskjell på de ulike vekt-utgavene. Hva bør man gå for? Er det verdt å betale flere tusen ekstra for et par kilo lettere skrog...:-)
Gaffa

Postby veltern » 17 Sep 2015, 13:07

Gaffa wrote:En proff ville klart bedre snittfart enn jeg klarer med dagens s18s
Trolig ikke så mye raskere enn deg, på en såpass bred båt som S18S på flattvann.10 km/h over lengere strekning med S18S, slik du skriver at du oppnår, er bra fart, for en så bred båt (53.3 cm, 550 cm).

Gaffa wrote:jeg føler at jeg nå får lite betalt i form av fart ved f.eks korte spurt-intervaller sammenlignet med lengre strekker. Jeg antar at det har med skrogets form og dimensjoner som gjør at motstanden øker radikalt på flattvann når skroget passerer f.eks 10 km/t
Ja, skrogets form, og bredde gir raskt økende motstand over en viss modellspesifik hastighet.

Gaffa wrote:Vil dere si at skrogene til SR eller SEI vil kunne gi merkbart bedre respons ved økt kraftpådrag sammenlignet med s18s? At man faktisk merker at man får "betalt" for bedre padleform og teknikk?
Til en viss grad på flattvann, Rankere båter glir teoretisk raskere, men ustabiliteten arbeider mot deg, og kan påvirke åretakene dine, slik at farten du faktisk oppnår ikke blir større på flattvann og i småbølger. Fartspotensialet i de rankeste båtene kan nok bare utnyttes helt av svært drevne padlere. Forstår det vel litt dithen at du er litt fersk hva ranke båter angår? Grensen for hva som blir virkelig vanskelig for en padler med middels erfaring, "noe viderekomne", ligger trolig omkring bredden 46 - 48 cm. Med synkende skrogbredde under dette blir båtene raske meget krevende. Er min oppfatning etter erfaring..

Gaffa wrote: Ellers er det stor prisforskjell på de ulike vekt-utgavene. Hva bør man gå for? Er det verdt å betale flere tusen ekstra for et par kilo lettere skrog...:-)

Senket vekt koster tusenlapper. En lettere båt går teoretisk litt lettere, mindre vann må skyves unna, og under akselerasjon, da mindre masse skal ha fartsøkning. Med redusert vekt øker ustabiliteten. For de rankeste båtene er det godt merkbar forskjell i stabilitet mellom de letteste og de tyngste variantene. En tyngre versjon har lavere tyngdepunkt, og dette merkes godt. Hvis vi tenker oss at den tyngste versjonen er 4 kg tyngre enn den letteste, tilsvarer dette at en ballast med masse 4 kg må plasseres noen cm over bunnen av den letteste båten for å få samme stabilitet som den tyngste versjonen.
Godværspadler
veltern

Postby Gaffa » 17 Sep 2015, 19:59

Du har nok rett i at jeg er forholdsvis fersk og dermed har mindre erfaring med rankere kajakker. Jeg hadde som nevnt en seabird 600 sport. Den var 47cm bred og hadde veldig rund bunn. Denne hadde jeg flattvannsturer og kunne oppnå litt høyere fart, men jeg hadde problemer med stabiliteten når det ble bølger (naturlige og fra båter) Flere badeturer enn ønskelig ble det, og jeg endte med å selge fordi jeg gikk lei. Teknikken min har nok blitt bedre nå, og med surfski har jeg også høyere toleranse for en dukkert. Jeg ser derimot argumentet ditt om at en for rank båt vil kunne hemme teknikken og at man dermed ikke får tatt ut potensialet av skroget.

Jeg ønsker å oppgradere med en ski som jeg kan vokse i, men også kan bruke og ha det gøy med i vind og bølger,. Jeg utelukker derfor de mer avanserte skiene, som du antyder. Jeg tror jeg skal få testet ut nye Stellar SR og SEI, Think EVO II og evt Fenn Swordfish. Alle disse bør kunne være aktuelle, men utforming av sittebrønn er visstnok ganske forskjellige!!. S18s-en skal jeg nok beholde uansett - den har gitt mange fine opplevelser på surf, og har faktisk fungert på tur (lasteluker). Nevnte hastighet på flattvann er oppnådd kun et par ganger med høy puls over 8km rundstrekke - så er det sagt :)
Gaffa

Postby veltern » 18 Sep 2015, 12:31

Gaffa wrote:Jeg ønsker å oppgradere med en ski som jeg kan vokse i, men også kan bruke og ha det gøy med i vind og bølger,. Jeg utelukker derfor de mer avanserte skiene, som du antyder. Jeg tror jeg skal få testet ut nye Stellar SR og SEI, Think EVO II og evt Fenn Swordfish.
.
"En ski du kan vokse i".. vel, den nyeste versjonen av Stellar SR (48 cm) er rimelig godmodig i rolig sjø, kan takles av de fleste. Og sittebrønnen er visstnok litt mindre på den nye SR-en fra og med 2015, forskipets volum også redusert litt, tror jeg. Alt dette er en god ting, Stellar har så store sittebrønner at de fleste finner det i overkant. I en smal ski bør man nok "kjenne" sittebrønnsiden med hoftene, men ikke så langt opp på/over hoftene at det påvirker overkroppsrotasjonen. Fin balansegang der. Polstring er en mulighet for å få sitsen til å passe hver enkelt. Men gjentar at Stellar har overdreven sitsstørrelse, både i volum, bredde og lengde. Ikke alle padlere er 195 cm høye og veier 100 kg. Stellar ski ser ut til å være optimalisert for slike store padlere. Det er nå min mening.

Men for å "vokse i", lære å beherske i også litt krevende sjø, da kan SEI (46 cm) være et godt valg.
Har ikke så mye kjennskap til Think, men de går for å ha god kvalitet, som Stellar også er kjent for. Fenn har vel ikke den samme gode klangen hva kvalitet angår. Men mye er vel subjektivt.

Milsluker`n har på OKK sin brygge ved Lysaker en SEI du kan prøve gratis etter avtale med Milsluker`n. Anbefaler deg å prøve alle aktuelle båter på vannet før kjøp.
Jeg hadde en SR 2014 (48 cm), har i sommer anskaffet Rapido (44 cm), forskjellen i anstrengelsesnivå for å mestre båtene er betydelig. Gjentar det: ... betydelig.
Godværspadler
veltern

Postby Gaffa » 15 Oct 2015, 21:37

Da har jeg fått testet både SEI og SEL. Regnet med bading, og kledde meg for kaldt vann. Det var rolige forhold, og fikk kun noen småbølger som jeg forserte fra siden for å kjenne på stabiliteten. Testturen gikk en kort runde rundt en øy, ca 3 km med begge skiene.

Sammenlignet med min S18S var begge som ventet mer ustabile. Jeg opplevde derimot at forskjellene i primærstabilitet mellom de to testbåtene ikke var særlig stor. Dette overrasket meg litt. Når jeg derimot kantet båtene mens jeg holdt meg fast i brygga, kjente jeg at det var mer motstand i SEI enn i SEL. Merket det også under rundturen småbølgene jeg fikk.I mer krevende forhold vil nok forskjeller i sekundærstabiliteten være mer tydelige. På flattvann synes jeg forskjellene var minimale.

Farten på flattvann målte jeg til å være litt høyere (0,3) enn det jeg har på min s18s, men dette var under litt forsiktig padling uten normalt jevnt pådrag og dermed ikke helt sammenlignbart. Jeg tror som veltern skriver, at forskjellen er ca 0,5 km/t på flattvann på mitt ferdighetsnivå i dag. Rent subjektivt føltes det som om SEL glir noe bedre og holder siget bedre enn SEI. Responsen når jeg dro på viste at skroget har et høyere flattvannspotensial enn s18s. Nettopp det er hva jeg ønsket å finne ut - jeg tror begge båtene vil gi god respons ved progresjon/økt ferdighetsnivå.

Det ble ingen bading :) Jeg har bestemt meg og bestilt en SEL 2G i advantage. Håper jeg kan lære meg å beherske den også i surf/bølger..Jeg beholder uansett min s18s.
Gaffa

Return to Surfskipadling