Takstativ + stige = sant

Takstativ + stige = sant

Postby AndersRS » 28 Sep 2015, 09:59

Min lille bil (og forbausende mange store biler) har altfor kort avstand mellom takstøttene til å frakte lange surfski på en måte der sidevind og høye hastigheter ikke gir dårlig samvittighet. Med en dobbel surfski kommende i vinter (Carbonology Zest SS2 7.2m) var det på tide å gjøre noe med problemet. Det er mulig jeg må endre litt etterhvert, f.eks flytte hele greia litt lenger bak, men her er etpar bilder av hvordan biltemas 2.2m alustige paddet med rørisolasjon ble seende ut med Think ION 6.42m oppå og takstativ 80cm under. Er det flere som bruker stige på taket? Erfaringer å dele? Foreløpig synes jeg baugen fjærer/vibrerer litt mye opp og ned på humplete veier i visse hastigheter, men det blir kanskje bedre hvis jeg flytter stigen lenger bakover. Stigen er foreløpig festet med bolter og metallplater fra gammelt kajakkstativ rundt stigetrinn og takstativ.

-Anders
Attachments
DSC_0252-small.jpg
DSC_0252-small.jpg (94.78 KiB) Viewed 1715 times
DSC_0247-small.jpg
DSC_0247-small.jpg (104.88 KiB) Viewed 1715 times
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Carbonology Sport Zest SS2
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Re: Takstativ + stige = sant

Postby hotshot » 28 Sep 2015, 10:53

Tverrfaglig overføring dette: Hangglider utøvere har brukt stigetrikset i lange tider.

På biler med kort stativ-avstand pleier jeg å stabilisere ved å binde tau fra akter og baug og ned til slepefestene på bilen, evt. tilhengerfeste.
På langtur liker jeg å gjøre det uansett.

Prøver å kjøpe biler med langt tak og railer..........
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby AndersRS » 28 Sep 2015, 11:07

hotshot wrote:På biler med kort stativ-avstand pleier jeg å stabilisere ved å binde tau fra akter og baug og ned til slepefestene på bilen, evt. tilhengerfeste.
På langtur liker jeg å gjøre det uansett.

Mange som gjør det. Jeg har ikke noen problemer med å gjøre det med en solid havkajakk, men har ikke lyst til å sette surfski i spenn. Det er sikkert mest overtro, men det kan bli store krefter i et tau vertikalt foran bilen i høye hastigheter. Har uansett ikke noe problem med at båtene ikke holder seg på taket. Det eneste jeg ønsker er at kreftene på skroget under transport blir så snille som mulig.

Spørs om ikke det uansett blir henger tur retur Stavanger istedenfor takstativ når 2 dobbelt surfski skal hentes til neste år..

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Carbonology Sport Zest SS2
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby hotshot » 28 Sep 2015, 13:09

"Barduner" trenger ikke være så stramme; de er der mest for å dempe vibrasjoner og uønskede bevegelser.
En av mine verste uønskede bevegelser var i kraftig vind på den høye Fredrikstadbrua over Glomma: en kajakk som vred seg kraftig på skrå underveis.
Det gikk bra, men var ikke hyggelig.

Hva med å bruke lengre stige og bardunere stigen?
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Surfskipadling