Trening, driver noen med det?

Trening, driver noen med det?

Postby AndersRS » 03 Feb 2016, 10:19

Jeg har padlet endel i forskjellige båttyper de siste åra og jeg har logget noe med Garmin/Endomondo fordi grafer er gøy, men jeg har aldri trent i kajakk. Jeg har tenkt å fortsette som før med å padle for moro, men vurderer å legge til en dag eller to i uka der målet er trening. Og målet med treningen er å bli raskere / få god tid under NM i surfski. Det jeg ikke har helt klart for meg er hva treningsinnholdet kan/bør være. Og er det egentlig så annerledes enn det jeg allerede driver med?

Jeg vet jeg har mye å hente på teknikk (hvem har ikke det?), men det er vanskelig å vite på egen hånd hvilke endringer jeg bør gjøre. Antagelig må jeg få en trener til å hjelpe meg med det.

Punkt 2 er styrke/utholdenhet. I tillegg til timer i båten bør jeg kanskje gjøre ukentlige intervall drag. Naturlige intervaller blir det på hver eneste padletur så fort det er en bølge i nærheten, men jeg innbiller meg at noen kjedelige drag på flattvann (alt på flatt vann er igrunn ganske kjedelig synes jeg) også kan ha noe for seg. Om ikke annet som et mål på padleformen.

Jeg skal være med på så mange samlinger/race som mulig i år. Det er ikke noe som er så lærerikt som å henge på noen som er bedre.

Så til spørsmålet mitt (grunnen til innlegget): Finnes det padlespesifikk treningslektyre på nett noen kan anbefale? Forbundet har visstnok trenerutdanning, men jeg finner ikke noe mer info der. Driver noen av dere med trening og har en treningsplan dere har lyst til å dele?

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Carbonology Sport Zest SS2
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Re: Trening, driver noen med det?

Postby hotshot » 05 Feb 2016, 08:44

Mange gode spørsmål her, og typisk at ingen tør svare :?
Kanskje fordi vi aner at du selv har mer relevant erfaring enn flertallet ;)
I tillegg antyder du kontakt med et miljø av flinke padlere; det eneste som mangler er å vente på sesongen *hello2*

Info på nett? Det er vel ikke annet å gjøre enn å Google; jeg prøvde med "paddling technique" og fikk litt andre svar enn jeg har fått før.
Kanskje noe brukbart her, selv om den som har padlet noen år som oftest har funnet frem til det meste innen egen sjanger:
http://www.flatwaterkayaking.com/how_to ... iques.html

Mht. samvittighet, kondis og trening, så er det for eget vedkommende blitt slik i fremskreden alder at padling er god trening; jeg trener ikke for å padle, men merker at formen blir bedre når jeg padler, og da blir det også morsommere å padle. Enig i at bølger er fin intervalltrening; for mitt vedkommende har dette stort sett foregått på elva hvor bølgene er permanente (til man trenger en pause i bakevja). Bølgesurfing mot strand i forhold hvor det er slitsomt å padle ut har også et fint intervallaspekt kombinert med verdens morsomste aktivitet.

De fleste typer padling er velsignet allsidig mosjon; de som ikke vet bedre tror man bruker bare armene. Padlere vet at man bruker hele kroppen, og de bevisste jobber med å utforske dette. Samtidig så aner jeg i spørsmålene dine at de er relevante i de fleste idretter og sportsaktiviteter: det er vanskelig å finne "fagfolk" som har noe nytt å bidra med. For det første: det finnes "trenere" og det finnes "instruktører". De første driver med å organisere, teambuilding og slikt. De er ofte dårlige instruktører, sosialt anlagte mennesker med liten interesse av teknisk fordypning. Vi aner at de sære teknikerne, og de innadvendte individuelle utøverne er en annen type. Hvis du blir hekta på teknikk, er det nesten ingen fagområder hvor det tar mer enn et par år for flinke folk å komme nesten helt til bunns i "the state of the art". Deretter er læringskurven stupbratt: deltakelse på et seminar, en ny lærebok osv. tilfører i beste fall et par små "gullkorn" som kan brukes i videre trening og utvikling. "Crossover" kunnskap hentet fra andre fagmiljøer er ofte det mest fruktbare: anatomi/fysiologi osv. er ikke "oppfunnet" av idrettsfolk, men kanskje i samspill med forskere, medisinere osv.

Til slutt en liten perle:
http://www.bobokonen.se/cgi-bin/ibutik/ ... ra=kampanj
Leif Jansson har vært en sentral figur i utvikling av svenske bueskyttere. Den gangen jeg var aktiv med dette, hadde jeg gleden av å delta på et trenerseminar ledet av ham. Leif har gitt bidrag til mange forskjellige idretter og boken i lenken oppsummerer mye av dette på en lettfattelig, men likevel seriøs måte.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby AndersRS » 05 Feb 2016, 10:08

Har filmet meg selv noe mtp teknikk. Har luket bort de verste utaktene tror jeg, men det er veldig mye bedre med umiddelbare tilbakemeldinger på vannet fra noen som kan det. Det blir litt for lang feedback loop når jeg ikke får se resultatet av det jeg prøver på før jeg er hjemme igjen. Fikk gode tips av Sean Rice i Oslo i fjor, men det blir fort dyrt om man skal gå mange slike kurs så det blir nok maks ett eller to i året selv om det er verdt pengene : )

Jeg håper å besøke noen treninger eller race i Tønsberg når det blir lysere og varmere ute. Der er det mange spreke og flinke flattvannspadlere. Surfskimiljøet her i Sandefjord vokser sakte men sikkert også, så jeg har store forhåpninger til årets sesong!

Er et par uker i gang med vinterens prosjekt morgentrim. 2000m (8-10 minutter) romaskin + 10 minutter diverse styrke eller tøyning 4 morgener i uka. Jeg hater å stå opp tidligere for å rekke innom treningsrommet før jobb, men det går an så lenge jeg holder økta kort nok. Så får vi se hvor lenge jeg holder og om det blir noen treningsplan i surfskia etterhvert.

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby PilOgBoge » 06 Feb 2016, 16:09

Hei, typisk at den er mest ydmyk som har mest greie på ting!
Er det ikke omtrent sånn med trening at

tid i sone 5 / 1
+ tid i sone 4 / 2
+ tid i sone 3 / 6
= kondiseffekt?

Så 16 minutter i sone 5 mer enn tilsvarer en halvannen times joggetur?

Man kan ende opp som temmelig sunn men feit om man bare kjører intervall, men det er visstnok hjertevolum som er den beste indikatoren på hvor lenge man har igjen å leve.
http://www.ntnu.no/cerg/foredrag
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Postby hotshot » 15 Feb 2016, 11:53

Trening kan altså være "fysisk" eller "teknisk". Jeg har ikke formelt grunnlag på flattvann, men noen må sparke i gang funderingene:

En viktig del av arbeidet til Leif Janson som jeg nevnte tidligere, er pionerinnsats i bruken av EMG. Dvs. måling av muskelspenninger gjennom å registrere elektrisk aktivitet i musklene. Et utdrag av hans arbeid kan du finne her:
http://centrumforidrottsforskning.se/wp ... teknik.pdf
Det inkluderer dessverre ikke målinger som han gjorde på padlere (i maskin), men prinsippet er alltid det samme:
Topputøvere har lavere muskelspenning i pausene. Nesten alle idretter har varierende innsats, vanligvis rytmisk, og det vil si at rytmen inneholder "mikropauser" hvor muskelen man måler på, bør være så avslappet som mulig. Dette kan ha flere fordeler: I tillegg til at muskelen får en hvilepause, vil den på dette tidspunktet normalt fungere som "antagonist". Dvs. at den jobber i motsatt retning av arbeidsoppgaven som skal utføres. I en aktivitet som padling, krever en slik avslapping gjerne at man er i "komfortsonen" mht. balanse osv. Man kan tenke seg at for eksempel en ustø kajakk kan utfordre denne prosessen med å jobbe avslappet og rytmisk.......

Så er det en ting til: når vi lærer å padle, følger vi en "kokebok" som sier noe om avstanden mellom henda på åreskaftet osv. Man setter i gang enten oppskriften føles bekvem eller ikke. Jeg har en inngrodd tro på at teknikkmønster og følelsen man har i kroppen skal samarbeide. Flinke instruktører klarer å samarbeide med utøverne om dette. Håndavstanden og årelengden danner til sammen "giret" til padleren. Jeg tror det er nyttig å snakke om dette, og fundere slik at man forstår hva som skjer når slike faktorer justeres. Vi leser også at langdistansepadlere kan justere padlestilen underveis. Kraftbesparende milsluking kan kreve en annen stil enn en rå spurt. Når du surfer, kan et smalt grep gi "høyere gir" enn vanlig for at du skal bli i stand til å "holde følge" med en kajakk som plutselig går mye fortere enn du ellers klarer å padle. Det kan virke ulogisk i en "kraftsituasjon" som dramatisk surfing, men når fremdriften er "gratis", kan det være raske manøvre som gjelder. Selvsagt skal man være forberedt på raskt å skifte gir hvis situasjonen endres........

Vi skriver lite om padleteknikk, men mange tilegner seg mye bra kompetanse ved å la kroppen finne ut av det uten å bruke ord.
Instruksjon handler mye om å kunne formidle slikt så nye padlere slipper å gå "den lange veien" gjennom prøving og feiling.
hotshot

Postby Hallvard » 28 Mar 2016, 23:37

Det er ikke det at jeg ikke tør svare, Hotshot, men av og til er det greit å finne på annet enn å bombardere dette forumet med store tekstmengder.

Enkelt og greit hva jeg prøver å få til reint fysisk (pr uke):
1-2 tunge styrkeøkter
1 sirkeltreningsøkt med lettere styrke/utholdenhet for hele kroppen
1 intervalløkt i kajakk på flattvann (4x4)
1 rolig tur i sone 1-2 med fokus på teknikk
1 tur på havet med full gass hele veien
Ved dårlig vær byttes padling med jogging

Teknisk:
Jeg har studert meg selv på video og padlet med mange av de store både i Norge og Storbritannia og er generellt MEGET bevisst min teknikk. Vendepunktet kom i fjor da jeg tok en privatsession med Sean Rice, først på padleergo så på sjøen. Ikke at jeg ikke kunne padle før, men nå kan jeg det i alle fall :-) Det var etpar små, men viktige detaljer ingen (inkludert meg sjøl) hadde sett som nå når det er korrigert gir god uttelling i fart og utholdenhet.
Meg: NPF Veileder hav, BCU 4 stjerner
Utstyret: Valley avocet, NDK Grenlander pro 3-delt, Kirton Inuk, Rockpool Taran, Think Evo 2, Think Ion, CS Vault, Lendal, Celtic, AT2, Superior GP, div. grønlandsårer, Jantex Gamma
Aktivitetene: http://www.tornarsuk.blogspot.com
Hallvard

Postby hotshot » 29 Mar 2016, 09:39

Hallvard, min agenda her er bare å gi litt respons i håp om å være "portåpner" for å få flere til å bidra i denne tråden.
Jeg er bare en gammel selvstudert røver i dårlig form, men med lyst til å lære mer, og som burde komme meg mer ut og bruke kroppen.
Jeg har erfaring for at mange kvier seg for å være først med å diskutere emner hvor de føler seg usikre, eller kanskje som meg, føle at de burde vært mer aktive i praksis :oops:

Jeg får inntrykk av at du har gjort noen erfaringer som kan komme andre til nytte. Den rent fysiske innsatsen heter vel "just do it" pluss litt motivasjon, så det er vel mest på det tekniske det går an å tilføre hverandre noe på et nett-forum. Jeg blir jo spent når du forteller om oversette detaljer i foroverpadling, og likeledes nysgjerrig på din erfaring med en padleautoritet som ser ting som går andre hus forbi. Det er veldig typisk at det vi tror er enklest, er viktig å trene på.
hotshot

Postby AndersRS » 29 Mar 2016, 14:23

Hallvard wrote:1 intervalløkt i kajakk på flattvann (4x4)

Kan du utdype? (Jeg er helt grønn på treningsfronten) Dette er snakk om minutter og belastning "raskest mulig båtfart" regner jeg med? 4 minutters pauser også? Pause er rolig padling/holde seg i bevegelse eller sitte stille/holde seg i brygga?

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby veltern » 29 Mar 2016, 17:15

Driver litt med trening, eller rettere sagt, ganske så mye,- og gleden av trening øker med bruk av en god GPS-klokke.
En treningsklokke (GPS_klokke) bør, etter min mening og erfaring, vise både distanse, fart, gjennomsnittsfart, anvendt tid, samt kilometertid. Og ha tilstrekkelig batteritid til vanlig bruk. Og gjerne gi et "biip" (samt lyse opp skjermen) ved hver fullført kilometer. Og tåle vann.

Har noen år brukt Garmin GPS-klokker som har alt dette. Ved bruk av tørrdrakt er de mer avanserte GPS-klokkene, som de fra f.eks. Garmin, litt store, og passer litt dårlig i forhold til armmansjettene på tørrdraktene. Kjøpte derfor en av de enklere og slankere, nyere GPS-klokkene, en TomTom Multisport.

TomTom Mulitsport har så vidt god nok batteritid for en real kajakk-rekreasjonstur, i praksis ca 8 timer (oppgitt ca 10 timer). Klokken er tynn og lett. Men dessverre i praksis temmelig bruker-Uvennlig. Ja, jeg skreve bruker-Uvennlig, ikke bruker-vennlig. Klokken har svært begrenset "storage" for data den alltid lagrer under bruk, i praksis går denne "storagen" full etter 3 - 4 dagers rimelig bruk. Du får da beskjeden "storage full", og klokken kan ikke lenger brukes!. Lagrede data kan ikke tømmes uten tilkobling til din PC med nettilgang og nedlasting av TomTom programvare!
Ved andre fabrikater vil vanligvis nye data "override" eldre data, selv om "storage" er fullt, og klokken kan fortsatt brukes. Ikke slik for TomTom. Klokken er også beregnet for lading, resetting (storage-tømming) og oppdatering, fra USB-utgang på din egen PC, den samme PC du startet klokkens inertsieringsprogramm på. Jeg ladet imidlertid klokken fra en egen 1000 mA USB adapter.

Henter noen utsagn fra nettet om andres lignende erfaringer med TomTom GPS-klokker:

- joebeyers99 Author:
"I had to return my watch. WHAT A STUPID DESIGN!!! The engineers or the prodcut marketing people should be fired. I bought a different brand."

- Sonny1:
"The watch is a bloody nightmare cant sinc it for love nor money, history now full and cant delete it.."

- PEDROPEDROSNAIL:

"STORAGE FULL - When this message pops up, the TomTom watch becomes an inert plastic wristband. No GPS, pace, distance, etc. "
- - -

Kan på bakgrunn av brukserfaring dessverre ikke anbefale TomTom GPS-klokker til mine padlekolegaer.

Legger til at TomTom-produsenten selv oppgir at de ønsker at deres klokker "dokkes" til PC-en for oppgradering hver 3. dag, fordi klokken husker GPS-satelittenes posisjon 3 dager fremover i tid, og da gi mulighet for mest nøyaktig PGS-måling. Men kjære, vene hvorfor ikke legge inn mulighet for manuell sletting av eldre data fra klokkens minne? Hallo....
Godværspadler
veltern

Postby K3- » 30 Mar 2016, 20:21

Jeg har brukt Garmin 305 i ca 10 år, men har nå gått over til Garmin 910XT. 305en har fungert helt fint hele tiden, men begynte i høst å miste satelittsignalene innimellom og ble derfor byttet ut. Jeg håper 910 vil fungere like bra og like lenge, både i kulde (skigåing) og "saltvannspadling".
Ang. 4x4 intervaller så pleier jeg å varme opp i ca 10 min, så 4 min innsats og 2 min "aktiv" hvile og gjentar dette totalt 4 ganger. Intensiteten i "draget" ligger på ca 90% av makspuls. Men det er ikke ofte jeg gidder å gjennomføre intervalltrening, det blir helst langt og rolig :-| .
Jeg kjørte 4x4 på padlemaskin i dag (årets første :D ) og brukte garminklokka, men får ikke til å legge ut pulskurven her (fra Garmin Connect) Noen tips?
K3-

Next

Return to Surfskipadling