Kjøpe Nelo 510?

Kjøpe Nelo 510?

Postby Rasmussen » 01 Apr 2017, 22:10

Hei

Har vært å sett på Epic v7 og Nelo 510, er nybegynner og vil ha litt innspill på for og imot på disse surfskiene.

Noen der ute?

Hilsen
Jan
Rasmussen

Re: Kjøpe Nelo 510?

Postby Rasmussen » 02 Apr 2017, 21:48

30 visninger og ingen som kan si noe om dette?
Rasmussen

Postby UNO » 03 Apr 2017, 12:41

Grunnen er vel enkel:
Der må nok komme noen ut på det norske markedet først.

Det spørs litt hva/hvordan du har tenkt å bruke surfskien, men jeg hadde nok vurdert å betalt 2-3 lapper mer og fått meg en surfski på 14,5-15kg som er like stødig, en del raskere, mye lettere å løfte: rett og slett få en følelse av hva en surfski virkelig er uten å måtte ha den mest ustø typen.
Som feks denne: http://www.utinaturen.no/display.aspx?m ... rodid=3437
Eller en tilsvarende modell.

Jeg jobber hos Ut i Naturen AS, men dette tror jeg veldig mange vil være enig i hvis ikke behovet er PLASTsurfski da.
Du får en helt annen følelse av å ha en rask og lett surfski, både på vannet og ved løfting av den.
Vi selger en del plastsurfski: Think, Fjord og Vajda, men det blir litt mer som en vanlig kajakk-følelse (utenom at du sitter åpent og at de er lette å surfe med).
Det største smilet kommer nok i en surfski som er lettere og stivere.
Mitt tips.
UNO

Postby Rasmussen » 04 Apr 2017, 16:35

Begge de jeg nevner er på det Norske markedet, jeg ønsker gjerne å kunne gå i land på et svaberg uten å være redd for at surfskien skal bli oppskrapet og kanskje slått stykker av.

I følge de som har testet ut de surfskiene som jeg beskriver, så er de omentrent like raske som tilsvarende i et lettere materiale, men som gjerne koster mer.
Rasmussen

Postby hotshot » 05 Apr 2017, 00:01

Mange heder at et par kg vektforskjell bare har betydning når man løfter og bærer båten.
Når kroppsvekt legges til, blir den prosentvise forskjellen ganske liten.
Det som evt. påvirkes mest er svingmassen, hvor lett det er å bråvende for eksempel på en bølgetopp.
Men det ser ikke ut som slike manøvre er så veldig utbredt blant surfski padlere (basert på video titting.....).
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby veltern » 05 Apr 2017, 06:38

NELO selges fra i år av Bull Ski & Kajakk. Nelo 510 blir utstilt i butikken på Majorstuen etter påske, får vi vite fra velinformert hold. Båten forefinnes allerede i B S&K butikken i Sandvika, har vi blitt fortalt.
Nelo kajakkene, ikke minst SS-kajakkene, har en del gode konstruksjonsdetaljer, bla. integrerte bæregrep innvendig på siden i sittebrønn.

Nelo kajakker, deriblandt SS-kajakkene, har et godt renomè, og brukes mye av konkurransepadlere.
Nelo compositt-kajakkene bygges i Portugal.

Nelo 510 rotostøpes i Frankrike av firmaet ROTOMOD.

(Fabrikken, og forhandlere, oppgir skrogbredden på Nelo 510 til 55 cm, mens en review-artikkel på surfski.info oppgir 53 cm.)
http://www.surfski.info/forum/19-boats/ ... o-510.html

Her nevnes også at kajakken kan utstyres med vippbart havror, uten at B S&K omtaler dette på sine sider.
Godværspadler
veltern

Postby oan » 05 Apr 2017, 15:10

Dersom du har store føtter eller padler med tørrdrakt så vær klar over at Nelo 510 er trang ved sparkebrettet. For meg er det ikke plass til annet enn tynne padlesokker på føttene i Neloen, mens i V7 kan jeg ha tørrdraktsokker og padlesokker. Neloen sitt sparkebrett flekser en del, sammenlignet med V7 som er mye fastere. Nelo er smalere i fotbrønn ved leggene.
Think Nitro, Epic V7 og Swordfish surfski
oan

Postby Rasmussen » 05 Apr 2017, 21:46

Hei igjen...

"Oan" du skriver noe som kanskje er vesentlig for oss som bor i kaldere strøk og som må ha tykkere sko og tørrdrakt.

Du mener at dette ikke vil fungere i Nelo 510?

Har du testet begge båtene?

Hører gjerne mer for og imot på disse to båtene...

Har sendt noen meldinger til Oscar som har svart hyggelig, og mener at Nelo 510 er en bedre konstruer båt enn Epic v7, men han jobber jo for Nelo nå da ;)

Hører gjerne flere synspunkter før jeg bestemmer meg...
Rasmussen

Postby oan » 06 Apr 2017, 07:13

Jeg har vært i samme valgsituasjon, mellom V7 og 510, og endte opp med V7. Kjøpte fra butikk hvor begge var i utstilling og fikk prøvesitte begge. Begge er veldig tiltalendende. Sitter i utgangspunktet godt i begge, men som jeg tidligere har skrevet er det mindre plass til føtter i Neloen. Jeg bruker str 47 i sko, og for meg er da for lite plass til vinterpadling med sokker og tørrdrakt i Nelo 510. Endte derfor opp med V7, selv om jeg hadde mer lyst på Nelo.
Kjøpte plastsurfski fordi jeg har solgt havkajakken som ikke lengre ble brukt, etter at jeg begynte med surfski. Med V7 ( og Nitro som jeg også har anskaffet) så kan jeg og familien padle på tur og ha med litt pakning.
Think Nitro, Epic V7 og Swordfish surfski
oan

Postby veltern » 06 Apr 2017, 09:04

Kan du gi oss noen brukererfaringer fra think Nitro?
Hadde en Nitro (eller Piranha 17`5, samme båt) på ønskelisten, men oppdaget at denne kajakken også var optimalisert for spesielt store og tunge personer, og avsto fra å kjøpe.
Oscar er jo en uvanlig stor og tung padler, og jeg fryktet at hans påvirkning i Nelo nå ville frembringe kajakker med gigant-syke, som jo preger Stellar, Fenn og enkelte andre fabrikater.
Ser at du bruker 47 i sko, som er godt over gjennomsnittet, og ikke uventet kan det da bli litt trangt i fremre del, ved sprakebrett/pedaler. Det kan vel da bety at dette kan være en kajakk egnet for padlere av gjennomsnittlig størrelse?

Har du noe info om skrogvollumet på Nelo 510 i forhold til Epic V7?

Hva var ditt inntrykk av rocker på Nelo 510 i forhold til Epic V7?
Godværspadler
veltern

Next

Return to Surfskipadling