Kjøpe Nelo 510?

Re: Kjøpe Nelo 510?

Postby veltern » 13 May 2017, 19:18

Håper jeg ikke fornærmer noen, men med 180 cm og 86 kg så er din BMI litt over middels.... Et nærgående spørsmål ville da være hva livvidde-omkretsen (waist) er? du sitter "som støpt" sier du, antar din "waist" kan være ca 38"? (educated guess).
En problemstilling med lite fokus hittil, selv om jeg har vært inne på temaet er "SKROGVOLUM". Dette er viktig, sammen med det fra anbefalt padlervekt fra produsent, fordi det indikerer hvor høyt båten ligger i vannet. Selv om største skrogbredde for Nelo 51 er 55 cm, ca er det "BREDDEN I VANNLINJEN" (WWL, with at water level) som avgjør padlerens følelse av kajakkens stabilitet. Sammen med skrogets profil, selvsagt.

Edit: en liten glipp, ser jeg: WWL står for "Width at Water Line."
Last edited by veltern on 14 May 2017, 07:21, edited 2 times in total.
Godværspadler
veltern

Postby Rasmussen » 13 May 2017, 20:39

Det stemmer veldig bra!

Jeg er ikke feit, men har litt mage, så ja, har nok litt for høy BMI.

Kan du si litt mer om det du skriver, sånn at jeg kan forstå det, mener du at jeg ikke passer til båten?

Jeg har som som mål å gå ned noen kilo, kommer til å trene litt vekter og kjøre litt rask gange et par ganger i uken, eller bare padle og så forbrenne der.
Det er nok det beste siden tiden er begrenset med familie på 4 og full jobb!

Vil så gjerne lære teknikk og komme i bedre form, mestre båten å komme ut i litt bølger/surf etterhvert :)
Rasmussen

Postby veltern » 13 May 2017, 22:14

Nei, jeg mener ikke at du ikke passer til båten, - snarere at båten muligens ikke er optimal til deg...eventuelt. Dersom kajakken er "Oscar"-inspirert, dvs. tilpasset ovstore og tunge padlere, vil den ikke passe for vanlige folk. Mange kajakker gjør ikke det. Nevner Stellar som en mulig versting i det henseende.

Min mening er at skrogvolum og sittebrønnstørrelse, og ikke minst sittebrønnbredde, bør være samsvarende med padlerens livvidde og vekt, samt være i rimelig samsvar med kajakkens lasteevne (relateres til skrogvolum).
En sittebrønn med bredde som tilsier 2 lag med 10 mm med padding passer egentlig ikke til padleren.
En kajakk tilpasset padlere opptil 110 kg er helt sikker ikke optimal til en padler på 80 kg. Da ligger båten for høyt i vannet, bredden ved vannlinjen blir for smal, stabiliteten lider, sits-komforten uteblir for padler etc. Det meste blir galt. Ofte er det slik for kajakker, ikke minst flere surfski på markedet i dag. (Stellar er muligens versting i klassen...)
Godværspadler
veltern

Postby Rasmussen » 13 May 2017, 22:46

Da skjønner jeg...bare å trimme mindre og spise mer så jeg blir tyngre :)

Tror nok at jeg skal klare Nelo 510...har sett andre som ikke er på størrelse med Oscar padle denne så det suser...

Mulig V7 hadde passet bedre, men synes ikke kvaliteten på den ser like bra ut, og ifølge Oscar er Nelo 510 en bedre båt på alle måter.
Rasmussen

Postby hotshot » 14 May 2017, 01:25

Det finnes ikke noe universelt og enkelt svar på disse volum/BMI spørsmålene.
Jeg kan ikke skryte på meg surfski erfaring, men har padlet, grublet, lest og diskutert fra tenårene til pensjonistalder.
Mener å ha observert følgende:

BMI:
Dette avhenger av kroppsbygning, forholdet mellom benlengde og overkropp, og hoftebredde.
Hvilken del av kroppen sitter du med egentlig? Enkel logikk.........

Lav kroppsvekt gjør at farkosten flyter høyt. Det gir lavt tverrsnitt=større fart.
Hvis skrogprofilen har "flare" (skrå sider), vil det gi smalere vannlinje og mindre primærstabilitet.
Det gir også mer fart hvis man lærer å beherske det og ikke sløser krefter på støttetak osv.
Se på C1 padlerne.......
.
Smal vannlinje og flare kan ha OK sekundærstabilitet som gir trygghetsfølelse for trente padlere med god teknikk.
Dette er gammel "vedtatt" kunnskap og erfaring.
Dette siste er OK motivasjon for å padle surfski hvis man ikke stoler på rulla; trygghetsfølelse gir progresjon.
Hvis surfskien føles ustø, padle med tørrdrakt og se på velt som en utfordring og en del av moroa.

Med trening kan man holde balansen med "hva som helst".
Jeg har hørt om veteraner fra generasjonen før min som har padlet utaskjærs fra Færder til Oslo i racerkajakk.
Jeg ser egentlig bare to typer "kajakk" som gir reell sikkerhet: lukket havkajakk som kan rulles, og ski som ikke kan synke.
Som et supplement kommer "waveski" som kombinerer disse med "seletøy" som muliggjør rulle i synkesikker farkost.

Flere faktorer:
Høytflytende skrog gir mer vindfang, som kan ha betydning under tøffe forhold.
Det har også betydning for hvordan skroget går gjennom (eller over) bølger.
"Firkantet" profil, bred vannlinje og flat bunn gir lite "sinkage", dvs. at skroget påvirkes lite av padlervekt.

Hvis du vil spise, skifte klær, fotografere med ikke vanntett kamera, jakte sjøfugl osv. mens du er utpå, oppstår det behov for en stabilitetsreserve....... Pontonger kan selvsagt være en løsning men er litt pinglete :oops:
Men slikt er sjelden fokusområde for treningsnarkomane (jeg liker å se på trening som en utilsiktet bivirkning av å ha det moro).

Så gjenstår en del mer "eksotiske" faktorer som "prismatic coefficient", Swede/Fish form, fordelingen av flare osv. ........ *hello2*

Forresten: min BMI er høy og har en tendens til å stige hvis jeg trener...........
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby veltern » 14 May 2017, 07:54

hotshot wrote:..har padlet, grublet, lest og diskutert fra tenårene til pensjonistalder.
På dette forumet helt sikkert ikke alene om det....kan også tenkes at noen her på forumet kan ha faglig grunnlag og erfaring med beregning av båters egenskaper... ;-)
hotshot wrote: Lav kroppsvekt gjør at farkosten flyter høyt. Det gir lavt tverrsnitt=større fart.

Du skriver mye bra av og til, "Hotshot", men her er du nok en liten smule unøyaktig ;-) .det du beskriver gjelder for ett og samme skrog, med avtagende vektbelastning.
Gjør oppmerksom på Archimedes lov: Vekten av det fortrengte vannvolum er lik samlet vekt av padler og farkost.
Tverrsnittet blir ikke nødvendigvis mindre av at et skrog flyter høyt i vannet, (for forskjellige skrog) for en gitt kombinert vekt av padler og farkost. Mindre tverrsnitt av den del av skroget som er under vannlinjen oppnås ved smale og lange båter. Det er derfor farkoster med høy fart som mål er lange og smale (ranke).

hotshot wrote: Jeg ser egentlig bare to typer "kajakk" som gir reell sikkerhet: lukket havkajakk som kan rulles, og ski som ikke kan synke.
Kjøper den.
hotshot wrote: Høytflytende skrog gir mer vindfang, som kan ha betydning under tøffe forhold.
Det har også betydning for hvordan skroget går gjennom (eller over) bølger.

Ja, båtens egenskaper kan lide av for høyt fribord. Stort vindfang er en ulempe alltid når det er (skrå)vind, vil jeg påstå. Ulempen øker med økende vindstyrke, helt klart.
Og skrog som er for store for en padler (dvs. padleren har for lav kroppshøyde, og da for korte armer) kan gi komplikasjoner for åreisettet, - padlerens armer ikke er lange nok, og åreisettet kommer for langt ut.
hotshot wrote:"Firkantet" profil, bred vannlinje og flat bunn gir lite "sinkage", dvs. at skroget påvirkes lite av padlervekt.

Interessant, - ser nå at bla. Axis-kajakkene oppgir en verdi for nedsynkning i millimeter av skroget (reduksjon av fribord) for hver kg økning av padlerens vekt (og mulig bagasje da). Dette tallet må da beregnes i forhold til en middelverdi for vektbelastningen. Nedsynkningen er ikke konstant, og vil avta med økende vektbelastning, godt merkbart hvis båten har skrånende skrogsider ved vannlinjen.

Edit: den forb...de stavekontrollen: Millimeter, skrevet som 2 m-er korrigeres til "med mer" stadig vekk...
Last edited by veltern on 14 May 2017, 08:55, edited 4 times in total.
Godværspadler
veltern

Postby veltern » 14 May 2017, 08:25

Rasmussen wrote:Veltern: Vet ikke helt om jeg har kompetanse til å svare på dine andre spørsmål, men ser at denne er rundere i kjølen, havkajakken min er mye flatere og derfor stødigere tipper jeg.

Antar du her tenker på "kjøl-linje-krumningen"? Dette har innvirkning på kajakkens farts-terske, samt hvordan den oppfører seg på bølger, og med manøvrerbarhet. (Økt rocker kan gi litt økt krengnings-stabilitet, men gir lavere retnings-stabilitet).
"Kjøl-linje-krumningen" (begrepene "spring" og "rocker" brukes også, jeg foretrekker egentlig det siste, men omskriver det her på norsk for å klargjøre hva det er) angis av kajakkprodusenter som "with less rocker..", "with medium rocker",- det blir relative beskrivelser.
Hvis man setter kajakker opprett ved siden av hverandre på et gulv får man en anelse av forholdet mellom båtene mht "rocker", ved å sammenligne hvor mye baug og hekk spriker opp fra gulvet. Liker uttrykket "rocker", det kan her oversettes med "vagging", dvs. hvor mye en båt kan rugges opp og ned i lengderetning på et gulv, til baug/hekk treffer gulvet.
Godværspadler
veltern

Postby AndersRS » 14 May 2017, 10:09

Rasmussen wrote:Anders - Padler i Larvik og bor her.

Fom 25.Mai har vi surfskiaktivitet på Granholmen i Sandefjord hver torsdag. Det blir flere ferske surfskipadlere iår så de første gangene blir 'introkurs' og uansett mye erfaringsutveksling. Kom gjerne bort og padle med oss!

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Carbonology Sport Zest SS2
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby Rasmussen » 14 May 2017, 11:16

Takk for det Anders...

Torsdager er jeg opptatt med andre aktiviteter, men se ikke bort fra at jeg tar en tur når jeg sitter sånn passe stabilt i båten. Trenger sikkert råd, tips og veiledning i forhold til teknikk...har sett fkere hundre videoer på teknikk, lest i utallige timer, men det blir nok veldig begrenset på hva man klarer å omsette i praksis *read2*
Rasmussen

Postby AndersRS » 14 May 2017, 20:53

Rasmussen wrote:Takk for det Anders...

Torsdager er jeg opptatt med andre aktiviteter, men se ikke bort fra at jeg tar en tur når jeg sitter sånn passe stabilt i båten. Trenger sikkert råd, tips og veiledning i forhold til teknikk...har sett fkere hundre videoer på teknikk, lest i utallige timer, men det blir nok veldig begrenset på hva man klarer å omsette i praksis *read2*

Kom gjerne også før du er stø. Kanskje det er noen tips som kan hjelpe på prosessen. Det går jo også an å filme seg selv for å endre på teknikk. Jeg har gjort det noen ganger, men det blir ganske lang feedback loop for å justere på ting. De verste unotene går det an å få gjort noe med, som at jeg stadig ikke puttet hele årebladet nedi på venstre side. Nesten umulig å oppdage uten noen til å se, enten det er andre eller en selv på skjerm når man kommer hjem : )

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Carbonology Sport Zest SS2
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS