Nordic Kayaks Breeze PE.
Interessante nyheter for surfskipadlere:
http://www.nordickayaks.se/se/breeze.phpFlere store produsenter av surfski har for noen år siden innsett at det er et betydelig marked for stabile rekreasjonssurfski i holdbare "plast" materialer. Tidligere hadde de store produsentene mest fokus på lette, smale, lange og dyre surfski i kompositt for konkurransebruk, er mitt inntrykk.
Nå kommer også Nordic Kayaks med en PE surfski. Den heter Breeze PE og er aktuell for samme brukergruppe som Epic V7, Nelo 510, Think Octane og Pyranha 175, - som alle har bredder omkring 53 - 55 cm og lengder på 505 cm - 539 cm. Sann vekt for disse ligger omkring 23 kg, +/- en kilo eller så. (Noen pordusenter oppgir sann vekt, andre vekt for helt eller delvis ribbet skrog). Betydelig lettere vekt enn de fleste "plast"-havkajakker, som vanligvis har en sann vekt på 28- 32 kg.
Verdt å merke seg at Nordic Kayaks nå har inkludert integrerte bærehåndtak på siden av sittebrønn, et savn på NK surfskiene tidligere. Samt bærehåndtak fremme og bak.
Og ikke minst:
- Breeze PE er klargjort for bakmontert (vipp-opp) ror, noe ikke minst også Nelo bør tenke på å inkludere for sin 510 PE.
- Breeze PE kommer med standard Kayaksport lukedeksel over lasterommet bak sittebrønnen,- her bør både Epic tenke seg om mht. sin V7, og Nelo for 510 PE.
- Sitsbredden oppgis til moderate, -og for padlere av gjennomsnittlig størrelse,- bekvemmelige 41.5 cm.
Prisen for Breeze PE er oppgitt til snaue SEK 15.000.- en tanke under prisen for de konkurrerende modeller i norske kroner her i landet. Båten skal være leveringsklar nå. Ikke utenkelig at det kan bli en svensketur for Veltern i sommer. (Veltern har NK surfski fra før...en Rapido 2.0 i kompositt.)
Oppdatering: NK opplyser til meg i email at leveransen av kajakken fra fabrikken er litt forsinket, og at kajakkene ikke er kommet til Sverige ennå, men er ventet om kort tid.
- - - -
Lite informasjon tilgjengelig om Breeze PE til nå, og lite av bilder som kan antyde graden av kjøllinje-krumning (spring/rocker). Krumningen har stor betydning for kajakkens "Glide", et uttrykk for hvor godt båten glir i vannet, ikke minst etter avsluttet åretak. Mye krumning medfører "brems" i vannet. Min tanke er at en kajakk-konstruksjon innsiktet mot rekreasjons-segmentet ikke bør ha sterk kjøllinje-krumning for mestring av storbølger, men derimot mindre krumning for bedre "glide" i vannet, mer fart i rolig og flat sjø, altså. I omtaler av Think Nitro/Pyranha 175 antydes at disse båtene har nokså mye krumning av kjøllinjen.
- - - -
Henter litt fra enn omtale om de nye 2. generasjons forbedrede surfskiene fra Stellar. Stellar har "sett lyset" nå og reduserer volumet av sine tidligere overdrevent store sittebrønner. - og de har innsett at mindre spring/rocker for bedre glideevne (mindre motstand) i vannet er en betydelig fordel. Det burde de ha innsett tidligere, Nelo har jo lagt dette prinsippet inn i noen av sine konstruksjoner flere år tilbake.
Fra nettstedet
http://www.surfskiracing.org/2016/09/st ... ki-review/STELLAR SEI 2G (EXCEL) SURFSKI REVIEW
Its all about the Glide!
The not so obvious change is the hull design. Dave and Ed changed the hull design to maximize the stability/speed ratio over the 1G. The result is superior GLIDE! Glide, that’s right! Some skis have it and some don’t. In our line, even the popular novice ski S16S(16ft) has glide. How can a 16 foot ski have glide? Modern Design. The SR 2g has it too and the SEI 2G has even better glide. Glide is that sweet sensation of a ski that maximizes its speed between strokes and accelerates early on with less power required. Some skis, you must keep the power up to maintain the speed. They could be fast skis, but once you let off the power for a few seconds, the boat slows and you have to power it up again. If you have not experienced Glide, than you have not paddled enough skis. Better glide means a more efficient running ski. This ski has some rocker but has less than the 1G, making it faster in the flats. So a newly designed ski with excellent glide, moderate rocker and 18 inches in the beam, equals? You guessed it: SPEED in an efficient stable hull design.
Joe Zellner