Pippi har kjøpt seg surfski.

Pippi har kjøpt seg surfski.

Postby Pippi » 19 Jun 2020, 14:50

*hello2*

Tenkte å lage en tråd her som handler om meg og min start på surfski. Den har ikke ankommet hjem til meg enda, jeg kjøpte den i dag tidlig.
Satser nok friskt, men den som intet våger, intet vinner.

Har ca 50 mil bak meg så langt i år, i en Point 65`N, XO 13, vekt 24 kg og fire meter lang. Den har vært suveren med tanke på komfortsetet og er jo svært stabil og enkel å bruke. Men har gått lei av at alle padler i fra meg, selv om jeg har en eminent teknikk og en styrke som sikkert er på nivå med Tufte :D

Regner med jeg har surfskien i hus innen en uke, hadde håpet på litt tips, diskusjon, erfaring osv underveis.

Har googlet teknikk, hvordan komme inn og ut osv. Skal utelukkende padle i en lang og slank innsjø, den er godt over ei mil lang og ganske rett fram, lite bølger, noe vind og strøm i enkelte partier.

Vet ikke hvor lang tid jeg bruker på ei mil med en surfski, men det er bestetid på mila jeg ønsker å konkurrere mot meg selv på. Siden jeg sikkert bruker en kilometer på å snu, så blir det to mil på hver tur jeg kommer til å utfordre meg selv på. Aner ikke hvor lang tid jeg kan forvente å bruke på ei mil, men det finner jeg forhåpentligvis ut av.

Har kjøpt meg en Carbonology Vault Carbon, den veier såvidt over 10 kg og er to meter lengre enn kajakken jeg har. Er ørlite skeptisk til hva jeg har kjøpt, men jeg skal ikke gi meg uten kamp.

Jeg har satt ned to påler i vannet, sånn at jeg forhåpentligvis kommer inn i surfskien enkelt. Hvordan jeg løser inn og ut av surfskien underveis hvis jeg skal ha pause, lærer jeg vel ganske greit, enten på den tørre eller den våte måten. Kommer nok også til å være redd for å skade surfskien, så jeg får vel finne meg et par gode og faste steder etterhvert som jeg blir kjent med den, hvor jeg kommer inn på land ganske greit.

Tips, erfaringer og gode råd taes i mot med takk. Til orientering er jeg nesten 170 cm høy, 60 kg tung og dame.
Pippi

Return to Surfskipadling