Solkrem

Re: Solkrem

Postby Miamaria » 18 Apr 2016, 21:41

Nåja, noen ting forandrer seg tydeligvis aldri.
(Men når åtte innlegg blir en "lang diskusjon", så har antagelig noe også gjort det.)
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Flärp » 19 Apr 2016, 06:43

yr wrote:Lange diskusjoner om solkrem og fjerning av dette?????
Nei. Padleforumet er så absolutt ikke hva det en gang var *protest*
Ikke rart mange har falt fra.

Och du har käkat både taggtråd och huggorm till frukost. Dags att kamma sig och ta på ett leende istället?
Flärp

Postby hotshot » 19 Apr 2016, 09:02

:lol: 8 innlegg er ikke en veldig lang tråd, og noe av vitsen med et forum er vel også å diskutere litt frem og tilbake.....

Personlig har jeg ikke opplevd dette med solkrem som noe problem, det kan skyldes at jeg pleier å ordne slikt før jeg drar ut på tur, så jeg kan vaske hendene hvis det trengs. Kanskje også at jeg i utgangspunktet har ganske tørr hud og som sagt padler mye med sånne hansker som Mia ikke liker ;)
Det med sticky wax gidder jeg ikke drive med, men jeg unngår hansker med glatt overflate.

Og en ting til: hvis åra de har godt balanserte blader, helst med dihedral, er det ikke behov for jerngrep om skaftet for å ha grei kontroll.
Det handler også litt om belastning av håndleddene, noe mange sliter med.

Men en annen sak: noen påstår at solkrem ikke er bra for latex mansjetter. Noen som har erfaring?
Foretrekker selv neopren mansjetter på padlejakker og tørrdrakter, men har jo noen plagg med latex også.
Enkelte gamle mansjetter virker som de går litt i oppløsning; skyldes det fett fra hud og krem, eller bare UV stråling og alder?
Hjelper virkelig 303 og / eller talkum i det lange løp?
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Hallvard » 22 Apr 2016, 18:54

Kvase er absolutt inne på det, men fasiten for Nord-Norge er sand. Litt våt sand mellom hendene og gni. Så hardt som du tåler.

Kvase sitt svar passer sør for Helgeland sånn ca :-)

PS. OM NOEN SYNES DETTE VAR EN RAR TRÅD, TROR JEG IKKE DE HAR PADLET FOR MYE. DETTE ER JO ET MEGET REELT PROBLEM. OM MAN ER SKRIVEBORDSPADLER ER NOK FORSKJELLEN MELLOM HASLE XX OG SEABIRD YY AV MYE STØRRE INTERESSE.
(Vi som padler vet at ingen av de kajakkene er av noen som helst interesse uansett pris.)
Meg: NPF Veileder hav, BCU 4 stjerner
Utstyret: Valley avocet, NDK Grenlander pro 3-delt, Kirton Inuk, Rockpool Taran, Think Evo 2, Think Ion, CS Vault, Lendal, Celtic, AT2, Superior GP, div. grønlandsårer, Jantex Gamma
Aktivitetene: http://www.tornarsuk.blogspot.com
Hallvard

Postby smaavoll » 23 Apr 2016, 09:19

Høyst relevant problemstilling for lange dager i kajakken. Jeg anbefaler fysisk tildekking så mye som mulig feks kaps med tøy i nakken for tildekking. Padle med langermet undertøy. Har god erfaring med og Anbefaler Coop englamark solkrem over 30 som påføres med håndbaken på ansikt og fingre. Unngå å få solkrem inne i åregripeflaten. Anbefaler også å oppbevare solkremflasken i plastpose dersom den skulle lekke.
smaavoll

Postby thostr » 23 Apr 2016, 12:51

Solkrem er viktig sikkerhetsutstyr ja. Jeg bruker alltid blokk, og det har hendt mer enn en gang at jeg oppdager store mengder smurt ut i trynet etter padling - gjennom rare blikk på butikken :-O

Jeg kombinerer stort sett alltid med Kokatat Nor'wester så lenge det ikke blåser for mye.

Ift. den opprinnelige problemstillingen, så blir jeg kvitt overskudd med å gni det på oversiden av hendene. Dvs. som dere skjønner så er jeg raus med innsmurning på knotten og blir som oftest kvitt det meste der - uten hensyn til estetikk.

Ellers kan jeg anbefale ekstra rengjøring av mansjettene spesielt hvis de er av lateks-typen, etter kontakt med kombinasjonen svett hud og solkrem. Har en sterk mistanke om at det aksellerer nedbryting. Jeg bruker å vaske mansjettene i zalo og så spraye på litt 303.

Kanskje vi trenger et eget sub-forum for dette her viktige temaet? Padlikyr?
thostr

Postby Miamaria » 25 Apr 2016, 13:28

Det beste hadde jo vært om noen kunne avkrefte at solkrem har dårlig effekt på mansjetter, for det er jo for å spare dem at jeg ikke har det på før jeg har kledd på meg drakten. Så slipper jeg å sause dem til på innsiden også. Håndbakmetoden har jeg ikke fått til å fungere så bra, men jeg har tro på sandmetoden. Sand er det som oftest i nærheten. :)

Det er jo noen triks man kan gjøre på land før man drar, men som regel glemmer jeg det av til jeg begynner å padle, og oppdager at åra er kleimen.

Våtservietter høres også ut for å være et greit triks til flere ting, men jeg unngår å bruke slike da de jeg har prøvd har vært innsauset med ett eller annet som får samme effekt i hendene - gnagsår. Har ellers lite problemer med det, men har jeg noe gaum på nevene, så skal det ingenting til. Er det noen som vet et merke som ikke har sånn "saus" på? Som er mer rensende enn smørende, på en måte?
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Joker » 25 Apr 2016, 21:00

Det finnes vel solkrem på sånn stick som er enkel å smøre utover. Helt uten grising og søl.
Joker

Postby Landkrabben » 16 May 2016, 19:26

Jeg pleier å smøre meg før jeg drar hjemmefra (får vasket hendene godt etterpå). Under turen om det er behov for litt mere skydd, bruker jeg Vichy solstift faktor 50. Bruker stiften der det er behov, uten å smøre utover med hendene :) funker greit for meg. *hello2*
Landkrabben

Postby hotshot » 16 May 2016, 21:06

Jeg har også brukt stick på kinn, nese osv. med godt resultat.

Men var på en tur nylig hvor vi tilbragte flere hele dager ute i solskinn. Smørte meg før avreise om morgenen med vannfast barnesolkrem faktor 30 av en type som dekket godt (hvit som må smøres godt utover). Men poenget er: det gikk helt greit å smøre på dette med utelukkende bruk av fingertuppen på venstre pekefinger. Sølte ikke solkrem noen andre steder.

Siden jeg padler med høyre-kontroll, vil dette bety at problemet er løst uten å ty til noe spesielt utstyr eller slikt, bare en liten dose disiplin og kontroll under påføring. Det enkleste er ofte helt greit........
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Previous

Return to Padlikyr