Takk for svar, men jeg vet ikke om jeg er helt enig med deg

Jeg mener at lanterner bør være solide, ha lang levetid på batteriet, være mer enn IPX4 (regntette), være godt synlige fra alle kanter, ikke blende padleren og ikke være i veien eller ubehagelig på noen måte. Jeg kjøper heller kvalitet med en gang, i stedet for å kjøpe dårlig flere ganger (redusere vareforbruket). Strobelys vil jeg unngå, selv om det ikke er direkte ulovlig, men det kan oppfattes som nød.
Snakket litt med Alfa Fritid, og har kommet fram til at Navi 360 ikke er behagelig og ønskelig å ha på toppen av hodet under padling.
Den beste løsningen slik jeg ser det er en 45 cm høy Kayalu lanterne montert langt bak på hekken (200 timers batteritid med vanlige AA batterier), og ett lite markeringslys foran på vesten eller en liten vanntett hodelykt. Kombinert med refleksvest blir dette skikkelig bra tenker jeg (padlevesten min er svart, av alle farger...). Jeg har også en veldig liten reservelykt jeg bruker til dykking (tett til 40 meter), som jeg kan ha som reserve i lommen på padlevesten om jeg finner det nødvendig/betryggende.
Kayalu lanternen har strikkbelastet feste, slik at den vil legge seg ned ved rulling, og sprette opp igjen når man retter opp kajakken.
https://www.alfafritid.no/produkt/padle ... eboltfesteJeg er enig at terskelen bør være lav, man kan nok fint gjøre seg synlig med enkle midler. Men jeg føler meg mest komfortabel med utstyr jeg vet er godt synlig, ikke går tom for batteri eller vil svikte uventet, ikke til heft/plage, og som jeg vet varer i mange år uansett bruk.
Om noen har erfaring med Kayalu lanterner, eller bedre forslag, så kom gjerne med inspill