Padleturer 2018

Re: Padleturer 2018

Postby Miamaria » 26 Aug 2018, 09:06

Egentlig var planen lørdag forrige helg å padle litt i bølger og vind med ferskinger, men så daua vinden helt noen timer før den skulle. Så da ble det dagstur isteden, dog med litt manko på mat og drikke. Fint med bær da. Og andre som har store vannreserver med fordi de en gang gikk tom i militæret... Flott tur ble det i hvert fall, og at det blir lengre enn planlagt er jo jeg bare glad for. :) Hele turen i bloggen HER, fikk flott lys og fine skyer også, etter hvert. For øvrig artig å se hvor fint begge håndterer sin Baffin.

Image
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby hotshot » 04 Sep 2018, 06:05

Familie utflukt på Kvitsøy for en uke siden. Snapshots med mitt "nye" kamera. Ydstebøhavn:

IMG_0077Kvitsøyhavn.jpg
IMG_0077Kvitsøyhavn.jpg (117.23 KiB) Viewed 1419 times

Innenfor Revingen:

IMG_0079Kvitsøy2018.jpg
IMG_0079Kvitsøy2018.jpg (143.99 KiB) Viewed 1419 times

Stri vind, krapp sjø og middagsavtale, så vi padlet Klavanes sundet nordover og tilbake.

Fortsatt bra vær, lite vind og "gammel " sjø som er tryggere for lek uten redningsmannskap så kanskje en ny tur i dag?

Stavanger kajakk klubb skal visst ut hit til helgen.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby hotshot » 05 Sep 2018, 04:23

Kvitsøy i går fra Ydstebøhavn østover rundt Rossøyna. Sydover rundt Kalvholmen. Nordvest åpen strekning med en del sjøgang, og så Nordover på innsiden av Revingen. Ser ut som de bygger ny varde på Revingen etter den som ble tatt av stormen. Deretter Klavanes sundet nordover som i forrige uke. Skjermet i Sundet, men åpninger mot havet gir goď mulighet for å trene Rockhopping.

IMG_0146RockGardenFSIV.jpg
IMG_0146RockGardenFSIV.jpg (75.44 KiB) Viewed 1394 times

IMG_0126brottFSIV.jpg
IMG_0126brottFSIV.jpg (71.38 KiB) Viewed 1394 times

Hadde heldigvis tatt med hjelm i lasterommet. Tsunamien funka bedre enn ventet etter at jeg opplevde den som tung og treg på forrige utflukt. Rask padling ble målt til 8,5 km/t, spurt over 9 km/t. Maxfart 11 km/t etter lek i brott. Roret ble ikke brukt.
Attachments
IMG_0134TsunamiFSIV.jpg
IMG_0134TsunamiFSIV.jpg (155.92 KiB) Viewed 1394 times
hotshot

Postby Miamaria » 05 Sep 2018, 12:25

Hadde en knallfin padletur i sommerferien som omsider er kommet i bloggen. Helst skulle jeg hatt noen med på denne, men ingen jeg spurte kunne, så da ble det solotur. Først i fantastisk solnedgang ut fjorden, rundt på yttersia, forbi fuglefjell og til en av de fineste strendene. Men hva? Noen har stjålet teltplassen??? Nuvel, jeg vant teltplasskonkurransen (som bare jeg visste eksisterte), og turen videre dagen etter ble også aldeles nydelig, i kanonbra sommervær. Herlighet for en lykke å kunne ha slike turer. Jeg lever i et fantastisk postkort til tider.

Del 1 av turen ligger HER, mens del 2 ligger HER nå.

Smakebiter:

Image

Image
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby hotshot » 06 Sep 2018, 04:59

Info som gjør Kvitsøy turbeskrivelser mer forståelig (kan også brukes til å finne informasjon om andre havner)

Http://www.baatsans.no/havn/138

Ta service tilbudene med en klype salt, men det finnes mulighet i gangavstand fra gjestebrygga i gamle Ydstebøhavn for telting (Grøningen ved bilvei og Kalvholmen med kajakk), wc, dusj og Coop butikk. Et par kilometer fra ferga, en grei liten padletur
hotshot

Postby Ringperm » 14 Sep 2018, 07:20

Av og til skal det ikke mer til enn en kjapp tur på fjorden i drittvær for å finne padlegleden:

Image

Heldigvis var det en kortvarig opplevelse og 10 min etterpå så det slik ut

Image
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Ringperm

Postby Miamaria » 14 Sep 2018, 09:48

Kult med sånn bygevær, det gir ofte kule bilder. Bare man kommer seg ut i det. :)
Padlebloggen min
Miamaria

Postby Ringperm » 14 Sep 2018, 19:21

En annen ting med slike byger, er at det på en måte er koselig. Litt på samme måte som når man sitter med kaffekoppen i et skur og ser på omgivelsene som regner bort. Bare at her sitter man i kajakken, gjerne med «regnfrakk og sydvest» og får akkurat samme opplevelse. Det hjelper selvfølgelig at det er blikkstille vann uten antydning til vind eller strømninger i vannet.
Det var vel litt av grunnen til at jeg tok turen på fjorden den dagen. Det er mye stemning i rett type gråvær :)
Ringperm

Postby hotshot » 15 Sep 2018, 20:18

Vannet synker etter flommen i Lysakern, 3-4 kubikk i går, ca 2 i dag, det hastet med å komme uti.
Det ble en liten ettermiddagsøkt med månedsrulle og litt surfing, pluss et tre som hadde ramla uti elva og måtte beskjæres-

IMG_2258Lysakertre.JPG
IMG_2258Lysakertre.JPG (195.01 KiB) Viewed 920 times

Dagens båt var Dagger RX 6.9 Åra er gode gamle TyWarp.

IMG_2263DaggerRX.JPG
IMG_2263DaggerRX.JPG (174.12 KiB) Viewed 920 times

Det var nok vann til litt kosesurfing; snipp fra Gopro hjelmvideosnutter.
SurFSIVf.jpg
SurFSIVf.jpg (150.55 KiB) Viewed 920 times

Ifølge LVV har vanntemperaturen sunket til ca 13 grader. På tide å kle seg bedre. Begynte å merke "iskremhode" tendenser ved rulling.
hotshot

Postby Ringperm » 16 Sep 2018, 11:52

Jeg fikk meg en fin fin tur på lørdag under veldig varierende forhold. Nå som vinteren er på vei og mørketiden senker seg, tenkte jeg at jeg skulle prøve å komme meg ut før sola sto opp.

I sommerhalvåret liker jeg å stå opp tidlig for å sykle eller løpe, og tenkte at nå som sykkelsesongen er på hell, kan jeg like godt padle. Og da er anledningen god for å prøve meg på litt mørketilvenning.

Jeg står vanligvis opp klokken 0500, spiser en grei frokost og mens jeg venter på at maten skal senke seg, ser jeg en del på youtube for både inspirasjon og motivasjon. Jeg endte derfor opp med å se en flott serie i 6 deler om kryssingen av havområdet mellom Australia og Tasmania. Jeg ble derfor litt forsinket og kom for sent til å oppleve mørket og startet derfor når sola var på vei opp.

Ikke noe stort problem selvfølgelig, og jeg fikk en fin opplevelse uansett. Det startet med overskyet vær som gikk over til blå himmel med sol og speilblank fjord. Etter det kom regn og høstvær med den klareste regnbuen jeg har sett. Høst ble til sommer og varme som igjen gikk over til haglskur som fort kunne minne om vinter. Vinteren passerte og sommeren kom tilbake. Deretter blåste det opp et kvarters tid før det hele roet seg resten av veien hjem.
Skikkelig Crowded House forhold med andre ord.

Image
Image
Image
Image
Ringperm

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling