Padlemiljøets høye hester

Re: Padlemiljøets høye hester

Postby Hallvard » 14 Feb 2014, 20:45

Hotshot:
Når noen padler forbi i t-skjorta, er jeg ofte fristet til å blande meg borti, men det skjer sjelden, kanskje nettopp for å ikke skape dette bildet hos "vanlige folk" av å plages av bedrevitende padlenerder. De som jeg har vært mer utagerende mot, er betjeningen i padlebutikker: det er der kajakkene kommer fra, og disse syns jeg godt kan gjøre en liten innsats for sikkerheten.

Nja. Skal butikkene være eneansvarlige for sikkerheten? Jeg hører sjelden at bilforhandlere maser om at jeg må huske å ikke kjøre for fort og huske bilbelte - tvert imot reklamerer de hvor raskt bilene kommer opp i en fart som ikke er tillat på vestlandsveier...

Så hvorfor skal dette plutselig gjelde kajakkforhandlere?

Når det er sagt, gode padlebutikker gir kurs med på kjøp av kajakk. Ja, så enkelt kan man kanskje måle seriøsitet og kvalitet i bransjen.

Når det er sagt synes jeg vi alle har ansvar for å påtale uansvarlige holdninger og adferd, men ja, det må gjøres med takt og god tone - ellers blir det bedreviteri og det liker ingen. Boken "Sea Kayaker´s More Deep Trouble" tar opp akkurat dette temaet i et kapittel (i forbindelse med en dødsulykke der noen hadde møtt en gruppe uerfarne padlere de tydelig kunne se at ikke var godt forberedt, men ikke sa ifra) og Christopher Cunningham drøfter temaet og konkluderer med at "There´s always a chance that the advice may not be well received, but speaking up will, in the long run, be easier to live with than saying nothing."
Meg: NPF Veileder hav, BCU 4 stjerner
Utstyret: Valley avocet, NDK Grenlander pro 3-delt, Kirton Inuk, Rockpool Taran, Think Evo 2, Think Ion, CS Vault, Lendal, Celtic, AT2, Superior GP, div. grønlandsårer, Jantex Gamma
Aktivitetene: http://www.tornarsuk.blogspot.com
Hallvard

Postby hotshot » 14 Feb 2014, 21:24

Tror ikke vi ser noen store motsetninger her.

Prøver å være diplomatisk overfor de som padler forbi med klare "symptomer": åra opp/ned osv.
Hvis man kommer i prat, er for eksempel diskret nysgjerrighet vedr. hvor de har kjøpt kajakken osv.
I Østfold viser det seg ofte at de har leid den......

Men å prate litt sikkerhet i butikkene kan jo være en investering ift. deres fremtidige kunder.
Og det er nå en gang slik at de fleste må innom en butikk for å få tak i en kajakk.

Mht. bilførere, så har de jo investert tungt i opplæring og førerkort og vil nødig miste det ;)

Men sjøen er jo enn så lenge et fristed hvor vi satser på folkevettet. Håper det går bra så vi kan fortsette med det.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby hotshot » 08 Nov 2019, 21:01

Fant denne lenken i en e-post fra Amerika. Håper den virker:

https://paddlingmag.com/stories/columns ... b-84770013

Som vanlig er temaet dominert av elvepadling, men kan gjelde hvor som helst, så jeg søkte på "læringskurve" for å finne en tråd å putte det i.

Stille fra meg i det siste, fordi det er lite nytt å fortelle. Stille fra de andre også, går ut fra at dere lurker og leser det som dere finner om padling, selv om det padles og skrives lite, akkurat som meg....

Men tanken som slo meg med den amerikanske artikkelen, er at det snakkes så mye om padleteknikk som "erfaring". Men selv innleggene om månedsutfordring med å rulle viser at erfaringen sitter i hodet. Det handler like mye om hvordan vi tenker og reagerer, som hva vi kan rent teknisk.

Og da syns jeg det er OK å lese Mia sin herværende tråd om igjen fra starten *read2*
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Previous

Return to Hav-/Turpadling