Rulling i lysegrønn sjø

Re: Rulling i lysegrønn sjø

Postby Sven K » 28 Oct 2009, 18:47

ja fy det var fælt..Jeg titta litt i "the bombproof ...." han sier . fritt sitert..
"oksygenrikt vann; grønt/hvitt gir mindre støtte til åra..en løsning kan vært å bruke overflaten, mao få åra opp..ellers ikke stress, du bruker opp okysgenet.
ta deg tid til å kjenne på stømnngene
finn et sted du føler motstand og gjør din beste C-C rulle....."
personlig føler jeg at det er lettere å manøvrere åra med 0grader..med det er sikkert individuellt...
angående reverse sweep roll. for meg begynte det med at jeg lærte meg "steyr-
rulla" og fant denne meget behagelig. jeg kommer opp foroverlent..i støtte tak posisjon.
jeg har trent litt på å rulle opp på samme side som jeg velter. her er mitt inntrykk at en kort pause er lurt, slik at jeg ruller opp samtidig som oppdriften begynner å virke...
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby Torleif » 30 Oct 2009, 09:02

Har begrenset erfaring med rulling i kraftig strøm, men fikk prøvd meg litt på Rangøya i september. I begynnelsen måtte jeg vente til vannet var roligere før jeg rullet opp,men etter hvert klarte jeg å sense hvilken side jeg skulle opp på selv når det sto på som værst. Selv om jeg tror stormrulla funker best i slike sammenhenger gikk det fint men sveiprull når man brukte strømmen. Jeg registrerte at noen padlere klarte å rulle opp på "feil" side ved hjelp av en rask kratig rull.
Fikk følelsen av det dreide seg mer om å venne seg til forholdene enn å forandre på rulleteknikken...
Torleif

Postby Joker » 30 Oct 2009, 20:33

Den første rulla jeg lærte var ei sveiprulle der man la kroppen på bakdekket. Klarer den greit i basseng, men på sjøen med fullt utstyr og en litt høy cockpitkant er den nærmest umulig. Så nå har jeg bestemt meg for å lære Kent Ford rulla, men du verden så vanskelig det er å la være og legge seg bakpå. Tror nok jeg kommer til å slite skikkelig med den "uvanen".
Joker

Postby Sven K » 31 Oct 2009, 16:40

for meg blir det nok en C-C i en eller annen variant..prøve å "lytte" med åra og finne et sted jeg får "TAK" så snap opp.ikelos er suveren til slik, pg det krumme bladet.
det er bare å trene magemusklene videre.
igjen kommer jo alt an på hvordan man velter. jeg trener mye på å velte bakover, uten setup.
Det er det mest sannsynlige for meg i real life. neste skritt er å få en "bombesikker" ruller på begge sider, samt å bevege seg lett fra side til side. jeg har gått helt over til å bruke 0gr.på åra, med de fordeler og ulemper dette medfører..
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby havhest » 01 Nov 2009, 00:41

Det er nok trening som skal til for å kjenne seg trygg på rulling i slike forhold.

Eg fekk ikkje prøvd med grønlandsåra. Trur eg hadde klart meg betre då. I alle fall viss eg hadde skifta grep før rulla. Får jo eit heilt anna moment.
NDK Explorer, Goltziana Marlin, Zegul Greenland LC, Lendal Kinetic Touring 220, Klassisk grønlandsåre 220, Aleut tur- åre 225 cm og Storm- åre 190 cm (Kajakkspesialisten A/S)

http://www.askvollpadleklubb.origo.no

http://odinsinpadleblogg.blogspot.com/
havhest

Postby Sven K » 01 Nov 2009, 01:37

jeg tror det er en stor fordel å være to....man lærer av å se på andre..+ at man kan ta sjansen på endel ting på feil side uten for mye stress...hehe
jeg får leie min turkamerat til å være hjelper!! :idea:
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby havhest » 14 Dec 2009, 23:51

Valde å starte opp att denne tråden, Neptun, sidan vi er litt på siden av emnet "Desemberturer"

Neptun wrote:
havhest wrote:Her er bilete med bølgja og Cetusen.. Korleis dette enda, kan ein sjå ved å klikke lenkja under bilete. ;)

Tøffe bilder, Havhest :D :D :D

Hvordan opplevde du det når bølga tok deg? Var det aktuelt å prøve rulla, eller hadde du allerede "trukket i snora" før du tenkte så langt?

Før:
Image

Etter: :D
Image

Dette var ein slik bølgje som kjem rett opp, og så flatar ut att igjen med ein gong som ein pannekake. Det som eg prøvde på (og har klart før, utan å gå rundt) var å stikke åra inni bølgja, for så å skli sidelengs bortover. (Sidesurf)

Problemet var at etter bølgja hadde reist seg, flata den ut, slik at støtten for åra forsvann. Og eg gjekk rundt den vegen.

Prøvde å rulle oppatt. Men så var det dette med lysegrøn sjø då.. :oops:
Sjølv om eg ser på meg sjølv som ein habil rullar, så får eg det ikkje til når det er mykje luft i sjøen. Det blir nesten som å skulle prøve å rulle i gele. Ein prøvar å kome seg i utgangsposisjon, men du blir på ein måte pressa rett ned med overkroppen. Prøvde også å sculle denne gongen, men fekk ikkje "feste" for åra. Resultatet vart som ein kan sjå, bading..

Det er sikkert berre trening som skal til i tillegg til å ha roen til å vente til ting stabiliserar seg. Uansett skal dette trenast meir på! Vi var 4 stk oppegåande padlarar på turen, og det er ein tryggheit å vite at du alltid får hjelp av andre om det skulle vere trong for det. :)
NDK Explorer, Goltziana Marlin, Zegul Greenland LC, Lendal Kinetic Touring 220, Klassisk grønlandsåre 220, Aleut tur- åre 225 cm og Storm- åre 190 cm (Kajakkspesialisten A/S)

havhest

Postby Neptun » 15 Dec 2009, 10:39

Det er stor padlekunst å beherske rulla under slike forhold, hvor man ikke får feste til åra.
Å ha is i magen nok til å vente på at forholdene bedrer seg, krever også god psyke og lungekapasitet.
Men, det er viktige ting å trene på....
Valley Nordkapp LV - Necky Chatham 16 - Tiderace Xplore - Think Legend surfski
Neptun

Postby havhest » 15 Dec 2009, 11:56

Det er nok viktig å trekke pusten godt før den store bølgja kjem. Men det er ikkje så lett.

Det mest naturlege er jo å skalke alle lukar. ;)

havhest

Postby 29er » 15 Dec 2009, 13:13

Alle kan selvsagt mislykkes i blant, men uansett så er den eneste måten til å bli god til å rulle under krevende forhold på nettopp å gå rundt og rulle opp hundrevis av ganger under krevende forhold ;)

Jeg har mast om verdien av elvepadling for havpadlere tidligere, skal ikke messe mye om det her nå, men jepp - trening i elv er gull verdt for havpadlere, både for de ulike takene/teknikkene og for rulla.

I tillegg burde alle som har ambisjoner om å bli dyktige havpadlere, bruke noen vintermåneder til å trene polo hvis det er mulig. Gjerne som konkurranseform (da blir du vel glad, Kjell ;) ), men også som treningsform. Jeg hadde to ungdommer fra Larviks jr pololag på elvekurs i høst, og de hadde mye og god båtkontroll takket være polopadlingen. Og i og med at polo ofte foregår innendørs i basseng, så er det en flott vinteraktivitet om forholdene ute ikke frister å padle i.

Det var stor fordel for brutter å ha rullet mye under vanskelige forhold når dette skjedde:

Image

Image

Og padlekompis Trond rullet for første gang under krevende forhold her:

Image

Jeg synes mange av de vanskeligste rullene som grønlandspadlerne bruker er stor padlekunst. Men en basic eskimorulle under krevende forhold er bare en basic eskimorulle - man må bare venne seg til at det skummer litt rundt båten :D

Harald
29er

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling