Skrurulle/stormrulle

Skrurulle/stormrulle

Postby K3- » 31 Oct 2009, 18:46

Er skrurulle(som vist på linken under) det samme som grønlands stormrulle :?:
http://www.qajaq.no/technique.asp?id=19
Jeg kan kun en slags sveiperulle (modifisert Ken Ford), den funker med både grønlandsåre og vanlig.
K3-

Re: Skrurulle/stormrulle

Postby Sven K » 31 Oct 2009, 22:52

jeg blir ikke klok på det der jeg heller..Det er nydelig utførte ruller han gjør. veldig harmonisk og elegant. og er det elegant er det som regel effektivt også.
slik er det i allefall i fluekasting. der gjelder det og bli kvitt "alle" unødige bevegelser. jo vanskeligere kast, jo mindre feil margin. slik er det sikker med ruller også....er du kjapp og myk og avslappa nok..er det mulig å gjøre en streight-jacket roll..hehehe...Jeg synes det kommer veldig an på hvilken båt jeg bruker, og hvilken åre...jo mindre blad jo mer heller jeg mot sweep roll
den 240 lange gr.åra, ehar utrolig bra løft til sweeproll, men jeg er nok best på C-C. jeg er i en fase hvor jeg er halv god på hen haug med forskjellige måter å rulle på..erfarinen tilsier at dette, vil bedre seg hvis jeg bare fortsetter....
målet er å kunne r rulle opp uansett hvordan jeg velter i realistiske forhold...
for meg betyr det å lære å rulle i bølger :( etc....
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby ragnar33 » 31 Oct 2009, 23:50

Såvidt jeg kan se er dette det samme som Grønnlands stormrulle.
Bruken av åra er den samme og han kommer opp foroverlent.

Ragnar
ragnar33

Postby PilOgBoge » 01 Nov 2009, 00:01

Jo, det er en stormrulle. Men jeg tror kanskje man skal la venstrehånda ha kontakt med båten hele veien? Da kommer tyngdepunktet lenger inn mot båten. Sånn jeg oppfatta det på kurs på Stokkøya i sommer, jeg fikk korreksjon på å løfte hånda for tidlig.

"Skru rullen (screw roll) er den vanligste og den beste rullen i havpadling. Denne krever litt mer øving og teknikk enn C-C, men man bruker mindre kraft og den er tryggere."

Mon det? For å komme lavt forover og samtidig langt ut langs sida sånn som man ser på filmen, må man være rimelig myk. Så er det en god anbefaling, egentlig? Og stemmer det at den er mye brukt? Det må jo ta veldig lang tid å komme seg til utgangsposisjonen, så sant man ikke velter sånn som på filmen?
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Postby Sven K » 01 Nov 2009, 01:34

jeg legger merke til at bla warren williamson bruker reverse roll. det virker på meg som torleif gjør en form for C_C rulle..en markert snert på slutten...
en vanlig sweeproll er vel en mer gradvis rulle hvor man kommer opp liggende bakover...
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby Joker » 01 Nov 2009, 14:56

Det er tydelig at han på videoen har kontroll på rulla og de andre teknikkene han utfører. Synes også å ane en snert helt på slutten i rullevideoen. Det blir kanskje litt sånn for dere som kan en hel haug med ruller? Man kan se spor av ulike ruller i en og samme rulle. Litt sveiprulle, litt C-C, litt.............

Er forresten blitt "motstander" av ruller der man havner på bakdekket, og driver derfor og øver på sveiperulla til Kent Ford.
Joker

Postby ragnar33 » 02 Nov 2009, 01:10

PilOgBoge wrote:Jo, det er en stormrulle. Men jeg tror kanskje man skal la venstrehånda ha kontakt med båten hele veien? Da kommer tyngdepunktet lenger inn mot båten. Sånn jeg oppfatta det på kurs på Stokkøya i sommer, jeg fikk korreksjon på å løfte hånda for tidlig.

"Skru rullen (screw roll) er den vanligste og den beste rullen i havpadling. Denne krever litt mer øving og teknikk enn C-C, men man bruker mindre kraft og den er tryggere."

Mon det? For å komme lavt forover og samtidig langt ut langs sida sånn som man ser på filmen, må man være rimelig myk. Så er det en god anbefaling, egentlig? Og stemmer det at den er mye brukt? Det må jo ta veldig lang tid å komme seg til utgangsposisjonen, så sant man ikke velter sånn som på filmen?

Jo, de fleste anbefaler å ha den øvre handa nær dekket, se for eksempel Turner Wilson
http://www.kayakways.net/storm-side-above.mov
(Vær obs på at dette er en stor fil, 11.4 Mb, den tar tid å laste ned)
Som du ser er Turner myk.
Om den er mye brukt har jeg ingen formening om, men med riktig teknikk er den rask, krever lite krefter og du kommer opp i en stabil posisjon, klar til å padle.
Når de gjelder setup så synes jeg ikke den tar noe lengre tid enn andre vanlige ruller.
ragnar33

Postby PilOgBoge » 02 Nov 2009, 15:48

Grønlandsrulling på flatt vann er jo en stilisert form (som er veldig flott!), det vet også de som driver med det. Men for praktisk bruk er jeg veldig klar for å kutte ut all tidkrevende setup.

Det er en annen forskjell også. Wilson dreier kroppen helt rundt, og avslutter med åra nærmest paralelt med båten. En mer ustabil stilling, men fokus i den stilen han driver er vel å få minst mulig kraft på åra og best mulig bruk av kroppen.
PilOgBoge

Postby Joker » 02 Nov 2009, 16:49

Vil man ikke være ganske nært en eller annen setup-posisjon når man er gått rundt? Dersom man går rundt pga et mislykket høyt støttetak på høyre side så lar man bare kroppen følge etter, og så kommer man opp i setup på venstre side. Har ikke prøvd dette selv, så jeg er muligens helt på bærtur her :roll:
Joker

Postby PilOgBoge » 02 Nov 2009, 20:19

Jo, det stemmer. Og idealet er å være så orientert at man skjønner hvilken setup man er nærest, og velge den riktige rulla. Så vi har en lang vei å gå etter å ha klart å rulle den første gangen! Det mest desorienterende er å velte bakover eller forover. Da blir det som å starte helt fra null, og mye oppdrift i vest og tørrdrakt kan gjøre det ganske vanskelig å bytte side om man ikke skjønner om høyre eller venstre er korteste vei opp.
PilOgBoge

Next

Return to Hav-/Turpadling