Skrurulle/stormrulle

Re: Skrurulle/stormrulle

Postby Sven K » 02 Nov 2009, 20:38

jeg har trent en god del på å velte realistisk og så rulle opp. mao at jeg bare lar meg dette, kanskje med åra i en hånd..for så å rulle opp på samme side..
personlig liker jeg å skifte side bakoverlent,dette er no problem i dønning eller rolige forhold, men tar litt tid..da kommer jeg opp fra en reversert rulle, forover lent, med åra i en god posisjon. hvis jeg detter forover blir det som regel noe liknende av den dere beskriver..jeg så på et bilde kona tok i går, jeg kom opp foroverlent med åra inntil kajakken....det som kan være avgjørende hvis man detter overende i mere turbulente forhold, er jo å kunne reagere adekvaT i forhold til strømmen. la oss si at man velter mens man surfer på en lang brytende bølge, da må man velge den type åreposisjon/setup som er mest effektivt i den gitte situasjonen. det er ikke så gunstig at åra færes MED strømmen i feks en stor bølge. så hvis det er strøm i mot kajakkretningen vil antagelig en reverse roll væer best..mens i medstøm vil den tradisjonelle rulla være best...her er det jo fint å kunne rulle opp til bakoverlent..
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Previous

Return to Hav-/Turpadling