forandring

Re: forandring

Postby Sven K » 03 Nov 2009, 21:37

jeg har bare padla aleine, bortsett fra den siste tia, etter at jeg fikk en padle kompis her på forumet. :D Det er aldri noen ute når jeg liker meg best.... :twisted: heheheheh..jeg dreiv å rulla i issørpa igår...med tulik og zephyr..håper å få lagt ut noen bilder...de ble tøffe.... :mrgreen:
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby havhest » 03 Nov 2009, 21:42

Forandringa har vel gått på det at når to padlarar padlar i mot kvarandre, laga dei STOR boge vekk frå kvarandre før...
Medan dei no ofte padlar rett mot kvarandre for å slå av ein prat.

For meg vil eg skilje mellom "meditasjonspadling", der rolege turar i rolege forhold, la tankene flyge, la kroppen gå inn i ein meditativ takt, er målet. Då kan eg gjerne vere åleine, men likar å ha nokon å snakke med og.
I mitt yrke, er denne padlinga medisin for sjela. ;)

Og "treningspadling" der ulike øvingar vert gjort. Rulling, redning, entring osb. Då synes eg det er veldig greitt (og trygt) å vere to eller fleire.

Og som Torleif skreiv; Artig å treffe nye folk med same interesse. :)
NDK Explorer, Goltziana Marlin, Zegul Greenland LC, Lendal Kinetic Touring 220, Klassisk grønlandsåre 220, Aleut tur- åre 225 cm og Storm- åre 190 cm (Kajakkspesialisten A/S)

http://www.askvollpadleklubb.origo.no

http://odinsinpadleblogg.blogspot.com/
havhest

Postby acron » 03 Nov 2009, 21:47

29er wrote:
Men er dere som foretrekker "lange turer alene uten haleheng" noe mere havpadlere enn vi som ofte lar leik og moro i havkajakken komme foran turopplevelsen?

Harald

Jeg sier ikke det ,Harald.Ikke bli fornærmet igjen :lol: Teknisk sett, så går mange av dere "moderne" utøvere, langt utenpå oss "gamlekara" (:?:)
Men ta f.eks. dette med rulle: Jeg lærte meg rulla for lenge siden. Men er langt fra noen virotus :lol:
For meg er den en utmerket redningsmetode. Ikke noe annet. For andre igjen, er dette nærmest for religion å regne.
Det samme er vel også det sterke fokuset på rockhopping de siste årene.
OG.IKKE MISFORSTÅ MEG.Jeg ser selvsagt ikke noe galt i dette. Tvert i mot. Imponerende å se den akrobatiske utøvelsen, enkelte viser. Men. For meg er ikke dette å utøve i et basseng eller på flattvann, det jeg forbinder med havpadling.
Så det er ikke til å komme i fra: Utøvelsen av sporten vår har forandret seg kraftig de siste årene.;)
Man kan selvsagt like det el. ikke. Men sånn er det bare ;)

Acron
Last edited by acron on 03 Nov 2009, 22:38, edited 2 times in total.
acron

Postby 29er » 03 Nov 2009, 21:55

Jeg blei ikke fornærmet i det hele tatt, Acron - jeg bare svarer deg med mitt syn på ditt innlegg :D
29er

Postby ViTo » 03 Nov 2009, 21:59

Har ikke sett noen forandring jeg, bare hørt hvordan det var før ;)
Å padle er bedre enn å ikke padle.
Verdens beste idrett...kajakkpolo:-))
Aquanaut og Nelo Moskito i stallen, men er Pinny frelst.
Pinny kommer snart hjem.
ViTo

Postby Georg » 03 Nov 2009, 21:59

Jeg hører om alle padlerene her i landet, men møter nesten aldri noen her hvor jeg holder til :)

Jeg liker å padle med andre, men trives også godt alene, gjerne med mp3 spillern full av tankevekkere.
Georg

Postby Sven K » 03 Nov 2009, 22:12

tankevekkere? det må være noe Grateful d det da vel?"eyes of the world"
"around and around" "roll away the dew..." eller hva med NANUK?29er..?
" dont you eat that yellow snow" jeg tror min skarpt gule plast tempest165 skal få det navnet..
jeg er slik som treffer folk hele tiden når jeg er ute å padler aleine....
men jeg synes det er utrolig interresant å bli kjent andre padlere, uansett nivå...
jeg har blitt kjent med et par virkelige resurspersoner og det er fantastisk hyggelig....
YES er muligens bra padlemusikk..."tales of a topographic ocean.."
beethoven...å nei..jeg har sklidd ut igjen.. :o
f...jeg driver å leser KANT for tiden....kommer helt på kant med alt...
håper å bli mer mobil/sosial til våren.....
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby acron » 03 Nov 2009, 22:40

ViTo wrote:Har ikke sett noen forandring jeg, bare hørt hvordan det var før ;)

:)
acron

Postby ugla » 04 Nov 2009, 08:59

acron:

Jeg er helt enig med deg i at akrobatiske rulleøvelser i basseng og flattvann ikke faller under definisjonen havpadling...

Rockhopping er også en litt merkelig sak... Dette spenner seg jo fra å surfe på småbølger over et skjær til å padle grov sjø i hårete områder, hvor det er mer snakk om å overleve enn å leke mtp valgene man tar...

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor du sier desverre om utviklingen...?
Hadde det enda vært et apropo så kunne jeg skjønt det mer, men for meg oppfattes det slik at du helst skulle vært nærmest alene om å være havpadler...

Om man er en eremitt og trives best for seg selv så er det jo bare å fortsette med det...
Det er jo ikke slik at man blir nedrennt av kajakker om man velger å padle seg en tur på yttersida av skjærgården...
De aller fleste av dagens havpadlere er jo innaskjærs...
-----------
www.padlekurs.net
...........
ugla

Postby acron » 04 Nov 2009, 10:49

ugla wrote:acron:

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor du sier desverre om utviklingen...?
Hadde det enda vært et apropo så kunne jeg skjønt det mer, men for meg oppfattes det slik at du helst skulle vært nærmest alene om å være havpadler...

Jeg satte "dessverre" i parantes med et :?: bak. Ikke at jeg dermed er helt bastant på det. Men. og det har jeg faktisk hørt fra flere hold. Noen blir skremt fra vekk fra havpadlingen, da de forbinder dette med en ny ekstremsport(les rockhopping og havsurf)
Selvsagt har disse personene misforstått. Men det er jo en tankevekker, som en sa.Sitat: Hvorfor i all verden bruker nesten alle hjelm, når du sier at dette er en ufarlig sport for alle?" Han har jo faktisk et poeng der. Eller?

Acron :)
acron

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling