forandring

Re: forandring

Postby Broder » 04 Nov 2009, 11:09

Nei det er ikke et poeng.
Eks. Skigåing: En tur i Marka eller ei lysløype krever neppe hjelm for menigmann.
Men ingen blir jo skremt fordi om de ser utfor på TV eller tar seg en snartur til Kvitfjell og ser en skiløper med hjelm?

Sånn er det med padling også. Vi bruker hjelm når vi bør/må - men det er jo frivillig å oppsøke disse utfordringene.
Derfor forstår jeg ikke problemstillingen

Broder
Seabirds Design Scott MV+ SD B4/Werner Shuna
Seabirds Design Expedition + Werner Shuna/SD A4 wing
Current Design Scirocco - for gjester
Broder

Postby Ringperm » 04 Nov 2009, 11:15

Broder wrote:Nei det er ikke et poeng.
Eks. Skigåing: En tur i Marka eller ei lysløype krever neppe hjelm for menigmann.
Men ingen blir jo skremt fordi om de ser utfor på TV eller tar seg en snartur til Kvitfjell og ser en skiløper med hjelm?

Sånn er det med padling også. Vi bruker hjelm når vi bør/må - men det er jo frivillig å oppsøke disse utfordringene.

Broder

Enig i dette. Sykling er også et godt eksempel. Her bruker flertallet hjelm, og ingen kimser av det eller kaller det en ekstremsport.

Folk som er nervøse i utgangspunktet vil alltid misforstå med vilje. Om det er en ubevisst unnskyldning eller mangel på forståelse for det ukjente kan sikkert diskuteres
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Ringperm

Postby IngeniørC » 04 Nov 2009, 11:18

Georg wrote:gjerne med mp3 spillern full av tankevekkere.

Er ikkje det ein uting på havet :?: Eg for min del har nokk med naturen rundt om. Her er det vel også et faremoment, eg tenker på annen trafikk ein møter.

Trygg Trafikk wrote:Å sykle i trafikken krever full oppmerksomhet, også nårdet gjelder hørsel. Mp3-spillere eller radio på øret bør derfor unngås når du sykler i trafikken.

Dette er ikkje for å henge ut deg George, meir for å opplyse om eventuelle farlige vaner vi lett lager. Eg brukar ofte mp3 spelar andre tider, og har opplevd mindre episoder der eg har våre uoppmerksom på miljøet eg beveger meg i.
Han leikar ikkje lint, som livet skal verja. Ivar Aasen

Rockpool Alaw
Werner Shuna
Astral Aquavest 300
NRS Mission eVent
Predator Lee
GoPro Camera

Herøy Kajakk Klubb
Torviks Fritid blogg
IngeniørC

Postby acron » 04 Nov 2009, 11:36

Broder wrote:Nei det er ikke et poeng.

Broder

Kan ikke sammenlignes
acron

Postby Georg » 04 Nov 2009, 12:54

IngeniørC wrote:
Georg wrote:gjerne med mp3 spillern full av tankevekkere.

Er ikkje det ein uting på havet :?: Eg for min del har nokk med naturen rundt om. Her er det vel også et faremoment, eg tenker på annen trafikk ein møter.

Trygg Trafikk wrote:Å sykle i trafikken krever full oppmerksomhet, også nårdet gjelder hørsel. Mp3-spillere eller radio på øret bør derfor unngås når du sykler i trafikken.

Dette er ikkje for å henge ut deg George, meir for å opplyse om eventuelle farlige vaner vi lett lager. Eg brukar ofte mp3 spelar andre tider, og har opplevd mindre episoder der eg har våre uoppmerksom på miljøet eg beveger meg i.

Jeg er forsåvidt enig med både deg og Trygg trafikk, og bruker ikke mp3 spilleren i sommermånedene.
Men, på denne tiden av året er det ingen, og da mener jeg absolutt ingen andre enn meg som er ute på Eikern i sludd og snøvær, og da mener jeg det er forsvarlig :D

For meg gir musikken ofte en ekstra dimensjon til padleopplevelsen.
Georg

Postby havhest » 04 Nov 2009, 13:23

Dette handlar vel i stor grad om å bruke hovudet. Forstår at musikk på ein padletur kan vere prikken over i-en. ;)
Og det er vel ikkje så mange som brukar musikk midt i leia på ein tåkete dag..
NDK Explorer, Goltziana Marlin, Zegul Greenland LC, Lendal Kinetic Touring 220, Klassisk grønlandsåre 220, Aleut tur- åre 225 cm og Storm- åre 190 cm (Kajakkspesialisten A/S)

http://www.askvollpadleklubb.origo.no

http://odinsinpadleblogg.blogspot.com/
havhest

Postby IngeniørC » 04 Nov 2009, 13:53

:D Padling med sikkerheita på plass, set ein stor prikk over i-en. Då kan ein takle alle opplevelsane trykt.

Kanskje litt større krav når ein ferdast her ute på storhavet. Set ut på med ein type vær og returnerar med det sikk motsatte :lol:

Vis gode padle vanar sej no ej......å dej fleste her på forumet trur ej bryr seg mykje om sånt. So då e jobben å vidareformidle set ut in real life.
Han leikar ikkje lint, som livet skal verja. Ivar Aasen

Rockpool Alaw
Werner Shuna
Astral Aquavest 300
NRS Mission eVent
Predator Lee
GoPro Camera

Herøy Kajakk Klubb
Torviks Fritid blogg
IngeniørC

Postby Sven K » 04 Nov 2009, 14:23

for meg gir hjelmen og hetta en ekstra trygghets følelse. som jeg tidligere har nevnt er det mye spiss stein og svært varierende dyp her på harestua..
jeg har traumer i forhold til å være under vann. de sitter dypt.hjelm og neseklype er en stor hjelp...nå er ikke rockhopping spesiellt min greie. jeg liker å padle i bølger og vind, og det å ha en strand å returnere til er "et must" .
iallefall en fordel...stedet mitt i ytre oslofjord, har en ypperlig strand, det er ofte strøm mot bølgene som setter en ekstra spiss på saker og ting. stranda er lett krydra med steiner. det er totalt uansvarlig å padle der uten hjelm når det blåser kraftig..
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby BerntS » 06 Nov 2009, 10:37

Morsom tråd dette :D

Begynte i 1985 å paddle racer kajakk, da bestod sikkerhetsutstyret i strømpebukse, sokker var for pyser, regnet det fælt så brukte vi en jakke.
Vest hadde vi og med men den ble ofte lagt under dekk :D
Av og til hadde vi følge båt om vinter tidlig vår men den ble og brukt til å lage en liten råk i isen så det gikk ann å paddle :D
Ingen dauet eller forsvant, men vi var rimelig kalde innimellom og løpeturen tilbake til naustet for å hente båten for å få med seg kajakken tilbake var ganske så lang og kald.

Forskjellen til i dag er rimelig stor, vi padder nå havkajakker som knapt er mulig å gå rundt i, og med sikkerhetsutstyr av en annen verden.
Tørrdrakter ull hjelmer fløyter vester gps komunikasjon nødpeilesendere nødraketter tørreklær for å nevne litt.............
Må le litt når eg ser tilbake ja :D :D
:D :D Ut på tur aldri sur :D :D

Thygesen GP årer
Njørd Ro og Kajakklubb
BerntS

Postby havhest » 06 Nov 2009, 11:48

Kan det vere fordi typen padling har forandra seg mykje og? Mindre turpadling og meir leik i bøgjer?
NDK Explorer, Goltziana Marlin, Zegul Greenland LC, Lendal Kinetic Touring 220, Klassisk grønlandsåre 220, Aleut tur- åre 225 cm og Storm- åre 190 cm (Kajakkspesialisten A/S)

http://www.askvollpadleklubb.origo.no

http://odinsinpadleblogg.blogspot.com/
havhest

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling