Seasurfer wrote:På den annen side kjøper jeg ikke argumentet med at man kan få snoren rundt halsen og stryke med. -Fikk dette servert for en del år siden under en forelesning som omhandlet sikkerhet. Flere i min gruppe fikk dessverre følelsen av at denne kjente padleprofilen fremstod som en tanke useriøs. Synes folk kan få tenke litt selv. Noen velger å padle uten, og det får være helt greit. -Andre velger å bruke snor, -og det må vel være like greit? Vitsen er vel at man har kontroll?
Det handler mest av alt om hvor og hvordan man padler. Jeg hører til dem som faktisk har fått problemer med en snor rundt halsen. Det skjedde riktig nok i elv under bygging av slalåmbanen til NM i -79, og kunne gått fryktelig galt om ikke jeg i siste liten hadde fått vrengt snora over hodet. Men det er ikke så stor forskjell på å svømme i elv og i kraftig brottsjø - det er like lite gunstig å vikle hånda, foten eller - skrekk og gru - hodet inn i en snor som er festa i kajakken under slike forhold som det er i elva:

eller her:

Bildene viser brutter på vei gjennom en bølge på Salstein. Han svømte ikke her, men hadde nok fått vaska seg grundig om han hadde skilt lag med kajakken.
Jeg tenker at det med åresnor er greit for nybegynnere som ikke padler under krevende forhold, mange av disse har jo heller ikke med seg ekstra reserveåre. Og jeg ser absolutt argumentet for åresnor om man er på tur alene. Men jo vanskeligere forholdene blir, jo mindre er jeg for åresnor. Men jeg har alltid en kuhale i vesten og en annen på kajakkens framdekk. Og under vanskelige forhold padler jeg ikke alene

Harald