Åresnor - ja eller nei?

Re: Åresnor - ja eller nei?

Postby 29er » 02 Jun 2013, 09:30

Seasurfer wrote:På den annen side kjøper jeg ikke argumentet med at man kan få snoren rundt halsen og stryke med. -Fikk dette servert for en del år siden under en forelesning som omhandlet sikkerhet. Flere i min gruppe fikk dessverre følelsen av at denne kjente padleprofilen fremstod som en tanke useriøs. Synes folk kan få tenke litt selv. Noen velger å padle uten, og det får være helt greit. -Andre velger å bruke snor, -og det må vel være like greit? Vitsen er vel at man har kontroll?

Det handler mest av alt om hvor og hvordan man padler. Jeg hører til dem som faktisk har fått problemer med en snor rundt halsen. Det skjedde riktig nok i elv under bygging av slalåmbanen til NM i -79, og kunne gått fryktelig galt om ikke jeg i siste liten hadde fått vrengt snora over hodet. Men det er ikke så stor forskjell på å svømme i elv og i kraftig brottsjø - det er like lite gunstig å vikle hånda, foten eller - skrekk og gru - hodet inn i en snor som er festa i kajakken under slike forhold som det er i elva:
Image

eller her:
Image

Bildene viser brutter på vei gjennom en bølge på Salstein. Han svømte ikke her, men hadde nok fått vaska seg grundig om han hadde skilt lag med kajakken.

Jeg tenker at det med åresnor er greit for nybegynnere som ikke padler under krevende forhold, mange av disse har jo heller ikke med seg ekstra reserveåre. Og jeg ser absolutt argumentet for åresnor om man er på tur alene. Men jo vanskeligere forholdene blir, jo mindre er jeg for åresnor. Men jeg har alltid en kuhale i vesten og en annen på kajakkens framdekk. Og under vanskelige forhold padler jeg ikke alene ;)

Harald
29er

Postby Morild » 02 Jun 2013, 09:47

Jeg padlet konsekvent med åresnor som fersking, og stolte blindt på at da var åra trygg, men har opplevd både en og to ganger at snora faktisk har løsna (borrelås er ikke idiotsikkert!) og at åra plutselig ikke var sikret lengre. Har også opplevd å tulle meg inn i snora ved øving på egenredning. Ikke at det har vært fare for kveldning eller noe sånt, men i en reell situasjon kan dette fort bli kilde til panikk. Med åresnor opplevde jeg også rel. ofte at jeg ikke hadde helt kontroll på hvilken siden den havnet på etter egenredning og av og til tok snora en runde rundt båten. Siden jeg stolte blindt på åresnora medførte dette også at jeg blei litt sløv mht å ha kontroll på hvor den befant seg til enhver tid. Etterhvert har jeg gått over til ikke å padle med åresnor. Det har tatt litt tid å omprogrammere hjerna til å passe på åra hele tiden og det har glippet ved en del anledninger, men det har bare fått meg til å være enda mer bevisst på hvor jeg har åra til enhver tid. Jeg padler imidlertid allltid med reserveåre uansett lengde på tur, og så har jeg en årekarrabin på dekk til å feste åra i om det er behov for sikring, eller jeg stikker ene bladet innunder en gummislangebit jeg har tvers over dekk helt framme ved baugen, og skal jeg være ekstra sikker fester jeg den i tilleg i årekarrabinen på dekk. Den patenten er helt suveren ved kammeratredning.

Men på lengre turer kan det godt hende jeg velger å ta fram åresnora igjen likevel- særlig om jeg padler alene (lite aktuelt på lengre turer) eller at været er litt rufsete. Jeg vil i allefall velge å ta den med meg-lett tilgjengelig på dekk.
NDK Romany classic
Tahe Marine Greenland LC Karbon
Epic Relax Tour Sign
Werner Shuna
Thygesen Grønlandsåre
http://heroykajakk.com/
Bloggen min
Morild

Postby Seasurfer » 02 Jun 2013, 10:30

Ser en helt klar tendens her. Padlere med god erfaring har lært seg å klare seg uten åresnor. Nybegynnere, som i utgangspunktet har fått masse ny informasjon å tenke på, bør gå "læretiden", parallelt med at det brukes åresnor.

På et nybegynner -eller grunnkurs ville jeg nok snakket meg inn på et slikt spor. Ustødige padlere og dem med liten erfaring tenker neppe overdrevent mye på åren dersom de kantrer. De slipper det de har i hendene for å dra i løkken på spruttrekket. -Med andre ord , en helt naturlig refleks. Trinn "to" for den litt viderekomne nybegynneren blir å tenke på flere ting samtidig, blant annet å kvitte seg med tanken på at snoren er helt u-unnværlig.

For ordens skyld er jeg helt på linje med dem som driver med ekstrempadling (jfr.bildene som nettopp ble lagt ut) og dropper forbindelsen mellom åre og båt. (Mannen som holdt det nevnte foredraget doserte ikke på et slikt nivå....)

Har fått en viss følelse av at enkelte instrøktører snakker nedsettende om bruk av denne snoren. Da befinner vi oss gjerne på et kurs der deltaerne både har varierende padleerfaring og ambisjonsnivå. Er slikt god pedagogikk? -Hva med å nyansere svaret en smule?
Last edited by Seasurfer on 02 Jun 2013, 11:16, edited 1 time in total.
Seasurfer

Postby Joker » 02 Jun 2013, 10:56

J.Jensen wrote:Åresnora har flere fordeler i vind.
Ligger du i sjøen på livd-siden så kan båten blåse sabla fort avgårde. Åra derimot, har ikke så stor flate i vinden og er lettere å rekkef for å få holdt igjen båten.

Vi har prøvd å gi slipp på båten og det skal ikke mye vind til før den seiler fra deg fortere enn du kan svømme. Padlekompisen svømte med åra temmelig heftig i ca 5 minutter før han nådde båten. Da var han såpass sliten at selv en enkel egenredning ble en liten utfordring. Jeg tror at dersom åra hadde vært fast i båten ville han aldri klart å innhente den.

Det er nå tre år siden jeg kuttet ut åretau, og det tok ei god stund før jeg fikk rutine på å holde fast i åra når jeg tippet rundt. Nå føler jeg at det sitter bra. Har ikke mistet/sluppet åra på nesten to år. Dessuten ligger det alltid en reserveåre under strikkene når jeg padler tur. I litt utfordrende forhold har jeg alltid selskap. Det jeg faktisk har vurdert er å ha ei snor mellom meg å kajakken, men det er nå en annen diskusjon. Jeg savner imidlertid åresnora litt når jeg skal fotografere.

Har ikke noe fasitsvar på hva som er rett og galt så andre får gjøre sine egne erfaringer, men får å ha en god padleopplevelse tro jeg vi må holde tre ting samlet; åra, kajakken og padleren.
Joker

Postby hotshot » 02 Jun 2013, 15:05

Spørsmålet om snor også mellom padler og kajakk dukker opp.
Det er sentralt i den artikkelen jeg lenket til på forrige side, og jeg syns det hører med i diskusjonen.
Det dreier seg fortsatt om sikkerhetsmessige fordeler med å bruke snor for å holde ting under kontroll.
For de som har med seg reserveåre er det klart at å miste kontakt med kajakken ute på havet er verre enn å miste åra.
På elva får man ofte situasjoner der en snor mellom padler og båt kan være svært "diskutabelt".
Der er vi vanligvis i en situasjon hvor det er kort vei til land, det primære er å komme seg i sikkerhet, og hvis det virkelig er fare, er men villig til å ofre båten. Om man fortsatt har åra, har den bare betydning som et verktøy for å komme til et sikkert sted under forutsetning av at båten fortsatt er tilgjengelig. Uten båt blir det ofte klatring.
Og mistet utstyr forsvinner nedover dalen hvis ingen plukker det opp.

Brottpadling har mye til felles med elv; vanligvis skjer det ikke så dramatiske ting ute på "flata".
Ilandstigning blir som på elva avhengig av forholdene: der det er langgrunt, kommer det meste i land på stranda.
Ved bratte berg kan det bli verre .

På havet blir det å komme bort fra utstyret noe annet, og det er vel utdypet.
Men kontakt med båten og evt. snor får en annen betydning.

Det som gjenstår, er hvilke "patenter" som er bra.
Artikkelen i seakayaker (lenken), viser noen alternativer, og Cow-tail er nevnt.
Utløser, elastikk, borrelås, karabiner, flytekork?
Fotstropp på surfebrett og buddy-line ved dykking er parallelle teknologier som kan gi ideer.
Det kan også gi tanker rundt konsekvensvurdering.......
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby BerntS » 02 Jun 2013, 16:06

En kort cowtail festet i kajakk og person er livsfarlig i litt sjø.....

Enkleste er vel å feste slepelinen i båten hvis det er svømming på gang :-)

Sent from my ST27i using Tapatalk 4 Beta
:D :D Ut på tur aldri sur :D :D

Thygesen GP årer
Njørd Ro og Kajakklubb
BerntS

Postby Sven K » 02 Jun 2013, 18:18

i fjor brukte jeg på en tur i uberegnlig vind, ukjent sted og aleine, utløserbeltet rundt livet, underspruttrekket)med slepelina festet i hempene bak på setet . Kniv har jeg lett tilgjengelig foran på vesten. Der og da føltes det riktig. Det hender jeg bruker åresnor i vind når jeg er aleine. seinest den vindfulledagen i korshavn som også var første ordentlige tur med den superlette uvante Gearlaben. jeg er også ambivalent, men har kniv og en god del erfaring i å forlate skuten(som det heter i bergen) uten å miste åra.. :P
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby Jase » 02 Jun 2013, 18:55

Hjemme etter flere time surfing ut på Alnes, flere fine surf men også flere ganger i 'vaskemaskin'. Åresnor jeg vurdere som livsfarlig i denne forhold. Turpadling ålene i vind og kanskje skjønner jeg vitsen. Siste gang ut på Alnes jeg erfart at reserve åre er Ikke uten potensiele fare. Gikk rund i bryttende bølger, prøvd flere ganger å rulle opp, skjønt Ikke hvorfor jeg fikk Ikke det til, realisert at begge blader på reserveåre på bakdekk hadde gått utpå tvers og fungert som floterør Fikk kjempe bra økning i primær stabilitet men desverre mens jeg var oppned.
Valley Gemini SP
Åre: Lendal Nordkapp, Werner Shuna, Werner Camano, Epic Active tour.

"You're going to need a bigger boat". (Jaws 1975)
Jase

Postby Sven K » 02 Jun 2013, 19:08

hehe..ah..vaskemaskin du din heldiggris..her er det vindtørke.Torden og regn og sol. en form for snelle til snor som kunne monters bak setet hadde vært noe kanskje? så man har lina unna vei og utenfloker.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Re:

Postby EnTil » 02 Jun 2013, 20:10

BerntS wrote:En kort cowtail festet i kajakk og person er livsfarlig i litt sjø.....
Når det gjelder brottpadling, jfr bildene 29er la ut, er jeg helt enig med BernS. Men "litt sjø" er en term med personavhengig innhold.

Surfskipadlerne har vel omtrent alltid en snor mellom et feste framme i sittebrønnen og seg selv, gjerne til et bånd rundt ene leggen. Og de padler jo, til tider, i forhold som i min padlevirkeloighet oppfattes å være "upadlelig stor sjø".

https://www.youtube.com/watch?v=5AzSnnC0Bc0

https://www.youtube.com/watch?NR=1&v=K5 ... ature=fvwp

Og under svømmer haiene...

Litt mer komplisert kan det kanskje bli om begge padlerne i en toer har snor mellom seg og båt? Selv med en snorfestet padler kan kanskje en padler nummer to øke faren for forviklinger?

Snutten under viser toerpadling i bølger (et godt stykke ute i veideoen), men trådrelatert aktivitet vises ikke, ingen bruk av snor demonstreres.

https://www.youtube.com/watch?v=AU-cOv4BI6Q
EnTil

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling