Åresnor - ja eller nei?

Re: Åresnor - ja eller nei?

Postby Seasurfer » 24 Nov 2015, 12:18

Jeg er vel egentlig av den oppfatning at åren bør sikres til båten, og båten sikres til padleren når man padler alene i litt tøffere forhold. Har med egne øyne sett padlere ligge i sjøen med åren (uten line) i hånden, mens kajakken har drevet avgårde. Merkelig igrunnen at majoriteten av erfarne padlere er enige om å sikre en surfski med line, samtidig som det å forbinde en havkajakk med line til padleren regnes som et ikke-tema.
Seasurfer

Postby veltern » 24 Nov 2015, 17:51

Seasurfer wrote:Jeg er vel egentlig av den oppfatning at åren bør sikres til båten, og båten sikres til padleren når man padler alene i litt tøffere forhold. Har med egne øyne sett padlere ligge i sjøen med åren (uten line) i hånden, mens kajakken har drevet avgårde.

Miste båten kan være kjedelig, hvis det er langt fra land, og man er alene.
Liten trøst i å ha en åre i hånden, hvis båten driver av sted. (Been there, done that..)
Her er det nok ofte slik at veltede kajakker fylles med mye vann, ligger derfor tungt i sjøen, og kan vel ofte innhentes, hvis forholdene ikke er helt ille.
Veltede surfski derimot vil ofte ikke fylles med særlig mye vann, og driver raskt pga stort vindfang (har erfart det der selv..mindre gunstig, kan man si. Heldig at for meg var det nokså nær land, en fritidsbåt hentet meg på land, og vi fikk tak i surfskien (den drev opp-ned) før den traff land. Hadde åresnor, men ikke fotline under den hendelsen).
Vil nok mene at både surfski og åre bør sikres til padler, selv om det blir 2 liner å forhold seg til, hvis surfskien skulle velte i en krapp vindbølge.
veltern

Postby K3- » 24 Nov 2015, 19:42

Åresnor festet til kajakk/surfski vil kunne virke som et drivanker og (forhåpentligvis) hindre at båten driver raskt avgårde.
K3-

Postby veltern » 24 Nov 2015, 20:17

En åre hengende "i en snor, efter en båd" vil nok kunne bremse litt på drivfarten.
Godt innspill der, hvorfor bruke åresnor mellom deg og åre, når den kan brukes mellom åre og båt? Må prøve i praksis, for å finne ut av eventuelle ulemper ved bruk av åren da. Kan i surfski trolig feste åresnoren i fotlinefestet.
veltern

Previous

Return to Hav-/Turpadling