Følgesvenn på kajakken..

Følgesvenn på kajakken..

Postby ViTo » 11 Apr 2011, 00:14

Hei.

Er det noen som har erfaring med å ha hund med seg på padleturer i en havkajakk?
Det jeg er ute etter er om hunden klarer å sitte oppå bakdekke, uten å bruke lasteluken til formålet.

Eventuelt hvor stor er hunden, og rase.

Portugisisk vannhund er i mine tanker, tispe ca 16 kg fullvoksen. Er meget svømmedyktig, og kan dykke ned til 4 - 6 m.
Eventuelt han, de blir ca 25 kg.
Å padle er bedre enn å ikke padle.
Verdens beste idrett...kajakkpolo:-))
Aquanaut og Nelo Moskito i stallen, men er Pinny frelst.
Pinny kommer snart hjem.
ViTo

Re: Følgesvenn på kajakken..

Postby Ola » 11 Apr 2011, 13:19

Artig at du spør - vi har også samme hund i tankene (tispe) - og da blir det nok kajakkturer på henne.

Jeg ser for meg en slags plattform stroppet på dekk, omtrent samme bredde som kajakken og kanskje 75 cm lang. Kanter på sidene og åpen foran / bak / begge ender? Polstring formet etter dekket mellom kajakk og plattform.

Utfordringen blir vel hvordan få hunden oppå igjen etter en badetur. Kanskje en slags utfoldbar landgang?

Ola
NDK Romany, Rockpool GT, Black Pearl (under construction)
Werner Kaliste, Werner Camano, Grønlandsåre / -stormåre
Ola

Postby smaavoll » 11 Apr 2011, 14:32

Denne krabaten er ofte med på kajakktur.
Image

Den hunden er jo ganske liten, og skal en ha en større hund kan kanskje en dobbelkajakk som kan håndteres av padlere på land og til vanns noe å vurdere.
smaavoll

Postby ViTo » 11 Apr 2011, 15:32

Ola wrote:Artig at du spør - vi har også samme hund i tankene (tispe) - og da blir det nok kajakkturer på henne.

Jeg ser for meg en slags plattform stroppet på dekk, omtrent samme bredde som kajakken og kanskje 75 cm lang. Kanter på sidene og åpen foran / bak / begge ender? Polstring formet etter dekket mellom kajakk og plattform.

Utfordringen blir vel hvordan få hunden oppå igjen etter en badetur. Kanskje en slags utfoldbar landgang?

Ola

Har vurdert tispe og hannhund, valget faller for tispe. Det etter råd fra en oppdretter som mener at den kan læres opp til mer med kajakken. skal bli artig å se hva den klarer, og hvor utfordringene blir.
Portugisisk vannhund har ikke problem med å komme seg opp i kajakk, den hopper elegant opp i båter fra sjøen.
Fiskende Portugisere brukte denne hunden flittig, fra båten hoppet den ut i sjøen for å fange fisk som falt over bord. Sjøen er dens naturlige arbeids område, og da er kajakken et ypperlig området å utforske dens pontensiale.

Hva med en rullende kajakkhund på dekket :D

Har også tenkt ut en plattformkurv til hunden, spesielt om vinteren når vannet er kaldt.
Pinny kommer snart hjem.
ViTo

Postby Kokk » 11 Apr 2011, 15:48

Den krabaten her likar iallefall godt og bli med oss på tur
Image
Litt lite bilde, kansje Millie har det i litt større format.
Men her har "Linus" krabbet seg fram på spruttrekket for beire utsyn, han skulle egentlig ver oppi kassa bak. Han stursset heller ikkje mykje på og krabbe over til andre kajakker når vi låg i flåte, han måtte jo helse på folket. ;)
Innehavar av Yst ute Padlesport, Ein liten entusiastisk butikk yst ute på Søre Sunnmøre www.ystute.no

Padler:Arrow Play / Zegul Velocity
Kokk

Postby Sven K » 11 Apr 2011, 18:16

P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby Mille » 11 Apr 2011, 19:16

Vi skal hente vår portugisiske vannhund-kvalp i mai, og har planer om at han skal bli ganske sjøvandt etterkvart. Vi skal ha hannhund, og med sine 25 kilo, blir den kanskje i største laget for å ha sittande oppå dekk. Tenkte å lage sjøsokk til lasteluka på gemalen sin aquanaut HV :)

Artig å høyre at fleire har fallt for denne rasen. Kanskje vi kan arrangere portis-padletreff 8-)
Tahe Marin Greenland LC
Valley Nordkapp PE
Valley Avocet
Nissen grønlandsåre
Werner Shuna Bendt Shaft

http://www.lillesorte.net
Mille

Postby Broder » 11 Apr 2011, 20:12

Prøver å legge ut denne videoen.
Den forteller litt om hvor fortreffelig en hund trives med å være med på padletur. ;)

gikk ikke - skal prøve senere

Broder
Seabirds Design Scott MV+ SD B4/Werner Shuna
Seabirds Design Expedition + Werner Shuna/SD A4 wing
Current Design Scirocco - for gjester
Broder

Postby ViTo » 11 Apr 2011, 20:47

Mille wrote:Vi skal hente vår portugisiske vannhund-kvalp i mai, og har planer om at han skal bli ganske sjøvandt etterkvart. Vi skal ha hannhund, og med sine 25 kilo, blir den kanskje i største laget for å ha sittande oppå dekk. Tenkte å lage sjøsokk til lasteluka på gemalen sin aquanaut HV :)

Artig å høyre at fleire har fallt for denne rasen. Kanskje vi kan arrangere portis-padletreff 8-)

Artig at flere har falt for denne rasen, nå er vi 3 stk som får valper i våres til bruk med kajakken.. :D
Portis padletreff hørtes kjekt ut, med utveksling av erfaringer.
Jeg vurderte hannen med sine 25 kg som tung for kajakken, men det er godt mulig jeg tar feil. Tispen kan like godt bli 22 kg som en hann også kan bli.
Skal bli spennende om størrelsen har noe å si, både med plass for hunden og tyngden.
Grunnen til at vi valgte portisen, var dens ferdigheter i vannet. Hunden trenger ikke redningsvest, klippe bakparten er hundens redningsvest. Har forhørt meg litt om hundens egenskaper i bølger, den skal klare seg like godt om det er stor sjø.
Skal den lære å dykke, må treningen begynnes når den er hvalp. Gjerne i et kar, la den dykke etter ting som synker mot bunnen. Håpet er at den kan læres opp til å dykke etter kamskjell, men det blir vel bare med tanken.. :D
Pr D.D. finnes det vist bare en portis i Norge som er lært opp til dykking.

Skal bli artig å høre hvorfor dere valgte denne rasen.

Det blir nok morsomme videoer på sikt, hardtreningen kan ikke starte før hunden er minst 1 år gammel.

Venter spent på filmen din Broder.. *occasion14*
Pinny kommer snart hjem.
ViTo

Postby Mille » 11 Apr 2011, 20:58

ViTo wrote:
Mille wrote:Vi skal hente vår portugisiske vannhund-kvalp i mai, og har planer om at han skal bli ganske sjøvandt etterkvart. Vi skal ha hannhund, og med sine 25 kilo, blir den kanskje i største laget for å ha sittande oppå dekk. Tenkte å lage sjøsokk til lasteluka på gemalen sin aquanaut HV :)

Artig at flere har falt for denne rasen, nå er vi 3 stk som får valper i våres til bruk med kajakken.. :D
Portis padletreff hørtes kjekt ut, med utveksling av erfaringer.
Jeg vurderte hannen med sine 25 kg som tung for kajakken, men det er godt mulig jeg tar feil. Tispen kan like godt bli 22 kg som en hann også kan bli.
Skal bli spennende om størrelsen har noe å si, både med plass for hunden og tyngden.
Grunnen til at vi valgte portisen, var dens ferdigheter i vannet. Hunden trenger ikke redningsvest, klippe bakparten er hundens redningsvest. Har forhørt meg litt om hundens egenskaper i bølger, den skal klare seg like godt om det er stor sjø.
Skal den lære å dykke, må treningen begynnes når den er hvalp. Gjerne i et kar, la den dykke etter ting som synker mot bunnen. Håpet er at den kan læres opp til å dykke etter kamskjell, men det blir vel bare med tanken.. :D
Pr D.D. finnes det vist bare en portis i Norge som er lært opp til dykking.

Skal bli artig å høre hvorfor dere valgte denne rasen.

Det blir nok morsomme videoer på sikt, hardtreningen kan ikke starte før hunden er minst 1 år gammel.

Venter spent på filmen din Broder.. *occasion14*

Valget fall på Portis på grunn av at den er røytefri. Det at rasen er like glad i vatn som oss, er sjølvsagt også eit pluss :)
Har du funne oppdretter? I tilfelle kven?
Tahe Marin Greenland LC
Valley Nordkapp PE
Valley Avocet
Nissen grønlandsåre
Werner Shuna Bendt Shaft

http://www.lillesorte.net
Mille

Next

Return to Hav-/Turpadling