Lanterneføring

Lanterneføring

Postby Eld » 16 Nov 2009, 23:17

Når jeg padler i mørket har jeg hittil bare brukt hodelykt, men har gått i meg selv å bestemt meg for å skaffe en navlight eller lignende å montere i akterenden en plass. Jeg har dessuten lykten på under hele turen, jeg vet at noen slår av og på alt etter behov

Hvor mange lys fører dere? er de på hele tiden? er det evt andre ting som er annbefalt? og hvorfor?

Å har vi blitt klokere på dette med blinkende hvitt lys? er det nød eller ikke?
Liten mann, stor bølge...

Valley Anas Acuta
Skim Dex
NDK Romany
Thygesen grønlandsåre, Thygesen stormåre, Nissen grønlandsåre, Werner shuna, werner little dipper
Ca. 175cm/70kg
http://www.padle.wordpress.com
http://heroykajakk.com/
User avatar
Eld
 
Posts: 406
Joined: 09 Oct 2009, 16:42
Location: Herøy M&R

Re: Lanterneføring

Postby thostr » 16 Nov 2009, 23:24

Jeg bruker både "NAVI Light 360" montert vendt bakover på den ene skulderstroppen samt hodelykt. Begge lyskilder kan enten blinke intenst eller lyse fast - så kan jeg om ikke annet la det være situasjonsbetinget om jeg vil bruke blinkelys eller fast lys (i dag: blinkende NAVIlight + konstant hodelykt-lys).

Konklusjonen på diskusjonen sist var slik jeg husker det at blinkende hvitt lys kan anses å kommunisere nødsituasjon og derfor ikke skal brukes i utrengsmål, men at behovet for å sikre at man blir sett kan anses å rettferdiggjøre bruken på en kajakk. Altså skjønnsvurdering hos den enkelte padler og situasjonsbetinget. Men er sikkert andre som husker dette bedre enn meg...
thostr
 
Posts: 705
Joined: 09 Oct 2009, 18:10

Re: Lanterneføring

Postby Joker » 16 Nov 2009, 23:29

Jeg bruker hodelykt enkelte ganger når jeg padler i mørket, men jeg kunne tenkt meg ei lykt oppe på hodet som også var synlig bakover. Full lanterneføring på kajakken blir for mye, selv om det hadde vært ganske stilig.
Joker
 
Posts: 674
Joined: 09 Oct 2009, 18:37
Location: Tromsø

Re: Lanterneføring

Postby 71` » 16 Nov 2009, 23:32

I følge de lover og regler jeg vet om etter
å ha spurt min skipper skal blinkende hvitt lys
kun føres av luftputefartøy som i tillegg har vanlig lanterneføring.
Det vil si at vi i kajakk skal føre hvitt rundt lysende fast lys.
Dette har jeg også hørt fra mannskaper på reddningsskøyta.
De har en forpliktelse til å rykke ut ved oppservasjoner av hvitt
blinkende lys.
Når dette er sagt bør lyset du fører på kajakken føres høgt.
Har du gode reflekser på vestens rygg vil et lys bak på kajakken
være godt synlig.
Selv har jeg Navilight som jeg fester med en medfølgende
magnet oppe på caps eller lue.
Lenger nord og du blir våt på fotan.
http://isaksens.blogspot.com
http://nordkaperne.no
http://nssr.nordkaperne.no/
http://www.facebook.com/group.php?gid=352428206465
Cobolt Origo.
TM greenland.
CD Squall.
Lendal Kinetick g og Werner Ikelos bs c
User avatar
71`
 
Posts: 587
Joined: 09 Oct 2009, 12:27
Location: Honningsvåg-Nordkapp-Finnmark

Re: Lanterneføring

Postby Joker » 16 Nov 2009, 23:59

thostr wrote:Jeg bruker både "NAVI Light 360" montert vendt bakover...

Takk for tipset. Etter torsdag regner jeg med at også jeg er godt synlig på sjøen når jeg padler i mørket. Tror jeg gjør som 71` sier, og holder meg unna blinklys.
Joker
 
Posts: 674
Joined: 09 Oct 2009, 18:37
Location: Tromsø

Re: Lanterneføring

Postby Broder » 17 Nov 2009, 11:39

Padler til jobben man-ons-fredag - og nå er det mørkt kl 07.00.
Derfor har jeg Navlight 360 montert på capsen. Festet for lykta løst inni capsen/ lykta utenpå. Sitter som et skudd.
Den er ikke 100% vanntett men min har holdt over 1 år nå.

Hvorfor på hodet:
Høyt oppe - blir lettere sett.
Så lenge jeg padler alene blir jeg aldri blendet av lyset og mister nattsynet av den grunn.
Kommer lett til knappen for blinkende lys dersom det trengs.
(Og skulle jeg bli liggende i sjøen eller av andre grunner mister kontakt med kajakken er i alle fall lyset montert på den mest verdifulle delen - kroppen min)

Kjører konstant hvitt lys - og de batteriene holder LEEEENGE! Ingen grunn til å spare her. ;)
Seabirds Design Scott MV+ SD B4/Werner Shuna
Seabirds Design Expedition + Werner Shuna/SD A4 wing
Current Design Scirocco - for gjester
Broder
 
Posts: 133
Joined: 09 Oct 2009, 15:10
Location: Farsund

Re: Lanterneføring

Postby Lars » 17 Nov 2009, 14:04

Her er artikkelen som jeg skrev i forbindelse med lanterneføring forrige gang dette var oppe:
http://adrenaline.no/padle/2007/morkepadling/index.htm

Sjøfartsdirektoratet skriver her:

"Vi har 'endevendt' regelverket, men finner ingen hjemling i sjøvettreglene som forbyr blinkende lys på sjøen.
Sjøfartsdirektoratet konkluderer derfor med at slik lysføring ikke er i konflikt med internasjonale "distress signals" (nødsignal).
At politibåten "ikke liker" blinkende lys på sjøen får så være, men de har altså ikke hjemmelsgrunnlag i gjeldende regelverk til å forby slik lysføring."


Som 71´ sier er det flere instanser (politi, redningsskøyte osv) som ikke liker blinkende lys. Min erfaring er at blinkende lys synes ekstremt godt, og at batteriene varer 4-5 ganger lenger. Jeg bruker som regel en blinkende kilde på hodet, men noen ganger har jeg også en fast lysskilde bak på kajakken også. I sommer ble jeg forsøkt reddet en gang, men de tok det pent. Det er jo bedre å bli reddet av forbipasserende, enn å bli kjørt ned av dem... Likevel er det jo ikke bra hvis dette utløser leteaksjoner. Jeg vet ikke hvorfor det er så mange som oppfatter dette som nød, men det er altså ikke hjemmel for dette i regelverket (slik Sjøfartsdirektoratet leser reglene).

Mørkepadling er i alle fall en fantastisk aktivitet! God tur!
http://www.padleguiden.no/ - Padleguider for Sør-Norge!
User avatar
Lars
 
Posts: 156
Joined: 11 Oct 2009, 20:06

Re: Lanterneføring

Postby thostr » 17 Nov 2009, 23:45

Virker jo som en god idé å montere Navilight på hodet, men si meg - har dere ingen betenkeligheter med å ha en kraftig magnet montert rett på kokkosnøtt-computeren?
thostr
 
Posts: 705
Joined: 09 Oct 2009, 18:10

Re: Lanterneføring

Postby 71` » 18 Nov 2009, 00:48

Grunnen til at blinkende hvitt lys blir antatt som et nødrop
er at de fleste redningsflåter er utstyrt med et sådan,
dette gjelder også redningsvester.
Redningsvestene på fly har blinkende hvitt lys.
Fiskere( rart for meg å si fiskere) har fått beskjed
om å gå vekk i fra hvitt blinkende lys på sine staurer.
(markeringer for lin bruk).
Lenger nord og du blir våt på fotan.
http://isaksens.blogspot.com
http://nordkaperne.no
http://nssr.nordkaperne.no/
http://www.facebook.com/group.php?gid=352428206465
Cobolt Origo.
TM greenland.
CD Squall.
Lendal Kinetick g og Werner Ikelos bs c
User avatar
71`
 
Posts: 587
Joined: 09 Oct 2009, 12:27
Location: Honningsvåg-Nordkapp-Finnmark

Re: Lanterneføring

Postby Broder » 18 Nov 2009, 08:35

thostr wrote:Virker jo som en god idé å montere Navilight på hodet, men si meg - har dere ingen betenkeligheter med å ha en kraftig magnet montert rett på kokkosnøtt-computeren?


Kjøper den! Tenker ikke så ofte på sånne ting men det er sikkert ikke så dumt...

Men med mobil på brøstet, klokke med batteri, GPS, 303 på masjetter og krage, halve kroppen stengt inne i en glassfibertank, på dekket en halvliter med masse E-vitaminer (E411) (Les Cola), utvilt etter en lang natt i hus fullt av radon og fjorden ellers fylt opp med tungmetaller o.l. er det i grunnen et under at vi lever.... :geek:

Må nok innrømme at jeg derfor ikke er like flink til å tenke på sånne ting - men du har fullstendig rett thostr. :3some:
Seabirds Design Scott MV+ SD B4/Werner Shuna
Seabirds Design Expedition + Werner Shuna/SD A4 wing
Current Design Scirocco - for gjester
Broder
 
Posts: 133
Joined: 09 Oct 2009, 15:10
Location: Farsund

Next

Return to Hav-/Turpadling

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests