Lanterneføring

Re: Lanterneføring

Postby Ringperm » 14 Sep 2018, 07:33

Er det noen som har vurdert lys tilpasset sykling som et alternativ? De fleste skal tåle en regn/bølgeskyll, om ikke akkurat en eskimorulle og bør lyse godt nok til de fleste. Kan festes på dekk, vest og bekledning.

Jeg har god erfaring med denne lykta og har vurdert å feste et par av disse på kajakken. De kommer med både strikk og klips som festemulighet og kan dermed festes til dekksrigging, vest og/eller strikken til en eventuell hodelykt for å nevne noe.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Ringperm

Postby Mareng » 14 Sep 2018, 12:41

Det jeg synes er viktig med en lanterne er:

- Vanntetthet: Den må tåle gjentatte velt, samt rulling. Det siste jeg vil i mørket er at lykten skal slutte å virke etter en velt, og jeg kaver med alt mulig annet.
- Robusthet: den må tåle slag, rulling, at man mister den i bakken
- Feste: må henge godt og tåle velt og slag uten å løsne/knekke
- Synlighet: god synlighet er viktig.
- Blending: må ikke vlende padler og medpadler.
- Batteritid: lang batteritid er en kjempefordel, slik at man kan slå den på også når det bare er dålig lys/sikt uten å trenge å tenke mer på at den kan gå tom i løpet av kvelden/natten.
Padler fra Askøy :)
Mareng

Postby hotshot » 17 Sep 2018, 08:15

Jeg har tittet litt på sidene til Stavanger Kajakk Klubb hvor de skriver om viktigheten av lys i høstmørket.
De krever at padler og/eller kajakk er utstyrt med 2 lys under padling i mørket.
For de av klubbens padlere som ser anskaffelse av belysning som en utfordring, foreslår de billige sykkel-lys.

Dette rimer med ideen om REDUNDANS som sikkerhetsfaktor. Dvs. at med to lys er man ikke bare mer synlig, men man har et i reserve om et av dem skulle svikte, uansett årsak.

En liten tilleggs-betraktning: sykkel-lys selges ofte i sett med hvitt og rødt. I tråd med tidligere innlegg her i tråden, er det uheldig med avvik fra "standard". Rødt + hvitt lys skaper forventning om "full lanterneføring" som gir informasjon om fartsretning osv. Og blinkende lys oppfattes som nødsignal. (en grunn til at det er litt uheldig med lys som skjules rytmisk bak bølgetopper). Så to lys kan kanskje løse problemet med at et enkelt lys oppfattes som en tilfeldig refleks?
Sykkelmiljøet diskuterer også dette med blinkende lys, og det ser ut til at myndighetene har akseptert denne ideen for sykler. Men sykler i havsnød er jo ikke så vanlig........

https://www.vegvesen.no/om+statens+vegv ... a-sykkelen

Her advares det for øvrig også mot hodelykt som sykkelbelysning, fordi det lett kan blende folk i nærheten.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Ringperm » 17 Sep 2018, 14:01

Nå er jeg ikke lenger en del av Stavanger kajakklubb, men som nevnt i tidligere innlegg er jeg helt enig ved bruk av billigere sykkellys som en god lyskilde.
Hovedlyset mitt er en hodelykt som dekker alle kriteriene satt av Hr. Mareng. Men et par tilleggslys på kajakken eller vest tror jeg er kan være et godt tilskudd. Helst i hvitt, men også i blått. Ikke for å leke kajakkpoliti, men fordi lys i både rødt og hvitt ofte kan forsvinne litt i mengden. Et blått lys skiller seg mer ut og gjør at man nok lettere blir oppdaget.

Her ser jeg ikke behov for at de skal tåle hverken rulle eller salto, mest fordi at øving på diverse redningsteknikker neppe forekommer (for mitt vedkommende) i mørket uansett. Og er uhellet likevel ute, er hodelykten primærlys og er mer enn god nok til å dekke bestemmelsene satt i lovverket.

De lysene jeg linket til ovenfor er forøvrig meget godt skikket til bruk på både sykkel og kajakk, med lystid over 12 timer. Den har 4 settinger, fast og blinkende lys i to styrkeforhold. Prisen er god, de er robuste og tåler enn vannsprut og to. De viser forøvrig godt igjen i dagslys også. Men er litt usikker på hvor mye de eventuelt blender medpadlere. Men tror ikke det skal være en issue.

Nå høres jeg ut som en dårlig reklamekampanje som lever etter mottoet til P.T Barnhum, men det får nå så være :)
Ringperm

Postby Ringperm » 17 Sep 2018, 14:04

Et spørsmål i samme gate. Men har dere ofte behov for lys i kajakk eller er det helst et føre var prinsipp vi snakker om?

Personlig har jeg litt ambisjoner om å padle mer i månedene som kommer og vil helst ikke la mangel på dagslys hindre meg. Men samtidig vet jeg jo at mørketid også kan bringe meg seg dårligere vær og vindforhold. Så jeg skal ikke være for kjepphøy.
Ringperm

Postby Mareng » 17 Sep 2018, 14:33

Ringperm wrote:Et spørsmål i samme gate. Men har dere ofte behov for lys i kajakk eller er det helst et føre var prinsipp vi snakker om?

Personlig har jeg litt ambisjoner om å padle mer i månedene som kommer og vil helst ikke la mangel på dagslys hindre meg. Men samtidig vet jeg jo at mørketid også kan bringe meg seg dårligere vær og vindforhold. Så jeg skal ikke være for kjepphøy.

Tidlig i skumringen, spesielt i gråvær, er en kajakk ikke spesielt godt synlig. En liten rundtlysende lanterne gjor kajakken svært mye mer synlig, allerede før det blir mørkt.
Når det er begynt å bli mørk er det selvfølgelig enda viktigere, og påkrevd, å gjøre seg synlig.

Jeg er føre var, lanterne har jeg med uansett, og med så lang batteritid som kayalu lar jeg den stå på i dunkelt gråvær også. Koster meg ingenting, og den er ikke i veien for noe.
Mareng

Postby hotshot » 18 Sep 2018, 09:40

Min personlige erfaring, og til dels dårlige samvittighet, skriver seg mest fra båt uten elektrisk anlegg. Vi har en hytte hvor sola går ned bak fjellet tidlig på kvelden, og det frister til ettermiddags/kvelds - utflukter for å nyte solnedgangen i skjærgården. I godt vær har hjemreisen da lett for å bli sen og mørk, og det er et poeng å huske å ha med en lyskilde. For ikke å glemme å ta den med, bør denne være vanntett for å kunne oppbevares permanent om bord. Av og til velger vi å dra ut med kajakk istedenfor båt, og da gjelder det samme, bortsett fra at båten pga. fartspotensiale over 7 knop strengt tatt burde ha full lanterneføring (skal man tolke reglene som at det er teoretisk mulig eller faktisk fart som teller her? Særlig når slutten av turen foregår i 5 knops sone?).

Stavanger Kajakk Klubb sine sider antyder vel også at mange klubber har padleutflukter på ukedager etter arbeidstid, og da blir det tidlig mørkt på denne tiden av året.
Bare en uke til høstjevndøgn nå, sjøliv utenom helger og fridager vil nok delvis skje i mørket........

Forresten har vi tidligere hatt en diskusjon om farge på kajakk og utstyr, og i dårlig lys ble vel gul utropt til vinner.
hotshot

Postby Mareng » 25 Sep 2018, 14:10

Ringperm wrote:har dere ofte behov for lys i kajakk eller er det helst et føre var prinsipp vi snakker om?

Var ute å padlet i dag, kl 08:00. Det var vind, grått, en halvmeter bølger og en del regn i luften. Sikt ca. 500 meter. Da føltes det utrolig godt å ha kayalu-lanternen på hekken, selv om det var på dagtid, men det var grått og dunkelt lys. Svært mye bedre synlighet, spesielt på avstand. Lavt batteriforbruk gjør at jeg ikke trenger å skifte disse 3 AA-batteriene mer enn en gang i året, eller annenhvert år. Så terkselen for å bruke den er veldig lav.

Ville bare nevne det
Mareng

Postby hotshot » 28 Sep 2018, 15:58

Ser ut som Kayalu har tenkt mange av de samme tankene som har kommet frem under "gjør det selv" grublingen.
Batterikapasiteten på 3 stk AA batterier blir drøyt 2000 mAH x 4,5 Volt = ca 10 Watt-Timer.
De oppgir 200 timer driftstid. Det tilsier ca 50 milliwatt eller 10 milliampere forbruk.

Stor lysende flate ideen:
de har kommet med ny matt skjerm, tilgjengelig som oppgradering for de som har gammel type med klart "glass".
http://www.kayalu.com/k/kayalite-kayak- ... n-lens.php

Kayalu er tydeligvis basert på et Tektite produkt:
http://www.tek-tite.com/proddetail.php? ... II_-_1_LED
De oppgir ikke lysstyrke på denne.
Veiledende USA Pris oppgitt til 20 $
Kayalite koster 50$ så det meste av prisen ligger her i "mekanikken".

Andre Tektite produkter gir for eksempel 250 lumen og 20 timer drift på samme 3xAA batterier:
http://www.tek-tite.com/proddetail.php? ... O_ALUMINUM
Må forske mer på dette, og om noen selger Tektite i Norge
hotshot

Postby Mareng » 28 Sep 2018, 16:47

Kayalu kommer som standard med den matte skjermen. Den klare skjermen er ekstrautsyr som kan kjøpes, i tilfelle noen skulle se bohovet for noe sånt.

De testet visstnok kayalu i 2 år i praktisk bruk før de lanserte produktet. Sånt koster, men det merker man ofte selv når man prøver seg på prototype DIY-løsninger. Materialet man har gått gjennom til slutt på alle løsningene man har prøvd, og arbeidstiden, blir ofte ikke ubetydelig allikevel.
Mareng

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling