Page 3 of 9

Re: Lanterneføring

PostPosted: 23 Nov 2009, 20:14
by havhest
Hallvard wrote:Magnet på hodet... Det skal jo hjelpe for ledd, så kanskje det er fint for hjernen også?


Ja, det kan jo hjelpe med å samle tankane..

Eg brukar grønt blinkande lys på vesten. (G- lys frå Ut i Naturen)
Men no er det vel slik at grønt lys på eit fartøy viser at du ser styrbord side. Så det kan jo føre til misforståingar. (Kryssingar av andre båtar rett foran)Burde sikkert hatt kvitt lys..

Re: Lanterneføring

PostPosted: 01 Dec 2009, 12:30
by arne_and
Vanntett hodelykt fra f.eks. Princeton Tec pluss ett eller to vanntette lys montert bak på hodestroppen må vel være en bra løsning? F.eks. denne fine kombipakken fra Ut i naturen.

Re: Lanterneføring

PostPosted: 01 Dec 2009, 12:35
by Kvase
arne_and selv bruker jeg de G- lysa til masse rart men dem kan både blinke og ha stand bay på
er meget fornøyd med de smarte og hendige.
Kan monteres rundt forbi på masse saker og ting lette å bytte batteri jeg har ikke gjort det ennå å nå går det på 2 året

Re: Lanterneføring

PostPosted: 02 Dec 2009, 09:15
by Larus
Jeg vet ikke helt om jeg helt liker "Kombipakker" og "diskolys" for å synliggjøre seg selv i mørket når man bruker kajakk.
Lanternebestemmelsene er internasjonale og reguleres av Sjøveidsreglene. Bestemmelsene kalles Colreg, som igjen er en forkortelse for Collision Regulations - International Regulations for Preventing Collisions at Sea, som igjen er beskrevet i og er en del av våre norske sjøveisregler.
Disse finner du blant annet her:
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... tml#map026.

En kajakk skal kun bruke et rundtlysende hvitt lys.
Etter reglene betyr dette en båt som er kortere enn 7 meter og gjør mindre enn 7 knop. Denne bestemmelsen gjelder internasjonalt (Colreg Regel 23). Samtidig forplikter lanterneføring med bare et enslig rundtlysende lys .."at du skal vise spesiell aktsomhet".
Sjøveisregel 43 sier at "Et fartøy som bare fører eller viser én lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy."
Med andre ord får vi som kajakkpadlere med riktig lysmarkering en form for vikeplikt i mørket i forhold til andre fartøy.
Og den tanken er jo uansett ikke dum hvis man ikke har sucidiale interesser.

Greia er at lanterneføring til sjøs er som trafikkreglene på land.
Du blinker ikke til høyre når du skal til venstre og du bruker heller ikke grønne bremselys foran etter eget forgodtbefinnende.
Dersom vi i mørket skal oppfattes som det vi er, kajakker eller små farkoster under 7 meter uten motor, så bruker vi hvitt rundtlysende lykt eller tilsvarende.
Masse farger, blinkende lykter osv kan i verste oppfattes som noe annet og få andre båter til å agere feil i forhold til vår sikkerhet.
Det er også flere eksempler på at hvite, blinkende strobelys er oppfattet som nødsignaler og har utløst redningsaksjoner.
SOLAS-godkjente redningsvester (for proff-markedet) med innebygget nødlys har denne blinkende lyskarakteristikken, og en kaptein på en større ferge vil kunne oppfatte et slikt signal i vannflaten som et nødsignal og kanskje iverksette en alarmsituasjon.

For de profesjonelle til sjøs er lysreglene like absolutte som trafikkreglene på land. Vi gjør det dermed lettest for alle hvis vi markerer oss som det vi er.
På den måten blir vi også tatt hensyn til slik vi selv ønsker.

Re: Lanterneføring

PostPosted: 02 Dec 2009, 15:58
by thostr
Dette høres fornuftig ut. Navi-Light på vesten eller knotten høres ut fra dette ut som det beste alternativet, så kan man fort skifte over til nødblink om det oppstår en nødsituasjon?

Re: Lanterneføring

PostPosted: 02 Dec 2009, 16:05
by Kvase
Jeg er meget fornøyd med disse de kan jo sitte som tett hagl på kroppen for moro skyld
Meget kurante og mang jeg møter sier jeg syns på lang avstand .
http://utinaturen.no/?mid=1617

Re: Lanterneføring

PostPosted: 02 Dec 2009, 19:03
by Hohanne
Jeg padler med lantern festet bak på kajakken. Bruker hvitt fast lys... likevel har jeg to ganger de siste ukene bitt "forsøkt reddet" Lyset speiler seg i åra og oppfattes som blinking..

Re: Lanterneføring

PostPosted: 02 Dec 2009, 19:07
by kajakkmann
Uansett hva som er riktig eller galt, bruk lys på kajakken og bli sett må jo være moralen her. Bedre at noen ser en og tror en er i nød, enn at ingen ser en(i nød) eller kjører over kajakken. Refleks på klær etc er jo også et godt hjelpemiddel i mange sammenhenger :)

Re: Lanterneføring

PostPosted: 02 Dec 2009, 20:20
by Joker
Har hørt at store båter har problemer med å se små farkoster som de ikke får inn på radaren?

Re: Lanterneføring

PostPosted: 02 Dec 2009, 20:38
by Kvase
Joker wrote:Har hørt at store båter har problemer med å se små farkoster som de ikke får inn på radaren?

Fins en råd for det også
http://www.trebaten.no/component/option ... /Itemid,1/
mener å ha lest ett eller anet sted at man kan få radar reflekterende stoff for påføring ala maling til bruk under kajakk dekket