Lanterneføring

Re: Lanterneføring

Postby 71` » 02 Dec 2009, 20:45

kajakkmann har en morsom måte å se ting på,
Alt lys er godt lys?
Hvorfor skal man ha grønt, hvitt eller rødt blinkende lys.

Når reglene er klare:
på kajakk bruker man hvitt rundtlysende fast lys.
Hverken mer eller mindre.
Ja ja såfremt man ikke har en kajakk som er over 7 meter
og går over 7 knotta. :lol:

Det blir bare mer og mer vanlig med søksmål mot
en person som med viten og vilje har satt igang en lete
eller redningsaksjon.
Når får vi se dette i media?
Lenger nord og du blir våt på fotan.
http://isaksens.blogspot.com
http://nordkaperne.no
http://nssr.nordkaperne.no/
http://www.facebook.com/group.php?gid=352428206465
Cobolt Origo.
TM greenland.
CD Squall.
Lendal Kinetick g og Werner Ikelos bs c
71`

Postby Larus » 02 Dec 2009, 21:54

Joker wrote:Har hørt at store båter har problemer med å se små farkoster som de ikke får inn på radaren?

Det stemmer det, Joker. Normalt er både kajakk og padler dårlige radarmål fordi refleksjonen er elendig. Radar fungerer best mot "harde" mål, f.eks. metall og kantede gjenstander. I tillegg er ofte kajakken periodevis under bølgenivå, og radaren "ser ikke" gjennom vann.
Kvase linker til en side med diverse hjelpemidler for å synes bedre på radar, og disse fungerer veldig bra. Man kan få både aktive og passive reflektorer, hvor en liten kajakk plutselig gir samme markering som et skip på radarskjermen.

Men for å gjøre det billig og enkelt i et knipetak:
Aluminium er et meget bra reflektoremne og enda bedre er det om radarmålet er er "kantete". Ta derfor et knippe øl- eller brusbokser og knekk litt flate og lag dem kantete. Poenget er å få vekk den runde formen.
Putt 12-15 bokser i to vanlige plastposer, knyt sammen i toppen og legg under lastestrikkene foran og bak.
Og vips... er du synlig radarobjekt, forutsatt at bølgehøyden ikke kontinerlig dekker over "radarhøyden" din.
Og jo flere bokser og desto høyere du får posene, jo bedre synes du.
Dette har jeg prøvd flere ganger, både i kajakken og bak radarskjermen.
Billig er det også. Moralen er altså: Øl på tur .... :lol:
Larus

Postby K3- » 02 Dec 2009, 22:32

Min gamle VKV Elite (fra tidlig 90-tall) hadde radarreflekor innebygget i luka akter. I tillegg har jeg blitt fortalt at roret på enkelte kajakker også har en slik virkning :shock:
K3-

Postby kajakkmann » 02 Dec 2009, 22:41

71` wrote:kajakkmann har en morsom måte å se ting på,
Alt lys er godt lys?

Ja det er sikkert "morsomt" for noen, men for å oppklare poenget; det er bra å bruke lys og være synlig !
fortsatt ingen gullkorn.....
kajakkmann

Postby Larus » 02 Dec 2009, 22:50

K3- wrote:... at roret på enkelte kajakker også har en slik virkning :shock:

Jo, et metallror skal teoretisk reflektere radarstråling.
Alt metall er en potensiell reflektor.
Men jeg er alikevel litt skeptisk til teorien fordi roret stort sett er nedsenket i vann og den delen som er over vann er så liten og lavt over vannflaten at bølgehøyden ofte vil skjerme. Dessuten vil radarvinkel for- og bakfra være helt blind.

Men kajakk og radarrefleksjon... dette er ikke lanterne-mat,
er dette eget emne og bør kanskje flyttes til egen tråd?
Last edited by Larus on 11 Dec 2009, 09:55, edited 1 time in total.
Larus

Postby Pelle » 03 Dec 2009, 08:25

Hva er det som er så vanskelig ved å forstå følgende tekst fra Sjøveisreglene (eller for å være formell:FOR 1975-12-01 nr 05: Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen):

Regel 25. Seilfartøy underveis og fartøy som blir rodd
(a) Et seilfartøy underveis skal vise:
(i) sidelanterner,
(ii) en akterlanterne.
(b) På et seilfartøy på mindre enn 20 meters lengde kan de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel kombineres i en lanterne som blir ført hvor den best kan ses på eller nær mastetoppen.
(c) Foruten de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel, kan et seilfartøy underveis vise hvor de best kan ses på eller nær mastetoppen to rundtlysende lanterner, den ene anbrakt loddrett over den andre, den øverste med rødt lys og den nederste med grønt lys. Disse lanternene skal dog ikke vises samtidig med den kombinerte lanternen som er tillatt i henhold til punkt (b) i denne regel.
(d)
(i) Et seilfartøy på mindre enn 7 meters lengde skal, hvis praktisk mulig, vise de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) eller (b) i denne regel. Hvis det ikke gjør det skal det ha klar for hånden en elektrisk lykt eller en tent lanterne med hvitt lys som skal vises i så god tid at sammenstøt forebygges.
(ii) Et fartøy som blir rodd kan vise de lanternene som er foreskrevet i denne regel for seilfartøy, men hvis det ikke gjør det skal det ha klar for hånden en elektrisk lykt eller en tent lanterne med hvitt lys som skal vises i så god tid at sammenstøt forebygges.
(e) Et fartøy under seil og som dessuten drives frem av maskineri skal forut hvor den best kan ses vise en kjegleformet signalfigur med spissen ned.

Jeg kan ikke se at det betyr annet en rød og grønn sidelanterner samt og hvit akterlanterne, men gjerne som en kombi (tricolor). En hvit lanterne er b-valget og gir reduserte rettigheter mht. manøvreringsrettigheter. Hvorfor diskutere dette? Mer interessant er det hvordan man i praksis skal føre lanternen(e). På hodet - god synlighet også hvis man ligger i vannet, men sektorene varierer jo noe når man vrir hodet... På en søyle/stang (gjerne en radarreflektor) på bakdekket - bra men kanskje ikke ved rull og i alle fall ikke ved slep/tauing og heller ikke etter kantring. Trenger man fler lanterner?
Pelle

Postby Rossa » 03 Dec 2009, 12:26

Det er vel kun forskriftens regler i (d), (ii) som gjelder for kajakk Pelle? Og da gjelder "...men hvis det ikke gjør det skal det ha klar for hånden en elektrisk lykt eller en tent lanterne med hvitt lys som skal vises i så god tid at sammenstøt forebygges." Betyr ikke det at vi kan padle i mørket, og tenne lys etter behov for å unngå sammenstøt?

For å være litt kverulerende kan jeg heller ikke se at det står noe om "fast" eller "blinkende" lys i akkurat denne del av forskriften. "Topplanterne", og de andre definerte lanternene i forskriftens "Del C" skal forsåvidt ha et "ubrutt" lys, og det kan jo hende at det er det lovgiverne tenkte. Men det kommer ikke fram slik jeg har lest teksten, men jeg er skjeve hornhinner, redusert syn og ingen briller for tiden...

Dette støtter i så fall Sjøfartsdirktoratet sitt svar til Lars Verket: "Vi har 'endevendt' regelverket, men finner ingen hjemling i sjøvettreglene som forbyr blinkende lys på sjøen. Sjøfartsdirektoratet konkluderer derfor med at slik lysføring ikke er i konflikt med internasjonale "distress signals" (nødsignal). At politibåten "ikke liker" blinkende lys på sjøen får så være, men de har altså ikke hjemmelsgrunnlag i gjeldende regelverk til å forby slik lysføring."

Hvis vi bruker kajakkseil kan vi regnes som seilfartøy, men da gjelder jo samme regler. hvis kajakken er mer enn 7 meter må reglene i (a) og (b) anvendes.

Men; det er jo alltid viktig å tenke på hva som er hensiktsmessig. Og det er å sørge for at vi blir sett. Forskriftens kapittel III, regel 19 (c) sier at et fartøy (...skal ta nøye hensyn til de rådende omstendigheter og nedsatte siktforhold når det etterkommer reglene i avsnitt I i denne del.). Og det er ikke tvil om at lovens hensikt er å trygge ferdsel på sjøen, uavhengig av ordvalg og tolkninger. Kanskje noen kjenner til rettspraksis på dette? Eller har tilgang til lovforarbeidene?

En digresjon kan være at når hjelpen er nær kan sterkt lys/pyro/strober osv skape et uryddig bilde for redningsmannskapene. Spesielt hvis de bruker nattkikkert... Jeg tenker at hvis jeg hører helikopteret bør jeg kanskje vurdere å dempe belysningen.

Uansett; jeg har blinkende rødt lys som varer lenge, strobelys som varer kort, refleks på åren, et par knekklys, hodelykt for ilandstigninger og pyro. Vil så klart revurdere det hvis noen viser til regler som er i strid med det...

Ellers liker jeg best stjerneklar himmel (når det foretreffer...), uten at jeg blender andre, eller at andre blender meg...

Ronny | God Tur Norge AS
Ronny | God Tur Norge AS
Veileder Hav NPF
Middelmådig elv og polopadler
http://www.god-tur.no
http://www.ronnys-kayakblog.blogspot.com
Rossa

Postby Pelle » 03 Dec 2009, 13:46

Problemet med Sjøveisreglene er vel at de er så uoversiktlige og på ingen måte skrevet for kajakkpadlere. Men de gir likevel i stor grad regler som også er gyldige for oss.

Jo, vi kan tenne en lykt ved behov, men som jeg skriver mister man sine manøvrerettigheter (hva det nå er verdt... Might has right osv osv)

Mht. blinkende så er det spesifisert i regel 21 (eller rettere så er det ikke spesifisert at en lanterne skal være fastlysende, men det er vel gitt siden blinkende er spesifisert).
Og jeg tror ikke jeg har sett noen plass at en "lykt" er spesifisert mht farge og blink, her det vel tale om lanterner.

Og
Regel 36. Signal for å påkalle oppmerksomhet
...
Ethvert lys som brukes for å påkalle ett annet fartøys oppmerksomhet skal være slik at det ikke kan forveksles med et hvilket som helst hjelpemiddel for navigeringen. For så vidt det gjelder denne regel skal bruken av høyintense lys som blinker eller hvor blinket fremkalles ved roterende lys, slik som blitzlys unngås.

Blitzlys: engelsk «strobe lights».

Hvis du leser regel 25 igjen vil du se at regel a) og b) også gjelder selvom kajakken er under 7 m - noe de fleste jo er ;-) Rundtlysende hvit eller lykt er andrevalg dersom a) eller b) ikke er praktisk mulig (hva man nå legger i det?)

Men så var det jo dette med hva som er praktisk - jeg padler også med kraftig hodelykt i tillegg til lanterne (NaviLight). Hodelykten er stort sett slukket, men kan brukes til å markere meg overfor båter og rett og slett for å se noe (kart, mat, land, bunnen etc.)

Og jeg liker som deg Ronny ikke å bli blendet, men desto bedre å se stjerner og månen
Pelle

Postby Rossa » 03 Dec 2009, 16:15

Vi er nok enige om intensjonen her, men kanskje litt uenig i at lovteksten er så tydelig. Jeg er ikke jurist, men tror kajakk var et mindre aktuelt tema i 1975, og at lovforarbeidene uansett ikke vil gi oss noe godt svar på hva lovgiverne egentlig mente... Men forebygging står uansett sterkt!

Har lest på nytt, og det står i (a) at det skal brukes: "(i) sidelanterner,
(ii) en akterlanterne." Men i (d), (i) og (ii) at kun "...hvis det er praktisk mulig...". Videre: "Hvis det ikke gjør det skal det ha klar for hånden en elektrisk lykt eller en tent lanterne med hvitt lys som skal vises i så god tid at sammenstøt forebygges."

Uten å avspore helt, kan jeg ikke la være å hevde at en kajakk vugger så mye at selv et fast lys kan virke ganske blinkende...

Jeg mener at det ikke er praktisk mulig å bruke sidelanterner, derfor gjør jeg ikke det. Rundtlysende ser jeg ikke som et krav, men er selvfølgelig klokt! Hadde en C-Light med sugekopp, men sugekoppen forsvant...

Åren er uansett det høyeste synlige punktet på kajakken. Litt reflekstape skaper liv.

Stroben har jeg til nødbruk, hodelykten har jeg til å unngå uønsket kontakt med omgivelsene...
Ronny | God Tur Norge AS
Veileder Hav NPF
Middelmådig elv og polopadler
http://www.god-tur.no
http://www.ronnys-kayakblog.blogspot.com
Rossa

Postby Pelle » 03 Dec 2009, 16:58

Men Ronny i b) står det at side og akterlanterne kan kombineres i een lanterne (tricolor) og da oppfyller man altså kravet med en lanterne som har tre sektorer – grønn-rød-hvit – med en lanterne. Noe nesten alle seilbåter da også har i mastetoppen da det bruker mindre strøm enn to eller tre separate lanterner. På kajakken løses det jo greit med NaviLighten eller tilsvarende produkt.

I regelverket står det også:
(b) Hvor det gjelder seilfartøy underveis skal de vertikale sektorer på fast anbrakte elektriske lanterner sikre at:
(i) den minimum lysstyrke som kreves, minst opprettholdes ved alle vinkler fra 5 grader over til 5 grader under horisontalplanet,
(ii) minst 50 % av den minimum lysstyrke som kreves, opprettholdes fra 25 grader over til 25 grader under horisontalplanet.

Og slik jeg opplever seiling med krenging som ofte er 25 grader i tillegg til vuggingen vil være mer utsatt for blinking.

Men uansett hva man finner på så er det jo verdt å tenke på hvor langt unna man kan sees med det lys man har – fra broen på en 36 knops (det er 18 m/s det) hurtigbåt. Hvis man da forestiller seg at utkikken kan ha opp til si 20 sek hvor hen ikke kikker mot deg - ja da må man sees mer enn 360 m bort. 360 m er å padle bort fra kompissen i greit tempo i tre fulle minutter og se om du fremdeles greit ser lyset.
Pelle

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling