Lanterneføring

Re: Lanterneføring

Postby Miamaria » 11 Aug 2018, 15:03

Jeg bruker Navilighten med magnetfeste, varierer litt hvor hen jeg har den. Men har brukt den en god del på hodet også, med magneten inni caps, synes ikke det er noe problematisk. Aldri har jeg opplevd at den har løsnet, verken her eller andre steder den har vært festet.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Morild » 11 Aug 2018, 15:56

Leg bruker også navilight, og plasserer den stort sett innen rekkevidde bak med. Den blender mindre andre padlere som kommer bak, enn som som stikker opp og er etter mitt skjønn like lett å få øye på. Har testet i mørke og regn fra folk inne på land med vanntett hodelykt (brukes også i teltet) i kombinasjon med navilight. Vi var godt synlige på langt hold (ca 1 km). I tillegg har jeg små lys på vesten og refleks på kajakken (burde også hatt på åra.....)
NDK Romany classic
Tahe Marine Greenland LC Karbon
Epic Relax Tour Sign
Werner Shuna
Thygesen Grønlandsåre
http://heroykajakk.com/
Bloggen min
Morild

Postby hotshot » 12 Aug 2018, 08:34

Lang tråd og snart 10 år siden start *hello2*
Bra at viktige temaer holdes i live. Har begynt å lese tidligere innlegg og studere emnet nærmere......
Foreløpig:
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... PITTEL_1-3

Her står kanskje det nærmeste vi kommer regelverk for kajakk:
Regel 25. Seilfartøy underveis og fartøy som blir rodd
(a) Et seilfartøy underveis skal vise:
(i) sidelanterner,
(ii) en akterlanterne.

(b) På et seilfartøy på mindre enn 20 meters lengde kan de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel kombineres i en lanterne som blir ført hvor den best kan ses på eller nær mastetoppen.

(c)
Foruten de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel, kan et seilfartøy underveis vise hvor de best kan ses på eller nær mastetoppen to rundtlysende lanterner, den ene anbrakt loddrett over den andre, den øverste med rødt lys og den nederste med grønt lys. Disse lanternene skal dog ikke vises samtidig med den kombinerte lanternen som er tillatt i henhold til punkt (b) i denne regel.

(d)
(i) Et seilfartøy på mindre enn 7 meters lengde skal, hvis praktisk mulig, vise de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) eller (b) i denne regel. Hvis det ikke gjør det skal det ha klar for hånden en elektrisk lykt eller en tent lanterne med hvitt lys som skal vises i så god tid at sammenstøt forebygges.

(ii) Et fartøy som blir rodd kan vise de lanternene som er foreskrevet i denne regel for seilfartøy, men hvis det ikke gjør det skal det ha klar for hånden en elektrisk lykt eller en tent lanterne med hvitt lys som skal vises i så god tid at sammenstøt forebygges.

Har sett litt på noen enkle løsninger for slike som meg. Tror jeg legger dem under Gjør det selv :P
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby hotshot » 12 Aug 2018, 09:10

Forskrift om lydsignal kan være OK å merke seg:
(b)
Et fartøy på mindre enn 12 meters lengde er ikke pliktig til å føre de lydsignalapparatene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel, men hvis det ikke gjør det, skal det være utstyrt med noe annet som kan gi et kraftig lydsignal.

Så da er det fint om man har en fløyte festet til vesten :P
hotshot

Postby Mareng » 15 Aug 2018, 13:43

Miamaria wrote:Jeg bruker Navilighten med magnetfeste, varierer litt hvor hen jeg har den. Men har brukt den en god del på hodet også, med magneten inni caps, synes ikke det er noe problematisk. Aldri har jeg opplevd at den har løsnet, verken her eller andre steder den har vært festet.

Til dere som har hatt den på hodet, under en caps eller enkel lue. Holder den på plass under en ufrivillig rulle også? Ved planlagt rulle er den jo så enkel å ta av.

Og den er ikke en plage selv etter fleretimer på hodet?

Fordelen med navilight er at den er så genial enkel. Og ved padling med flere kan man lett skjerme/dimme/slå av for å unngå å blende.. Ulempen er at den har veldig kort batteritid ifht. kayalu. (15t vs 200 timer). Navi er billigere også :)
Padler fra Askøy :)
Mareng

Postby Miamaria » 15 Aug 2018, 14:56

Det vet jeg ikke, er jeg i forhold det er noe særlig fare for å måtte rulle ufrivillig så har jeg vel helst hjelmen på og den sitter jo med stropp under haken så det vil jeg tro går bra. (Men har ikke prøvd å ha lanternen på den, det kan jeg gjøre.)
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby hotshot » 09 Sep 2018, 08:25

Vet ikke om denne har vært lagt ut før
https://www.redningsselskapet.no/sikker ... -i-kajakk/

Men denne virker mer komplett
https://www.redningsselskapet.no/sikker ... -i-morket/
hotshot

Postby Kinnguffix » 09 Sep 2018, 19:29

hotshot wrote:Vet ikke om denne har vært lagt ut før

Jeg leser med forskrekkelse og -bannelse:

Vær synlig: Ha i bakhodet at det å padle i motlys (en solskinnsdag) gir liten eller ingen visuell referanse for lave båter eller vannscootere som kommer i din retning med solen i øynene. Regn ikke med at du blir sett.

Føre var, størst kjører først. osv. - men hvem i huleste har innbilt førere av lave båter, vannscootere m.m. at det er bare å dure i vei hvis de IKKE SER DET SOM ER FORAN DEM!

Det holder ikke på land, det holder ikke i lufta - og det holder ikke på vann!
Kinnguffix

Postby Mareng » 09 Sep 2018, 19:37

Kinnguffix wrote:
hotshot wrote:Vet ikke om denne har vært lagt ut før

Jeg leser med forskrekkelse og -bannelse:

Vær synlig: Ha i bakhodet at det å padle i motlys (en solskinnsdag) gir liten eller ingen visuell referanse for lave båter eller vannscootere som kommer i din retning med solen i øynene. Regn ikke med at du blir sett.

Føre var, størst kjører først. osv. - men hvem i huleste har innbilt førere av lave båter, vannscootere m.m. at det er bare å dure i vei hvis de IKKE SER DET SOM ER FORAN DEM!

Det holder ikke på land, det holder ikke i lufta - og det holder ikke på vann!

Jeg er veldig enig med deg!

MEN, om du ikke blir sett, og noen kjører på deg, så hjelper det lite hvem sin feil det er - om du blir mat til krabbene... Jeg tar utganspunkt i at motorbåtførere er svaksynte zombier, og velger trasè deretter ;),
Padler fra Askøy :)
Mareng

Postby Kinnguffix » 09 Sep 2018, 20:58

Mareng wrote:... svaksynte zombier...

Med promille!

Misforstå meg rett, men de få som hyler opp hver gang det argumenteres for lik promillegrense på vannet som på land er jammen høylytte nok i forhold til det store flertallet som jeg oppriktig tror er ansvarlige og skikkelige båtfolk.

Og hvis like mange er opptatt av mobilen sin som det jeg ser i trafikken hver dag, så trenger man verken være beruset, svaksynt eller bevisstløs for å forårsake en alvorlig ulykke.

Men vi er ikke uenige om at det er bedre å være like hel enn å ha rett.
Kinnguffix

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling