Padling og meditasjon

Re: Padling og meditasjon

Postby Sven K » 25 Nov 2009, 10:58

kanskje kajakken er hjemsøkt av engler? :shock: Hm. ja det er klart inuittene var nok mer sjamanistiske enn den typiske moderne vestlige fremadstormene kvinne eller mann. Eller..? Jeg tror nå iallefall at en slik tilnærming er bra. Det er noe som er "underutviklet" i vår kultur.."TURN ON THE LIGHT!"hehe...
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby Neptun » 25 Nov 2009, 16:16

Tror mange søker padlingens kunst grunnet muligheten for stillhet, eller fravær av støy. Begrepet støy er interessant, man kan skille mellom to type støy - den ytre og den indre. Den ytre relateres til lyder og inntrykk fra omgivelsene. En enkel måte å komme seg bort fra den type støy, er f eks å fjerne seg fra støykilden.
Den indre støyen er værre å hanskes med - den består av våre tanker, for det meste ubevisste, gjentagende og unyttige.
Meditativ padling kan være et fint verktøy til å få bukt med det stresset som genereres av indre støy...
Valley Nordkapp LV - Necky Chatham 16 - Tiderace Xplore - Think Legend surfski
Neptun

Postby havhest » 25 Nov 2009, 16:53

Det spørs jo litt kva ein treng.. Eg, for min del; treng begge delar.

Både å herje i bølgjene, vere heilt tom i kroppen etterpå, sliten men lukkeleg..
Og rolege turar der tankane kan vandre.. Løyse mange problem, oppleve alt dyre- og fuglelivet, høyre på dryppinga frå åra, og kome att som eitt nytt menneske..

Alt til sin tid..Men har fått meir sansen for det første etterkvart. :D
NDK Explorer, Goltziana Marlin, Zegul Greenland LC, Lendal Kinetic Touring 220, Klassisk grønlandsåre 220, Aleut tur- åre 225 cm og Storm- åre 190 cm (Kajakkspesialisten A/S)

http://www.askvollpadleklubb.origo.no

http://odinsinpadleblogg.blogspot.com/
havhest

Previous

Return to Hav-/Turpadling