Alene i kajakk

Alene i kajakk

Postby Seabee » 04 Dec 2009, 11:39

Noen som kan hjelpe med gode argumenter (overfor min bedre halvdel) for at det ikke er farlig å padle alene når man tar forhåndregler.
At utstyr, kompetanse og kunnskaper må stå i stil til vær og forhold er jo viktig. Ønsker jo at de hjemme skal føle seg trygge når man er ute på padletur, men trenger hjelp til å pedagogisk overbevise de som er igjen hjemme.
Seabee

Re: Alene i kajakk

Postby kajakkmann » 04 Dec 2009, 11:59

Tror i alle fall du har et godt poeng ifht å ta problemstillingen på alvor. Absolutt viktig å forklare og overbevise på en fornuftig måte. Det spørs vel egentlig på dine egne kunnskaper og ferdigheter for å overbevise den bedre halvdel.
Kanskje tydelige avtaler ifht hvor du skal, sikkerhetsutstyr, varslingsrutiner og evt. kontakt med den bedre halvdel underveis kan være et poeng ? I alle fall dersom en blir noe forsinket(som jeg ofte opplever skjer ?).

Dette er en veldig god problemstilling, og jeg synes det er viktig å få fram gode argumenter i en slik diskusjon. Egne ferdigheter vil jo stå sentralt og da er det jo viktig at en virkelig har full kontroll på eget nivå.
I alle fall dersom man ikke bare skal være en cowboy, noe det ikke virker som du er
fortsatt ingen gullkorn.....
kajakkmann

Postby Torleif » 04 Dec 2009, 12:07

Jeg har padlet alene 80-90 % av mine turer så langt. Man er mer utsatt for risiko når det skjer noe når man er alene enn når man har gode "kameratreddere" med seg. Det er ju noe man må være klar over og forholde seg til. Når det er sagt så tror jeg at jeg har vært med på farligere ting når jeg har padlet sammen med andre enn når jeg har padlet alene.
Det kan være vanskelig for de som sitter igjen hjemme å føle seg trygge når man er ute å padler alene. Min teori (som har funket rimelig godt på mine nære og kjære) er at det hjelper å fortelle om hvor risikoene ligger, og hvordan jeg planlegger og agerer for å unngå eller minimalisere dem. Jeg har også etablert rutine på å sende melding når jeg er på land igjen.

Lykke til!
Torleif

Postby Kvase » 04 Dec 2009, 12:15

Padle alene vinters tid hold dere såpass nærme land slik at dere ikke er i risikoområdet midtfjords er jo ikke alltid egen redning er tingen og da noe fastland å kare seg opp på godt å ha tenker jeg kan også være kjekt ved når flere padler sammen også .
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby Larus » 04 Dec 2009, 12:16

Torleif wrote:...Min teori (som har funket rimelig godt på mine nære og kjære) er at det hjelper å fortelle om hvor risikoene ligger, og hvordan jeg planlegger og agerer for å unngå eller minimalisere dem...!

Veldig enig. Jeg er også utpreget "alenepadler", sommer som vinter, og har opparbeidet rutine og erfaring ut fra dette.
Jeg har tydeliggjort hjemme hvordan jeg tenker sikkerhet, hva jeg har med meg og hvorfor.
Nå bor jeg ikke langt fra vannet og har innstallert vhf-utstyr hjemme med takantenne,
noe som gjør at den bærbare vhf`en kan kommunisere med heimen så lenge jeg befinner meg i skjærgården på utsiden.
Men det viktigste poenget mitt:
Hold avtaler! Dette er den største tryggheten du kan gi.
Larus

Postby Kvase » 04 Dec 2009, 12:18

Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby kajakkmann » 04 Dec 2009, 12:30

[/quote]Men det viktigste poenget mitt:
Hold avtaler! Dette er den største tryggheten du kan gi.[/quote]

Helt enig, det er det minste vi bør klare ifht andre halvdeler, og da blir kanskje de halvdelene bare bedre og bedre, i alle fall mer og mer sikker på den som er ute og padler alene :D
fortsatt ingen gullkorn.....
kajakkmann

Postby raster » 07 Dec 2009, 10:45

Ta med deg halvdelen på stranda når du øver egenredning. Særlig hvis det bare er du som padler er det beroligende å se hvordan dette foregår, evt. også teste VHF'en sammen.. Dra ofte så det blir en vane! Unngå sikre avtaler, også om mobiltelefonbruk. Den hjemme må tåle å leve litt i uvisshet..
Jeg opplever det som trygt å padle alene, men er veldig klar over at det er risikosport og tar fortløpende vurderinger under turen, og selvfølgelig nøye forberedelse.
Tiderace Xplore S,WS Tempest 165, Perception Vista (til salgs)

What is there that confers the noblest delight? What is that which swells a man's breast with pride above that which any other experience can bring to him? Discovery! -- Mark Twain
raster

Postby Kompis » 07 Dec 2009, 21:06

Det er etter snart 3 tiår blitt vaner på ting i heimen. MC/kajakk tur alene foregår alltid innenfor gitte tidsrammer. En 2 timerstur er ferdig etter max 2,5 timer om det ikke er sendt en SMS. Passer også på og vise loggen hvor jeg har padlet.
Gi deg selv nok tid + litt til, hold avtaler, og det blir bedre for begge parter.
Kompis

Postby Broder » 07 Dec 2009, 23:58

Dette får jeg sikkert kjeft på - men la gå.

Jeg gjør ingen avtaler om tider og detaljerte ruter. Padler 99% alene. Det er denne friheten jeg gleder meg over i kajakken. Rutevalg blir bestemt av vær og vind, tidsperspektivet ut fra hva jeg opplever på turen, fiske, fugl eller foto. Kanskje treffer jeg noen interessante folke på turen eller andre ting.

For meg er de små tingene like viktige som de store. Det er ikke mange som forstår dette, men stresser av sted mot et forutbestemt mål - og så går de glippe av masse fint på veien. Jeg vet ikke hva som dukker opp. Derfor kan jeg heller ikke si fra hvor lenge jeg blir. Blir det mer enn ut døgnet uten livstegn går alarmen. Det eneste mine nærmeste vet er sånn ca hva, hvor. Men absolutt ikke når.

Jeg tar sjelden store sjanser. Jeg har lært å leve med det som kommer og livet har lært meg en ting i den store sammenhengen - Du kan kun stole på en - deg selv. Her vet du også klart om begrensingene. Har gått på tur på denne måten til lands og til vanss i snart 45 år og synes vel ikke behovet for å gjøre det noe annerledes er tilstede.

Noen vil kanskje kalle det ansvarløshet. Jeg synes ofte at ansvaret går for langt jeg. En basehopper som hopper ut fra et høyt fjell vet hva han gjør. Men jeg er ikke sikker på at han kan kreve at jeg skal klatre opp å hente han ut av steinura. Jeg forventer heller ikke at han skal lete etter meg dersom jeg absolutt må ut å padle i storm. Det betyr derimot ikke at jeg ikke hjelper andre. Snarer tvert imot. Det er veldig hyggelig. Men jeg føler at generesjonen etter meg som har vokst opp med hjelp på hodet bare de skal ut å leke i sandhaugen blir vel mye overbeskyttet og på den måten ikke kan ta vare på seg selv.

Kanskje denne angsten, denne kontrollen for hverandre er et utslag av at du og jeg er i ferd med å miste våre grunnleggende evner. Evner om å klare seg selv, stole på seg selv, ta ansvar for seg selv.

God tur - legg igjen klokka hjemme! ;)
Seabirds Design Scott MV+ SD B4/Werner Shuna
Seabirds Design Expedition + Werner Shuna/SD A4 wing
Current Design Scirocco - for gjester
Broder

Next

Return to Hav-/Turpadling