Alene i kajakk

Re: Alene i kajakk

Postby ViTo » 08 Dec 2009, 19:27

Broder wrote:Tror flere av oss ikke er å regne som noen marathon-/ekspedisjonspadlere. Jeg er i alle fall ikke en slik. Normalt i grei form, ikke noen atlet - men glad i naturen og alt som rører seg der. Vær, vind, lys, årstider, litt bølger, havblikk, det felste turen er svært korte dagsturer. Håper på flere overnattingsturer når huset er ferdig. Poenget mitt er ikke å femstille en gjeng med padlere her inne som noen supermenn. Tvert i mot. Jeg er antagelig kanskje like sprek som deg (eller ikke helt så sprek da).Du må ikke være helt for å ha behov for å padle alene.

Noen kanskje må. De har rett og slett ingen i nærmiljøet å padle sammen med.
Min kjæreste f.eks. trekker seg med det minste bølger på vannet. Skal jeg da sitte hjemme?

Noen har behov for å slappe av ALENE. Det er mer og viktig å forstå for folk. Se bare på en ungdom som mister mobilen sin. Han blir jo nesten å betrakte som en lettere sinnslidene person. Noen ganger er det utimelig deilig å stikke fra fellesskapet.

Har du lyst til å padle med meg? Jeg stopper ved ver en liten bukt og kikker etter vadere langs stranda. Kanskje jeg leter etter noen gamle merker i fjellet fra vikingtida eller rett og slett er på jakt etter middagen; blåskjell. Vil du fremdeles padle sammen med meg? Og skal jeg ta et par bilder blir det ofte mer enn et par - kanskje jeg til og med må på land. Og senne solnedgangen er idag så perfekt så jeg velger å vente 45 min til det rette lyset. Da har du for lengst dratt hjem!

Derfor padler jeg ofte alene. For da bestemmer naturen, lyset, opplevelsen, kroppen, vinden og været.... når jeg kommer hjem. Og ikke klokka!

Men disse tankene gjelder når jeg som sagt padler alene.
Det hender jeg padler sammen med noen også - og det går an det også.
Men naturopplevelsene blir sterkt redusert, bildene færre men fellesskapet godt. Og det er selsagt bra det - når kvelden kommer..

Merkelige greier... skulle nesten tro du var meg Broder.. ;) Skummelt.. for mye fellestrekk her, trodde det var bare meg som var slik.. :mrgreen:

Det er akkurat slik jeg holder på når jeg er alene.
Jeg kan planlegge så mye jeg vil på forhånd, men ender opp med å gjøre alt mulig annet.
Å padle er bedre enn å ikke padle.
Verdens beste idrett...kajakkpolo:-))
Aquanaut og Nelo Moskito i stallen, men er Pinny frelst.
Pinny kommer snart hjem.
ViTo

Postby Maxima » 08 Dec 2009, 19:43

..veldig enig med Broder og Vito. :lol: ..viktig og utrolig deilig å være litt alene av og til..mange er svært redd for det..synes vi skal si fra så hvor vi går, men er et poeng at andre sin frykt ikke skal styre oss heller..kanskje de må lære å slappe av også..?
- Baffingirl -

Boreal Design Baffin
Valley Nordkapp PE
Werner Shuna BS 215 cm
BD Delphin 220 cm

Medlem av Njørd Kajakklubb
Maxima

Postby Kvase » 08 Dec 2009, 20:01

Fint å gå alene eller ta turen på vannet alene
Møter stor motbør 150 meter fra heimen da det lokale rakket skjoldet som er rundt hoved staden står i mitt gå rike.
Dette på grunn av Obama jada Jagland Jensen og gud veit hvem
Så hører dere om arrestasjon i Oslo på grunn av en som ønsker å gå i sitt nærmiljø med hund så er det bare meg.
Møkk lei av USA styring av vårt liv også den gjengen med politiske barnehage agenda tullinger som gnir rauva si på silkeputer og syns alt er greit.
Har sagt til vaktene der at de får bare skyte meg vis de mener det er nødvendig
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby Jølle » 08 Dec 2009, 20:08

Maxima wrote:..veldig enig med Broder og Vito. :lol: ..viktig og utrolig deilig å være litt alene av og til..mange er svært redd for det..synes vi skal si fra så hvor vi går, men er et poeng at andre sin frykt ikke skal styre oss heller..kanskje de må lære å slappe av også..?

Tror vi er enige i at det å padle allene kan være ren rekreasjon. Kan også gi litt ekstra spenning ;)
Det jeg har kommentert er hvorfor det skal være så vannskelig å si " Jeg tar meg en padletur. Jeg blir nok borte en xx timer. Regner med å padle i området xxxx :?:

Bare så vi diskuterer samme sak :mrgreen:

Ser helt klart behovet for å padle allene. Jeg har det på samme måte med fluefiske. Deilig å kunne gjøre ting akkurat som man vil og i sitt eget tempo :) Kanskje blir det ikke noe fisking i løpet av turen i det hele tatt!

Bare så det er sagt: Jeg padler også allene, og som fersking kan dette sikkert være risikofyllt. Jeg behersker egenredning og padler foreløpig nær land. Har alt nødvendig utstyr for vinterpadling, så JA padle allene er bra.

Mener ikke å rakke ned på den ene eller andre, men forsøker å forstå argumentet for ikke å gi beskjed om hvor og ca. tidsforbruk på turen.
Hadde vi likt at barna våre følgte dette eksemplet? " Jeg stikker en tur jeg, legger igjen mobilen og klokka" Når er du hjemme? " Aner ikke" Hvor skal du? " Aner ikke"

God tur da :o

Jeg personlig hadde fått hjerteinnfarkt he he...
Jølle

Postby Larus » 08 Dec 2009, 20:58

ViTo wrote:For min del handler det litt om mine valg og vurderinger, har jeg valgt å ta turen ut i et forrykende vær og ikke takler det, forventer jeg heller ikke at noen skal utsette seg for fare til å redde meg.

Dette er jo som å høre et ekko fra Jarle Trå :lol:
Alle i Norge som bevisst eller ubevisst strekker "mine valg og vurderinger" for langt,
vil automatisk sette andres liv i fare.
Vi har både kultur og tradisjon for å redde hverandre, også med eget liv som innsats,
enten man vil reddes eller ikke. Det burde de fleste være klar over.
Trekker du hobbyen over den sucidiale grensen,
burde du i det minste utøve den på en måte hvor du med sikkerhet vet at du ikke involverer livet til redningsmannskaper eller andre.
Jeg skriver ikke dette for å terge deg, ViTo, men fordi jeg mener det.

Trådstarter ønsket tilbakemelding på hvordan han på beste måte kunne trygge de hjemme når han tar sine turer med kajakken alene.
Jeg for min del håper at han ikke viser denne tråden til sin bedre halvdel i det hele tatt :lol:
Larus

Postby kardam » 08 Dec 2009, 21:49

Larus:
Du skulle sitert Vito på resten av innlegget hans!
Jeg synes jeg kjenner vito igen på hans synspunkter.
Jeg har en del erfaringer på andre aktiviteter som medfører en del risiko. Alle valg vi tar er en risikovurdering. Vurderingen er å holde risikoen nede på et fornuftig nivå. Om der er på ski midtvinters i høyfjellet, fjellklatring eller padling i rufsete forhold må det ikke komme som en overaskelse på oss at været eller forholdene ikke alltid er som planlagt. Har vi tenkt igjennom og har alternative planer klare hvis det dra seg til vil det som oftes gå bra. Men de alternative planene må være drillet og ligge i ryggraden.
Goltziana Marlin, Seabird XP 507, Werner Shuna BS 210, Werner Camano 220, (182/85)
"Motorcycle racing, kayaking and mountain climbing are the only real sports ... all others are games"
kardam

Postby Larus » 08 Dec 2009, 22:05

Jeg ser den, kardam.
Jeg tar selv risiko i mye jeg utøver.
Men uansett hva jeg gjør, har jeg stor fokus på eliminering- eller minimalisering av risiko i forkant.
Men det går en grense der min adferd kan involvere fare for andre,
enten det er redningsmannskap eller andre som vil måtte ta risiko for min skyld.
Jeg reagerer således ikke på det å ta risiko, for meg er det kalkulert og der er jeg sikkert i samme bås som de fleste av dere.

Det jeg reagerer på er ViTo`s innlegg i sammenheng med hans setning som jeg referer over.
Den antyder en holdning hvor jeg ikke kjenner meg igjen,
uansett i hvilken sammenheng den settes.
Last edited by Larus on 08 Dec 2009, 22:17, edited 1 time in total.
Larus

Postby Ringperm » 08 Dec 2009, 22:16

De fleste av mine turer er "all by my lonesome" og det er turer jeg anser som å være risikofri. Jeg gir beskjed når går ut, og beskjed når jeg går i land igjen. Ideelt sett iallefall. Pleier å glemme det oftere enn jeg husker det :oops:
Jeg padler på gode dager, og gjerne på litt ruskete dager. Jeg har startet på fine dager og endt opp i en kuling og to på hjemveien. Og som de fleste andre vannbaserte aktiviteter, så kan det selvfølgelig gå galt. Men hvis man sammenligner padling med noe som de fleste anser som trygt, det å nyte det våte element i en jolle eller mindre båt, så vil jeg påstå at en padler er bedre rustet mot katastrofe enn den allmenne båtfører. Her er sikkerhetsutstyret ofte begrenset til en flytevest, og knapt nok det. Uten at jeg har statistikk å vise til, så mener jeg også at risikoen for å fryse ihjel er større enn risikoen for å drukne. Likevel er det ingen som kimser over at Gamle Bry'n er ute å dorger etter makrell i sin 17 fots Askeladden iført en oljehyre og en pakke med Petterø's.

En kajakkpadler er derfor bedre kledd for forholdene enn sjøulker flest. Vi padler i tørrdrakt eller våtdrakt, har på flytevest, mobil eller VHF i vanntette poser. Videre så har vi gjerne med ekstra skift i tilfelle uhellet er ute, og er du som meg så har vi lys nok til å konkurrere med "The love Boat" om prisen til årets mest opplyste Discobule.

En padler tenker mye mer på maritim sikkerhet enn den alminnelige båtfører og det i seg selv er et viktigere sikkerhetsmoment enn selve utstyret. Tanken på sikkerhet og det å være forberedt.

Videre så er jeg enig i de som sier at man ikke bare skal fokusere på hva som kan gå galt. Man kan ikke gå igjennom livet og bekymre seg over at himmelen skal falle ned, enten i eget hue eller i huet til de man er glad i. Man må få leve, og en del av livet for meg er å padle. Gjerne sammen med noen, men også alene. Jeg har hatt noen av mine beste turer i ensom majestet, og de opplevelsene er noe jeg både kan anbefale og unner samtlige. Er samboer nervøs, så vis henne at du kan egenredning. Frykt er sjelden rasjonelt, og klarer man å overbevise at du er i stand til å ta vare på deg selv så er halve kampen over. En telefon for mye er uansett bedre enn en for liten. Respekter hennes frykt og la henne bli vant til tanken om at du padler alene. I begynnelsen så kan det kanskje være en ide å sende henne et par MMS'er som forteller henne hvor du er, at alt er bra og at du har en fantastisk fin tur.

God tur og lykke til med det :)
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Ringperm

Postby ViTo » 08 Dec 2009, 22:58

Larus wrote:Jeg ser den, kardam.
Det jeg reagerer på er ViTo`s innlegg i sammenheng med hans setning som jeg referer over.
Den antyder en holdning hvor jeg ikke kjenner meg igjen,
uansett i hvilken sammenheng den settes.

Om du drar den ene setningen ja, men som kardam sier. du må få med deg helheten.
Settingen er for å kalkulere hvor stor risiko jeg skal ta, derfor har jeg alltid det i bakhode.
Da vet jeg at den risiko en fjellhopper utsetter seg for, den tar ikke jeg alene. ;)

Du finner ikke meg på listen av reddete personer av redningstjenesten, tvert om.
Hadde alle tatt slike vurderinger av sine egne ferdigheter og begrensninger, ville ikke redningstjenesten eksistert.

Klokken har jeg ikke med meg, men en liten mobil er alltid med. Jeg er ikke deltajert styrt, men folk når meg og er trygg på meg.
Å padle er bedre enn å ikke padle.
Verdens beste idrett...kajakkpolo:-))
Aquanaut og Nelo Moskito i stallen, men er Pinny frelst.
Pinny kommer snart hjem.
ViTo

Postby Larus » 08 Dec 2009, 23:52

Alt orden, ViTo.
Kanskje er jeg litt fintfølende når det gjelder slikt,
men jeg står på listen over de som i noen sammenhenger har måttet sope opp for de som har gått over denne streken.
Og det er ikke alltid jeg har vært like imponert over personlighetene og holdningene vi har møtt i noen slike sammenhenger.
Blant annet den om "...jammen jeg har ikke bedt om å bli reddet" ... når hele situasjonen rundt har handlet om centimeter og minutter.
Men det har heller ikke vært kajakkpadlere. Nok om det.
Vi er ikke der, og jeg beklager antydningen, ViTo ;) :3some:
Larus

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling