Alene i kajakk

Re: Alene i kajakk

Postby ViTo » 09 Dec 2009, 00:15

Alt i orden her også Larus. :3some:
Jeg har ikke mange år bak meg i kajakk, men fikk med meg fiskar erfaringer fra kysten ute på Vestlandet mens de gamle fiskarene levde.
Kalkulert risiko uten å gå over streken, det sitter i blodet.
Kalkulert risiko i kajakk er jeg mer komfortabel med enn i en gammel trebåt.
Vi var ikke gamle første gang vi var ute i havet, sjømannskap lærte vi. Men HMS, hva var det den gang.. :o

Den gang var det ikke noen som løftet på øyenbrynet når det var liv på sjøen, i dag er alt risikosport med engang noe virker mer farefult enn det vi klarer selv. Ingen kritikk, men det er når noen ikke har kalkulert risikoen og bare setter avgårde for det så så gøy ut. Det er da ulykkene skjer som verst, og da er unskyldningene der etter.
Last edited by ViTo on 09 Dec 2009, 00:44, edited 2 times in total.
Å padle er bedre enn å ikke padle.
Verdens beste idrett...kajakkpolo:-))
Aquanaut og Nelo Moskito i stallen, men er Pinny frelst.
Pinny kommer snart hjem.
ViTo

Postby Kvase » 09 Dec 2009, 00:28

Vito historie er moro selv husker jeg hvordan vi tjuelånte en pram ja en pram derpå vi lagde anker av en stein med masse taustumper som line og så dro vi like ut til Torungen fyr/Arendal å fiska husker bølgene var så store at vi ikke så over toppa når vi var i bunn av bølgedalen her dreiv vi med kastestenger og krangla og hadde moro med masse flotte fisk som vi dro hadde vi gått i sjøen hadde vi vært kalle nå.
Jeg vil ikke anbefale noen å bruke flatbunnet pram på Havet. :bs:
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby simbad » 09 Dec 2009, 09:22

Interessant tråd!

Jeg padler noen ganger alene og nyter det av samme grunner som andre har skrevet, men padler kanskje oftere sammen med andre. Jeg padler mest med folk som har samme interesser og "lynne" som meg. Da handler det om å padle rolig, kikke seg rundt, oppsøke noen brott og artige passasjer dersom vi finner noen, prøve ut noen tekniske øvelser, osv. Samværet med andre på disse turene forsterker opplevelsen. Men jeg har ved enkelte anledninger også padlet med folk som liker tempo og A til B forflytting. Har da opplevd at jeg må slite litt for å henge med, det blir fort stress for min del. Har da tenkt at det kanskje hadde vært bedre å padle alene.

Men jeg pleier alltid å si fra hjemme omtrent i hvilket område jeg/vi skal padle i. Og pleier å sende en sms når jeg er av vannet igjen. Opplever ikke det som noen begrensning i frihet i det hele tatt. Dessuten synes jeg det er greit å vite at noen kan slå alarm dersom det er nødvendig og ha en viss formening om hvor det eventuelt bør igangsettes leting.

Dette argumentet med såkalt "kalkulert risiko" synes jeg er snodig. Slik jeg oppfatter det er dette ene og alene en subjektiv oppfatning av hva en driver med, men det framstilles gjerne som noe mer objektivt sant. Det snakkes gjerne om kalkulert risiko så lenge det går bra. Men sett at det en dag ikke går bra, kan man snakke om kalkulert risiko da? Hvor går grensen mellom kalkulert risiko og ikke så kalkulert risiko? Ulykke/ikke ulykke handler ofte om ørsmå marginer, noen ganger ren flaks/uflaks. Man kan være så godt forberedt man bare vil, det hjelper naturligvis svært mye, men er ingen garanti.

Når det er sagt ønsker ikke jeg å kritisere noen for de valgene de gjør, jeg skjønner og respekterer argumentene til Broder, ViTo med flere fordi måten de gjør ting på gir dem en forsterket opplevelse av noe positivt. Og det må jo være bra! Jeg gjør jo akkurat det samme selv. Men det å kalle det kalkulert risiko synes jeg som sagt er snodig. Det høres veldig fint og fornuftig ut, men... Jeg er ganske sikker på at jeg hadde vært temmelig fortvila dersom jeg var alene og lå og fløt et sted i sjøen eller var strandet på et skjær, kald og utmattet, kanskje med alvorlige skader, med den visshet at jeg ikke hadde sagt i fra til noen omtrentlig hvor jeg var. Jeg hadde ivertfall ikke tenkt: ja, ja, jeg utøver jo kalkulert risiko, og dette er en del av gamet...Dersom Jarle Trå hadde greid det han forsøkte på uten å få hjelp, hadde han blitt folkehelt, og man hadde snakket om at han tok en kalkulert risiko. Historien ble ikke sånn, og nå har han blitt stemplet som dumdristig. Det viser kanskje at det er resultatet som teller, ikke hvilke subjektive oppfatninger en har av det en selv driver med?

Simbad
simbad

Postby ViTo » 09 Dec 2009, 13:08

Forstår hvor du vil hen simbad.. ;)
Men dreier ikke alle vurderinger seg om kalkulert risiko?

Noe kan alltid gå galt, slik er livet. Men er min risiko vurdert ”kalkulert” (Jeg liker det ordet, er mye i bruk i mitt arbeid).. er jeg trygg på at det jeg har vurdert går bra, Det er alltid rom for revurderinger underveis, jeg har ikke som mål at målet skal nåes uansett. Der tror jeg den største forskjellen mellom liv og død ligger.

En fjellklatrer skal nå toppen, det er tatt med i forberedelsene. 100 m fra toppen gir han ikke opp, risikoen for videre ferd overstiger sikkert alle grenser. Han har ett mål i øyet, nå toppen.
Mentalt utslitt og ytre påkjenninger gjør sikkert ikke vurderingsevnen bedre.

Vi finner lignende episoder med kajakken også, husker ikke navnet i farten. ( Han fra Australia til New Zeeland).

Tilbake til oss som har det bare kjekt ute i vår lille skjærgard. Vi har alle muligheter til å kalkulere inn våres egen sikkert, vi har kompetanse til å ta en slik vurdering.
For meg dreier det seg ikke om å sprenge mine egne grenser eller absolutt nå forutsatt mål.
Vi er ute for at vi liker det, og tar fortløpende vurderinger ettersom situasjonene utvikler seg.

Det er i de enkle situasjonene farene plutselig oppstår, ”vi skulle bare” og glemte å vurdere.
Så har vi også mange som setter ut kajakken, uten grunnlag for å vurdere sin egen aller andres sikkerhet. Det er her vi må sette inn resursene, for det er her ulykkene oppstår.

Kjell
Å padle er bedre enn å ikke padle.
Verdens beste idrett...kajakkpolo:-))
Aquanaut og Nelo Moskito i stallen, men er Pinny frelst.
Pinny kommer snart hjem.
ViTo

Postby Larus » 09 Dec 2009, 13:49

ViTo wrote:Vi finner lignende episoder med kajakken også, husker ikke navnet i farten. ( Han fra Australia til New Zeeland).

Andrew McAuley.... de fleste kajakkpadlere har vel sett dokumentarfilmen fra kameraet som ble funnet i kajakken hans.
Han er uansett et godt eksempel på at begreper som "egne vurderinger", "risiko" og "kalkulert" kan være ytterst subjektive og personavhengige.
Larus

Postby Joker » 09 Dec 2009, 13:52

Jeg padler også mye alene, og da legger jeg inn, etter min mening, store sikkerhetsmarginer. Når jeg er alene ute i havgapet ser jeg ingen grunn til å utfordre elementene, så for mitt vedkommende blir det for øyeblikket kun solopadling om sommeren i godt vær. Grunnen til at jeg ikke hiver meg utpå nå på vinterstid er at jeg har altfor lite erfaring med vinterpadling, og at man er langt mer sårbar på vinteren.
Det å ikke si fra hjemme hvor man drar synes jeg blir direkte tåpelig. Kan ikke se at det forringer min naturopplevelse av at de hjemme vet sånn noenlunde hvor jeg befinner meg. Jeg gir alltid beskjed om hvilket område jeg skal padle i, og hvor jeg setter fra meg bilen. Ofte bruker jeg å merke av et par punkter som jeg gjerne vil innom på turen. Det er ingen detaljert plan, men gir en god pekepinn på hvor jeg befinner meg.

Rent sikkerhetsmessig har det slik jeg ser det nesten ingen betydning om de som sitter hjemme vet hvor man er eller ikke. Er man på helgetur å en ulykke skjer på lørdag formiddag, så kan man jo ikke ligge å flyte i vannet til søndags kveld. Skulle noe skje tror jeg man er avhengig av å kunne gi beskjed om det umiddelbart, mobil, spot, nødrakett....

Kalkulert risiko er vel bare et annet ord for "jeg tar sjansen". Vurderinger gjøres konstant og det er vel egentlig ikke ytre forhold man vurderer, men egne ferdigheter. Disse vurderingene vil alltid være subjektive. At jeg bare kan padle alene i godt vær og rolige vindforhold betyr jo ikke at det er uforsvarlig å padle i frisk bris eller liten kuling, men for meg er det uforsvarlig.
Joker

Postby Jølle » 09 Dec 2009, 14:26

Sitat: Freedom is another word for " Nothing else to loose "

Gikk heller dårlig med personen som sa dette ;)
Jølle

Postby Jølle » 09 Dec 2009, 14:29

Seabee wrote:Noen som kan hjelpe med gode argumenter (overfor min bedre halvdel) for at det ikke er farlig å padle alene når man tar forhåndregler.
At utstyr, kompetanse og kunnskaper må stå i stil til vær og forhold er jo viktig. Ønsker jo at de hjemme skal føle seg trygge når man er ute på padletur, men trenger hjelp til å pedagogisk overbevise de som er igjen hjemme.

Fått noe ut av det så langt Seabee :?:
Jølle

Postby simbad » 09 Dec 2009, 14:54

ViTo wrote:Forstår hvor du vil hen simbad.. ;)
Men dreier ikke alle vurderinger seg om kalkulert risiko?

Innlegget mitt bærer kanskje preg av at jeg ikke forsår det helt selv heller ;) , men jeg synes Laurus og Joker konkretiserte det bra like nedenfor. Eksempelet Andrew McCauley. Ingen kan beskylde ham for ikke å ha forberedt seg grundig og gjort en kalkulert risiko, hele forberedelsesprosessen finnes jo tilgjengelig i form av en dokumentar, men jeg har inntrykk av at folk flest ikke dømmer hans siste handlinger som særlig smarte av den grunn. Poenget mitt var vel bare at ved å kalle en personlig og subjektiv risikovurdering (som selvfølgelig blir kalkulert inne i ens eget hode), for kalkulert risiko, så framstår denne mer objektiv enn den kanskje er. Hvis målet er å få samboeren til å tro at risikofylte ting man finner på er "objektivt" trygt så fungerer sikkert begrepet utmerket. Men, dette er kanskje på grensen til semantisk kverulering...

Simbad
simbad

Postby Joker » 09 Dec 2009, 17:41

For å svare på trådstarters spørsmål så tror jeg ikke argumenter alene kan overbevise dine nærmeste om at din padling er trygg. Ordene 'solo' og 'sikkerhet' er ikke alltid like enkelt å forene på en overbevisende måte.

Den typen tillitt du ber om tror jeg kan ta litt tid å få på plass. Hvis din bedre halvdel ser på padling som risikosport tar det lengere tid enn hvis hun ser på padling på samme måte som turer i fjellet fra hytte til hytte. Du får lytte litt til hva hun/han ønsker. Kanskje må du sende inn jevnlige rapporter fra turen, kanskje må du ringe til avtalte tidspunkter, kanskje overnattingsturer er uaktuelt for øyeblikket.
Joker

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling