Alene i kajakk

Re: Alene i kajakk

Postby Broder » 09 Dec 2009, 19:57

Joker wrote:Rent sikkerhetsmessig har det slik jeg ser det nesten ingen betydning om de som sitter hjemme vet hvor man er eller ikke. Er man på helgetur å en ulykke skjer på lørdag formiddag, så kan man jo ikke ligge å flyte i vannet til søndags kveld. Skulle noe skje tror jeg man er avhengig av å kunne gi beskjed om det umiddelbart, mobil, spot, nødrakett....

Og her er du inne på det vesentlige. Når uhellet er ute. Hva da?
Har du tingene som nevt over er du et lite stykke på vei.
Dersom du i tillegg har bra kajakkutrustning, dvs: en god sjødyktig, sikker og velkonstruert båt som lar seg manuvrere, ei god åre, godkjent vest, årepose, kanskje ei pumpe, helst ei fløyte, åresnora liker noen å bruke - men ikke minst riktig bekledning (nå om dagen tørrdrakt) og noe funsjonelt på hodet og hender. Og ikke glem en vanntett pakkpose med litt tørt tøy dersom økta skulle bli litt lang. Førstehjelpspakke i miniformat. Da har du kommet enda lengre. Kanskje halveis.

For så skal du kunne bruke dette. Og det gjør du gjennom trening, leik, egen erfaring, osv. Gjerne sammen med andre - men selvsagt også alene. Kameratredning, men alle viktigst - egenredning - helst min 3 ulike varianter. Når hun/han hun der hjemme ser at dette momentet blir tillagt stor prioritet og en ser at det fungerer, - da tror jeg nervene rorer seg hos den der hjemme. I alle fall 90%. Du må kunne klare deg sjøl. Det er den første tida etter en kantring/uhell som er viktigst i forhold til utfallet. Og er du alene må du klare deg alene! (Hvis du kan...)

Og den siste 10% for å nå helt inn. Du må kunne bedømme dine egne ferdigheter sett i forhold til de valg du selv gjør på sjøen. Alene - betyr kanskje du bør være mer forsiktig enn dersom du har dyktige padlere rundt deg.

Trygghet om at andre vet: hva du berhersker i din kajakk, hvilke valg du tar på sjøen, at du faktisk kan klare deg selv - vil utvilsomt roe ned "hjemmesitterene". Men 100% blir aldri dette her.
Stoler vedkommende på deg når du kjører i bilen?
Er du garantert å ikke havne i en ulykke når du ferdes langs veien?
Vet de der hjemme alltid hvor du er når du ferdes langs veien?

"100% sikker, med begge beina plantet godt på jorda. Da står livet stille.
Skal du fremover i livet må du faktisk flytte et av beina av gangen.
Det innebærer en liten risiko!
Sånn er det i bil. Sånn er det i kajakk.
That's life"
Last edited by Broder on 09 Dec 2009, 20:37, edited 1 time in total.
Seabirds Design Scott MV+ SD B4/Werner Shuna
Seabirds Design Expedition + Werner Shuna/SD A4 wing
Current Design Scirocco - for gjester
Broder

Postby Kai'akk1 » 09 Dec 2009, 20:10

Jeg støtter broder fullt ut i tankegangen hans. Jeg padler stort sett alene, med unntak av noen turer med en kompis. Har drevet med hundekjøring i snart 25 år. Sledekjøring. Dvs at jeg har rast avgårde gjennom skog og mark med 12 hunder eller fler, og med særdeles dårlig mobildekning. Har aldri vært noe problem i forhold til de hjemme, de vet jeg ikke tar unødvendige sjanser. Det er klart det at jeg kan falle av sleden, jeg har faktisk gjort det noen ganger, og med et snøanker hoppende og sprettende ved siden av meg, før jeg har fått stanset hundene på kommando. Ja jeg kunne nok blitt skadet....men jeg ville ikke ha vært foruten de opplevelsene jeg har hatt i skog og mark bare fordi jeg ikke skal ta noen sjanser.
Hvorfor i alle dager skal folk alltid vite eksakt hvor jeg befinner meg? Jeg forteller alltid i hvilket område jeg skal ferdes i, og om jeg planlegger overnatting eller ikke. mer sier jeg ikke om det. Pleier å ta en tlf hjem på hjemveien, men å rapportere både hit og dit om hvor jeg befinner meg er ikke aktuellt, den lille friheten skal jeg ha i et ellers stressende og overvåket samfunn.
Jeg tar heller ikke større sjanser enn det jeg føler jeg mestrer, og det har nå gått bra siden jeg som 12 åring begynnte å vandre i Nordmarka alene på overnattingsturer, nå er jeg 47 og har absolutt tenkt å bli eldre.
Padler jeg alene padler jeg vesentlig nærmere land enn om jeg er sammen med noen, det har med å vise respekt for det man driver med og det man kan takle. Overvåking er det sannelig nok av....der passerte jeg en bomstasjon....der brukte jeg bensinkortet mitt....bankkortet....mobiltelefonregistrering.....nei takke meg til for å kunne bare være meg alene uten å bli overvåket!
Selvbygget Baidarka 2013 (Thygesen kurs)
Selvbygget sørgrønlandskajakk 2012 (Thygesen kurs)
Zegul 520HV
Wildernes System Zephyr 155
Aleut turåre med bøyd skaft
Anders Thygesen åre 225
Anders Thygesen stormåre 180
Werner Camano 225
Kai'akk1

Postby havhest » 16 Dec 2009, 17:26

Einig med livkrs. Det kostar så lite å gje eit pip. Og viss det er det som skal til for å roe ned dei heime så..
NDK Explorer, Goltziana Marlin, Zegul Greenland LC, Lendal Kinetic Touring 220, Klassisk grønlandsåre 220, Aleut tur- åre 225 cm og Storm- åre 190 cm (Kajakkspesialisten A/S)

http://www.askvollpadleklubb.origo.no

http://odinsinpadleblogg.blogspot.com/
havhest

Postby Jølle » 16 Dec 2009, 19:06

Enig med livkrs.
Jeg er i alle fall så glad i, og respekterer de der hjemme så mye at jeg gir beskjed.
Min kone er i tillegg redd vann selv, så den tryggheten synes jeg hun fortjener så lenge jeg får dyrke min hobby fritt.
Jølle

Postby Larus » 16 Dec 2009, 19:29

havhest wrote:Einig med livkrs. Det kostar så lite å gje eit pip. Og viss det er det som skal til for å roe ned dei heime så..

Støtter dette fullt ut.
Jeg klarer bare ikke å se at det innskrenker min "frihet" eller at jeg er "overvåket" fordi jeg gir beskjed om omtrentlig havområde og at jeg antagelig er hjemme ca. kl 17.00.
For de som er plaget av dette, er faguttrykket "paranoia" og slike ting behandles helst et sted med hvite frakker.

Det er forresten et tankekors at det i andre tråder skrives side opp og side ned om fokus sikkerhet, utstyr, årer, vhf, tørrdrakter, liner og tau, men når vi kommer til "Kajakkregel" nr 2: Meld fra hvor du går", så råder det rene anarkiet i forhold til den samme sikkerheten... :lol:
Last edited by Larus on 16 Dec 2009, 19:37, edited 3 times in total.
Larus

Postby Jølle » 16 Dec 2009, 19:34

He he he.... :lol: :3some:
Jølle

Postby ViTo » 16 Dec 2009, 20:02

Larus wrote:Meld fra hvor du går", så råder det rene anarkiet i forhold til den samme sikkerheten... :lol:

Det er da ingen som har sakt i mot dette enda.. ;) Litt forskjellig praksis blir utført på det område.
Så lenge alle føler seg trygge, og sikkerheten er i behold ser jeg ingen grunn til å rakke ned på andre sine praksis.
Å padle er bedre enn å ikke padle.
Verdens beste idrett...kajakkpolo:-))
Aquanaut og Nelo Moskito i stallen, men er Pinny frelst.
Pinny kommer snart hjem.
ViTo

Postby Broder » 16 Dec 2009, 22:27

[quote="Larus
Jeg klarer bare ikke å se at det innskrenker min "frihet" eller at jeg er "overvåket" fordi jeg gir beskjed om omtrentlig havområde og at jeg antagelig er hjemme ca. kl 17.00.
For de som er plaget av dette, er faguttrykket "paranoia" og slike ting behandles helst et sted med hvite frakker.quote]

Det er vel satt litt på spissen Larus. Paranoia fordi en har lyst til å ta seg en tur ut i naturen av fri vilje og la turen selv bestemme tempo, distanse, mål og innhold utfra hva en føler akkurat der og da - og ikke hva eventuelt andre måtte føle hjemme. Jeg vil heller si de slik at dersom enhvert medmenneske rundt en må vite hvem, hva og hvor til enhver tid, - da er det kanskje på tide å oppsøke samme sted sjøl!

Jeg sender ikke sms hjem når jeg går ut for å pisse i mørket. Jeg ønsker heller ikke at noen skal sitte på nåler ved telefonen fordi jeg kommer litt sent hjem etter en tur på byen eller på sjøen. En viss peiling på hva som foregår har man som regel, men gi meg ikke dårlig samvittighet fordi jeg ikke padler rundt med stemplingsklokke på ryggen og GPS-sporer montert i hatten. Dersom andre føler seg vestenlig tryggere med slike innretninger (les: detaljstyrte planer) så gjerne for meg. Jeg sitter heldigvis i en annen båt og det tempoet og de opplevelsene der - de er det jeg som bestemmer og ingen andre.

Synes LivK har et god poeng at alarmen ikke går før etter et døgn. Det er mye som kan skje. Enkelte ganger er det teknikken selv som svikter og som er den utløsende faktoren til at folk blir urolige og at alarmen går. Hva gjorde folk før? Jeg bare spør?

Tråden her handler om: Alene i kajakk. Når uhellet er ute og du ligger opp ned, ringer du hjem først eller finner du på noe annet lurt? Du må ta dine valg på sjøen på samme måte som i trafikken. Og som regel vet du hva du gjør og alt går bra. Er uhellet ute og du ikke klarer å fikse sakene sjøl er du i trøbbel. På veien er muligehtene for hjelp mye større enn på sjøen. Men oddsen for at det er de der hjemme som kommer rekende på ei fjøl for å hjelpe deg er forsvinnende liten. Det kommer andre frem først. Ofte tilfeldig. På sjøen er tida knapp, spesielt når temp er lav. Og den tilfeldig forbipasserende kan være svært langt borte. Jeg har ingen garanti for at jeg ikke fryser ihjel før kl. 17.00 fordi jeg skulle være hjemme da. Og det er det ingen andre som har heller.
(tror jeg...)

Tryggheten når en padler alene kan defor ikke legges på andre enn DEG SELV.
Hvis en ikke stoler på seg selv og sine egne ferdigheter/vurderinger, så mener jeg at nøkkelen ikke ligger i en haug avtaler, tlf, sms o.l. - men at du heller burde avstå fra å padle alene (eller kanskje være hjemme og vente på hjemmehjelpen).

Jeg setter det litt på spissen, jeg har jo mobil, klokke og gps og greier jeg også. Men hvem som styrer over "teknikken" vil jeg gjerne få styre sjøl.

Livet går jo videre. Det har jo ingen annet sted å gå... ;)
Seabirds Design Scott MV+ SD B4/Werner Shuna
Seabirds Design Expedition + Werner Shuna/SD A4 wing
Current Design Scirocco - for gjester
Broder

Postby K3- » 17 Dec 2009, 09:15

Broder wrote:[quote="Larus
Tryggheten når en padler alene kan defor ikke legges på andre enn DEG SELV.
... ;)

Kloke ord, Broder
K3-

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling