Alene i kajakk

Re: Alene i kajakk

Postby BerntS » 17 Dec 2009, 09:37

Paddler og går litt i fjellet eg :D

Går mye rundt på byfjellene i Bergen og det hender eg faller, heldigvis har ikke eg falt utfor noe sted...
Men med is og holke så blir det noen fall og mange nesten ulykker...
Slår man hodet og blir liggende slik tempen er med -grader så.........
Sikkerhets utstyret eg har med på en liten fjelltur er stort sett en hundepose og mobilen.

I kajakken derimot, har eg enda ikke "slått" meg etter fall velt eller lignende når eg er alene......
Føler meg veldig trygg faktisk. Av sikkerhetsutstyr så har eg vel så det holder og litt til :D

Så i midt hode og etter egen risikovurdering så har jeg 80% større sjangs for å skade meg på fjellet.

Det som er litt rart er at ingen stiller spm når bikjen drar meg til fjells :?:
Men når kajakken kommer på taket av bilen så tror naboene at eg skal ut å ta selvmord virker det som :D ...........

Og når eg e aleine på kajakktur så vet hun hjemme kor eg e sånn ca...
Har sagt at hvis eg ikke er hjemme til 2300 på en normal tur da er eg sikkert på vei hjem :-)
:D :D Ut på tur aldri sur :D :D

Thygesen GP årer
Njørd Ro og Kajakklubb
BerntS

Postby Joker » 17 Dec 2009, 23:10

Man gir beskjed når man stikker ut for å ta en øl med en kompis, men når man skal padle da sniker man seg i all hemmelighet ut bakveien med kajakken under armen. Mennesker er jammen ta noen merkelige dyr ;)
Joker

Postby 29er » 17 Dec 2009, 23:26

Dette ble en interessant tråd. Jeg padler mye alene - hvis jeg ikke hadde gjort det, så hadde det ikke blitt mye padling på meg her oppe i fjellheimen ;)

Når jeg padler på havet, så er det derimot aldri alene - rett og slett fordi jeg da besøker brutter eller en annen padlekompis nettopp for å padle på havet (jeg må kjøre 2,5 t for å komme meg til saltvann). Det samme gjelder elva, der er jeg helt klar på at vi alltid er minst to sammen og helst tre.

Her oppe padler jeg som oftest racerkajakk for å trene, og jeg padler alltid ganske nær land og med padlevest. Er det kaldt i vannet har jeg dessuten på meg egnet bekledning.

Men det med fare er ganske interessant. De fleste av oss møter tunge vogntog osv uten å blunke på vei til og fra der vi skal padle, og jeg tror nok den daglige trafikken er MYE farligere enn selv det å padle alene - i hvert fall om man bruker hodet og ser begrensningene sine.

Selvfølgelig kan man oppleve problemer om man padler alene. Tenk om skuldra går av ledd etter et desperat støttetak? Eller hva med et illebefinnende? Det er helt umulig å fjerne alle farer - dessuten tror jeg at et liv helt uten følelsen av å "teste" litt ute i naturen er et kjedelig liv! Men selvfølgelig må man opptre ansvarlig og vite egne grenser!

Skulle man være så uheldig at man får et illebefinnende og besvimer, ville jeg forresten mye heller ha dette i kajakken enn når jeg f.eks kjører bil - tenk hvor fort det kan være å meie ned en flokk unger på vei til skolen - om man får illebefinnende mens man kjører? Skrekktanke!

Bare noen kjappe tanker sent på kvelden ;)

Harald
29er

Postby Kvase » 18 Dec 2009, 03:38

Jeg drar tråden litt ut i bredden her :twisted:
12 ting du helst ikke vil vite
Ikke noe for fobiske :bootyshake:

Etter en time i et offentlig svømmebasseng har du fått i deg en halv liter urin.

I løpet av en gjennomsnittlig dag kommer du indirekte i kontakt med 15 peniser, f.eks. ved å ta i dørhåndtaket.

En gjennomsnittlig persons inntak av fast-food inneholder 12 kjønnshår.

I løpet av ett år svelger du 14 insekter mens du ligger og sover.

I løpet av ett år håndhilser du på 11 kvinner som nylig har onanert og glemt å vaske hendene.

I løpet av ett år håndhilser du på 6 menn som nylig har onanert og glemt å vaske hendene.

De fleste vasker ikke hendene i det hele tatt etter de har vært på toalettet. Tenk på det neste gang du spiser peanøtter fra skålen på bardisken.

Under en gjennomsnittlig bryllupsmottagelse har du en hundredels sjanse for å smittes med munn-herpes fra noen av de andre gjestene.

Du innånder daglig en liter av andre menneskers anale gasser.

Tannleger anbefaler at man oppbevarer tannbørsten 2 meter unna toalettet for å unnvike partikler som "spres" når du trekker ned i do.

Du tilbringer seks måneder av ditt liv på toalettet.

Å bite negler er som å slikke toalettskålen ren.
.
så mani for alt som er farlig eller hva :!: hvor går grensa på fobier og andre grense settinger rundt risikoanalyser :?:
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby K3- » 18 Dec 2009, 08:30

ja ja, det meste er nok farlig. Det minst farlige er vel kanskje likevel å padle alene ;)
K3-

Postby Broder » 18 Dec 2009, 10:17

Joker wrote:Man gir beskjed når man stikker ut for å ta en øl med en kompis, men når man skal padle da sniker man seg i all hemmelighet ut bakveien med kajakken under armen. Mennesker er jammen ta noen merkelige dyr ;)

Er glad jeg ikke har det slik Joker. Dette bør du få gjort noe med.
Trivselen blir liksom borte da. ;)
Seabirds Design Scott MV+ SD B4/Werner Shuna
Seabirds Design Expedition + Werner Shuna/SD A4 wing
Current Design Scirocco - for gjester
Broder

Postby Jølle » 18 Dec 2009, 12:22

Har det tørna helt nå Broder he he...

Lukter mannssjåvenist laaang vei :?

Single :?:
Jølle

Postby Joker » 18 Dec 2009, 13:49

He-he-he Broder, du kan slappe helt av. Jeg er singel og har dermed ingen til å holde meg i ørene, men jeg tror nok dine turer er akkurat like fine som mine turer.

Når jeg drar på tur i fjellet eller på havet så sender jeg som regel en liten tekstmelding til min far. Det hender at jeg til og med nevner det for kollegaer på jobb. Har heldigvis ikke knyttet min trivsel ute i guds frie natur til hvor mange som vet hvor jeg er. Da slipper jeg også å være redd for å forsnakke meg hvis noen skulle spørre hvor jeg har tenkt meg til helga.
Joker

Postby Marki » 18 Dec 2009, 14:16

Broder wrote:
Joker wrote:Man gir beskjed når man stikker ut for å ta en øl med en kompis, men når man skal padle da sniker man seg i all hemmelighet ut bakveien med kajakken under armen. Mennesker er jammen ta noen merkelige dyr ;)

Er glad jeg ikke har det slik Joker. Dette bør du få gjort noe med.
Trivselen blir liksom borte da. ;)

:D hmmm....
Jølle wrote:Har det tørna helt nå Broder he he...

Lukter mannssjåvenist laaang vei :?

Single :?:

:D hmm... he, he. For jeg trodde det var Narvestad-naboen Joker og Broder snakket om der... Ja, der kan du se hvor ulike referanser man har ~ og hvilke assosiasjoner som vekkes...
~ en flunkende hvit Tiderace Xplore S og en silkesvart TM Greenland LC ligger og venter
Marki

Postby Broder » 18 Dec 2009, 17:58

Ja - single.
Single sculler??? eller hva f... det heter.
Det er i hverfall kun plass til en. ;)
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Og i den andre sitter min kjære når bølgene ikke er for store
Det blir noen små trimturer sammen men abisjonene her er ikke like store som hos meg - så heldigvis - jeg får lov å dra ut alene.
Tenkte kameratredning ville være neste sommers oppgave skjønt jeg er jo ikke sikker på om hun vil hjelpe meg da... :lol:
Seabirds Design Scott MV+ SD B4/Werner Shuna
Seabirds Design Expedition + Werner Shuna/SD A4 wing
Current Design Scirocco - for gjester
Broder

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling