Vintertrening: Roergometer, kettlebell, padleergometer, ...

Vintertrening: Roergometer, kettlebell, padleergometer, ...

Postby EnTil » 20 Nov 2011, 21:35

Det er visst høst og nærmer seg vinter. Tid for vintertrening. I den anledning:

Kettlebelltrening, trening og kurs

Som funksjonell trening for styrke og utholdenhet tror jeg det er få aktiviteter som slår trening med kettlebells. Spesielt bra for padlere, tror jeg.

Jeg anbefaler STERKT at de som er fristet lar seg falle for fristelsen og reiser til Jessheim (lørdag 3. desember - håper jeg ikke roter til med datoen... - ) for deltakelse på kurs i kettlebell-trening.

Det dreier seg om herjing med jernkuler med håndtak på. Høres ille farlig ut, men er veldig trygt når en lærer å gjøre det på rett måte. *Jeg* hadde kjøpt kule tidligere, og hadde sett mange gode videosnutter på nettet. Trodde jeg visste mye. Men å være til stede på "live-kurs" er noe annet. Anbefales.

Og: Skuldertrøbbel som jeg har strevet med kunne kanskje vært unngått om jeg tidlig i livet hadde lært det jeg lærte på kurset, om å sikre skulderstabiliteten ved kraftanstrengelser. Også mange ryggproblemer kunne nok vært unngått om en i skoleverket lærte å sikre ryggen slik en lærer det på et godt kurs i kuletrening (eller i styrkeløft/olympiske løft, for den som føler trang til slikt.)

Instruktøren (Jarkko) er fysioterapeut og har erfaringer fra trøbbel med egen kropp, er VELDIG god på instruksjon. Jeg ble imponert, deltok på forrige kurs. Arrangør er nevnte Jarkko (compactkettlebells.no) sammen med forumets egen Harald Rishovd. Harald har nok info om kurset, kurset er vel dessuten annonsert på "rette sted" her i forumet. Tidspunktet, om jeg ikke roter fælt, er altså lørdag 3. desember.

*Jeg* har lyst å reise fra Ålesund for å ta kurset en gang til, selv om jeg deltok første gang. Så godt var det. Mht fare for rygg osv når en skal trene med "tunge kuler": *Jeg* har benskjørhet, da jeg var 33, viste scanning skjelett som en dame på over 70 (uff.). Jeg har hatt to kompresjonsbrudd i ryggen og har en trøblete skulder. Likevel fant jeg det lett å tilpasse treningen til egen kropp. Så jeg anbefaler.

Og, om noen skulle være i tvil: "kuletreningen" er like nyttig for kvinner som for menn. Og det var ikke bare atleter på kurset. Mange normale så jeg der. Og *jeg* var der også, og gjorde over-hodet-øvelser med en liten 4-kg-kule som så ut som en tennisball med hank på. Mens "mannen" Harald ble observert herjende med kuler på 24 og 28kg, tror jeg, i liknende øvelser. Er det sant, eller har jeg drømt, Harald?

Og ikke en eneste en av de andre deltakerne så mye som ofret et sekund (såvidt jeg så) på å reflektere over undertegnedes atletiske status under pågående aktivitet med nevnte tennisball med hank. *Ulike* slags kropper var representert på kurset, så vær ikke redd for å møte opp med den kroppen du lever i.

2) Kondisjonstrening ved padleergometer, roergometer, langrenn osv osv.

Jeg tror mest på langrenn. (Selv om jeg ikke trener langrenn selv.) Da får en være ute, kan nyte naturen, får frisk luft, trener koordinering, ... Men det er ikke alltid det går. Da er jo et ergometer en grei sak. Padleergometer er tilpasset padleaktiviteten, men *jeg* tror mer på roergometer, om det er generell fysisk form en etterstreber. Årsaken er selvsagt at roing gjør det mulig å få opp oksygenopptaket ved å bruke de store muskelgruppene i lår, rumpe og rygg, i tillegg til armer og skuldre. Roing er en veldig "all-round fullkroppsøvelse". Selv har jeg i mange år trenet på Concept 2 roergometer, og er entusiastisk tilhenger av slik trening. Men med skuldertrøbbel jeg fikk for ett og et halvt år siden ble det slutt på rotrening for meg, i alle fall for en god stund, trolig for alltid. (Men padle har jeg begynt å prøve meg på igjen, i sommer, en skulder kan bli bedre etter 16 mnd, så ikke mist håpet, om du sliter.)

Så - med fare for å motta refs fra forumspolitiet (jeg tåler ganske så mye, er rimelig robust :-) ) - forteller jeg her og nå at om noen lurer på å kjøpe roergometer, kan de ta en titt i salgsforumet. Jeg har lagt ut salgsannonse.

Kan kanskje transportere til Jessheim lørdag 3. des, om noen skulle være interessert...

For da holder Jarkko og Harald et kettlebellkurs der. Tror jeg Og jeg har tatt kurset før. og det er langt å reise. Men...

Men det var kjekt.

EnTil
EnTil

Re: Vintertrening: Roergometer, kettlebell, padleergometer,

Postby Sven K » 20 Nov 2011, 21:53

nei det var sannelig hyggelig! Hei hei! jeg har stor tro på å GÅ. GÅ i terreng, helst..
VALLEY PINTAIL
arrow ivalu(hvit FG)
ZEPHYR 155rm
gearlab 219/7,9 GP
Do I contradict myself? Very well, then I contradict myself, I am large, I contain multitudes.
Walt Whitman
Sven K

Postby EnTil » 20 Nov 2011, 22:04

Ja, i nærheten av der jeg bor finnes en slalåmløype. Den går jeg opp på ca en halv time, da puster jeg som en blåsebelg!!! Og ned igjen er det koordinasjonstrening for å unngå å falle når det er sleipt og vått. Så."ja",jeg er enig. Å GÅ burde vært nevnt. Har forresten vurdert å ha en kanne med 10 liter vann i en ryggsekk på vei opp. Tømme den på toppen og gå med den tom ned igjen. Da blir det styrketrening også :-)

EnTil
EnTil

Postby Sven K » 21 Nov 2011, 00:57

kan du ikke drikke den opp på toppen da? beklager avsporinga. jeg tror nok den kettlebell treninga er bra jeg også. jeg har en liten en.
Så du er blitt bedre. Det var hyggelig. Du er jo savnet her inne veit du.
VALLEY PINTAIL
arrow ivalu(hvit FG)
ZEPHYR 155rm
gearlab 219/7,9 GP
Do I contradict myself? Very well, then I contradict myself, I am large, I contain multitudes.
Walt Whitman
Sven K

Postby kardam » 24 Nov 2011, 23:25

EnTil wrote:Ja, i nærheten av der jeg bor finnes en slalåmløype. Den går jeg opp på ca en halv time, da puster jeg som en blåsebelg!!! Og ned igjen er det koordinasjonstrening for å unngå å falle når det er sleipt og vått. Så."ja",jeg er enig. Å GÅ burde vært nevnt.
EnTil

Men hvorfor ikke legge det opp som intervalltrening.
Jeg har en lang og _bratt_ motbakke 15 minutter fra der jeg bor. Da er det bare å legge inn 4X4, eller andre varianter. Ikke nødvendig å gå helt opp bare intensiteten er høy nok. Mine ben og knær tåler ikke løping så da er bratt motbakkegåing helt topp. Pulsen stanger mot topp. Så ta en test og finn ut hva makspulsen er. Vondt og antydning til å "stryke med" når det står på, men så er det over. En tommelfingelregel sier 220 - alder, men her er det store variasjoner. Hos meg passer det ikke. Makspulsen min ligger 15 over dette. Noe som vil gjøre store utslag på sonene på intervalltreningen.
NTNU i Trondheim har forsket på intervalltrening. http://www.ntnu.no/cerg
Dagens næringsliv har også mange fornuftige artikler.http://www.dn.no/dnaktiv/
En ting har jeg funnet ut, med en alder på "57". Tren variert!. Sykkel, kajakk, langrenn, lange turer til fots, toppturer på ski og ikke minst spasertur til nærmeste vannhull og en halvliter med AASS :D .
Goltziana Marlin, VKV Seagull Offshore, Werner Shuna BS 210, Werner Camano 220, (182/85)
"Motorcycle racing, kayaking and mountain climbing are the only real sports ... all others are games"
http://picasaweb.google.com/karl.damli
kardam

Postby 29er » 21 Dec 2011, 23:42

Noen tips om 4x4 intervalltrening:

Egner seg godt for kajakkpadlere ;)

Harald
29er
Global Moderator
Global Moderator

Postby Kokk » 22 Dec 2011, 00:02

Litt om kettlebells i Dagens næringsliv nylig

http://www.dn.no/dnaktiv/article2293698.ece
Innehavar av Yst ute Padlesport, Ein liten entusiastisk butikk yst ute på Søre Sunnmøre www.ystute.no

Padler:Arrow Play / Zegul Velocity
Kokk

Postby 29er » 22 Dec 2011, 00:23

... og her er et fint intervju med den gamle boksekjempen Allan Fallrø fra samme avis: http://www.dn.no/dnaktiv/article2018904.ece

Harald
29er
Global Moderator
Global Moderator

Postby K3- » 25 Feb 2012, 18:19

Thomas Alsgaards innetrening passer bra for padlere også, styrker skulderpartiet spesielt: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=vy9cm5NU_1M#!
K3-

Postby kardam » 26 Feb 2012, 22:18

De er ikke bare Alsgaard som er "gammel" og godt trent!
Her er turneren som er med i "team bakerne"
http://www.nrk.no/sport/1.7334862
Goltziana Marlin, VKV Seagull Offshore, Werner Shuna BS 210, Werner Camano 220, (182/85)
"Motorcycle racing, kayaking and mountain climbing are the only real sports ... all others are games"
http://picasaweb.google.com/karl.damli
kardam

Next

Return to Hav-/Turpadling