Skulder

Skulder

Postby thostr » 09 Feb 2012, 09:20

Klarte å ramle stygt på isen for et par dager siden. Strakte ut armen i fallet og har på en eller annen måte forstrukket skuldren samt generelt forslått armen og høyre side. Har tatt normale doser ibuprofen, og har ikke lengre akutte smerter. Likevel har jeg vondt i høyre skulder og arm, får smerter når jeg løfter albuen opp mot skulderhøyde, smertene synes å sitte i albue-området og ikke i skuldren. Det har dog blitt betydelig bedre, og har ikke noe vesentlig nedsatt funksjon utover at jeg må være svært forsiktig ved av- og påkledning, samt ikke bruker skulder/arm til store belastninger. Padling er uaktuelt.

Bør jeg oppsøke lege med dette, eller er det ok å dosere rikelig med ro og se det hele an? Hvor lenge bør jeg vente med padling? Noen som har egne erfaringer som kan deles?
thostr

Re: Skulder

Postby ViTo » 09 Feb 2012, 12:04

Om du skal til Bergen, har jeg en kar som fikser dette med en behandling.
Skal ikke komme inn på behandlingsmetoden, men flere medlemmer her inne har positive erfaringer med behandlingen.
Å padle er bedre enn å ikke padle.
Verdens beste idrett...kajakkpolo:-))
ViTo

Postby Kvase » 09 Feb 2012, 12:46

Stemmer det Vito skriver *icon_salut*
selv sett og merket voldsom forfriskning hos enkelte etter en tur ditt ja.
TEKNIKKSIDER
http://kajakk1.no/
Fiberkompositlaminering
http://swe.kayakpaddling.net/?go&sub=2&topic=5
http://qajaqrolls.com/videos innstruksjon rulleteknikk videoer

Aquanaut Standard + W Shuna + Elvekajakk = Dyslektiker
Kvase
Linkmaster

Postby knutz » 09 Feb 2012, 19:25

Hugo healer?
knutz

Postby Kvase » 09 Feb 2012, 19:49

knutz wrote:Hugo healer?

Bad toys
TEKNIKKSIDER
http://kajakk1.no/
Fiberkompositlaminering
http://swe.kayakpaddling.net/?go&sub=2&topic=5
http://qajaqrolls.com/videos innstruksjon rulleteknikk videoer

Aquanaut Standard + W Shuna + Elvekajakk = Dyslektiker
Kvase
Linkmaster

Postby ViTo » 09 Feb 2012, 19:55

knutz wrote:Hugo healer?

For all del, nei ingen healer.... :D
Så enkelt at problemene blir tatt der problemene er på kroppen, ikke noe hokkus-pokkus med det som noen vil ha det til.
De mangler bare kunnskapen, der av ropes det ut i blindet, mye rart.
ViTo

Postby thostr » 09 Feb 2012, 21:27

Hei og takk for svar. Jeg er ~100 mil unna Bergen, så tror ikke tur dit blir det første tiltaket. Jeg håper jo selvsagt at dette er rent muskulært, det er mest i selve armen jeg har smerter - men det er når jeg løfter armen så skulderledd/leddbånd er jo definitivt involvert.
thostr

Postby ViTo » 09 Feb 2012, 22:17

Det høres ut som blokkering i skulderen, derfor smerter.
Knutepunktene for blokkeringen ligger bak ved skulderplaten, underarm, nede ved hofte og lyskepartiet.
Når han karen her i Bergen har løst det opp, er smertene borte i overarm og skulder.
Det er en blanding av sener, blodårer og lymfe som må løses opp
Det tar maks 2-3 min behandling, og da kan du padle og trene etterpå.
Så lenge det ikke er fysiske skader, behandler han ikke. Og han ser det, eller finner ut av det.

Jeg har 2 ganger hatt skulder ut av ledd, begge gangene har jeg kunnet padlet, trent og begynt i jobb dagen etter behandlingen.
Til stor ergrelse for fysioterapeuter som ikke vil forstå, de vil helst at jeg skulle rehabiliteres i minst 3 – 6 mnd.

Bare for ordens skyld, behandlingen gjør litt vondt. Men smerten er over i løpet av sekunder, kroppen slapper deretter av siden alle spenninger er borte. Det føles som den beste massasje etterpå, og kroppen reparerer resten selv. Det er mulig siden alle trengsler, forstoppelser er åpnet for fri passasje.
Jeg er ikke så flink med å forklare dette med fagspråket innenfor legeviten, men selv da vil mange sperre øynene opp.

Om det høres rart ut? Prøv selv, da vil du forstå litt mer om anatomien.
Last edited by ViTo on 11 Feb 2012, 12:31, edited 1 time in total.
ViTo

Postby 29er » 10 Feb 2012, 11:58

Jeg tok konemor med til "mirakelmannen" til ViTo. Det var utrolig spennende, interessant og veldig lærerikt. Behandlingen hans ga henne en øyeblikkelig bedring i en stiv rygg, men en behandling viste seg å være for lite - og 5 t hver vei til Bergen var for langt for gjenntatte behandlinger. Men er det mulig, så anbefales absolutt et besøk *thumright*

Når det gjelder skuldre, så kan man aldri ta disse på alvor nok (litt klønete sagt, men sterke, friske, stabile og normalt fleksible skuldre er padlerens beste venn). Jeg anbefaler deg å sjekke med håndballspillerne i byen hvilken lege/fysioterapeut de bruker, og så ta en tur dit. Du har antakelighvis bare slått deg, men heller en gang for mye til behandler enn en gang for lite - med mulige påfølgende skulderproblemer. Be om et treningsprogram for skuldre/kjernemuskulatur - det kan raskt føre til en ny verden av gode padleopplevelser ;)

I forbindelse med kursing i kettlebells/Girevoy Sport har jeg lært meg mye om skulderøvelser, og har blitt utrolig fasinert av russiske kunnskaper om hva som er sunne skuldre. Her er en liten snutt om smidige skuldre på russisk - dette er en topp internasjonal vektløfter/Girevoy Sport, og man kobler jo ofte ikke kraftsportutøvere med smidige skuldre:

Frister det å lære mer om dette, så er denne DVD-en en grei inngangsport: http://www.kettlebellcenter.com/se/art/super-joints-dvd.php?grp=1145343&XBLG6067=ec8605dd26aa1fd6d314dbc5a8e691da

Lykke til!

Harald
29er
Global Moderator
Global Moderator

Postby ViTo » 10 Feb 2012, 13:18

29er wrote:Jeg tok konemor med til "mirakelmannen" til ViTo. Det var utrolig spennende, interessant og veldig lærerikt. Behandlingen hans ga henne en øyeblikkelig bedring i en stiv rygg, men en behandling viste seg å være for lite - *
Harald

Ofte er problemet at til han kommer de etter et problem,skade etter mange år. Da må det gjerne flere behandlinger til for å løse det opp, men de aller fleste blir blir kvitt plagene. Noen tilfeller er av slik art at de ikke kan bli frisk, men behandlingen hjelper da slik at de kan leve med det. Som regel er det passienter hvor alle andre instanser har har gitt opp, eller behandling ikke har innvirkning.

Skader som ikke er dratt ut i mange år, har som oftest en meget positiv virkning etter første behandling. Da holder det gjerne med en behandling.

Heldigvis har flere begynt å sjønne hva han holder på med, jeg ser ofte læregutter som er under opplæring i fagkunnskapen til "Mirakelmannen"!
Om noen år har vi mange som kan utføre den samme behandling, for en Fysioterapeut måtte denne kunnskap, hvert gull verd med å suplere det inn i deres kunnskap.
ViTo

Next

Return to Hav-/Turpadling