Medsjøpadling, hvor lang kajakk/surfski?

Medsjøpadling, hvor lang kajakk/surfski?

Postby EnTil » 18 Dec 2009, 08:47

Aktivitet: Medsjøpadling.

Forhold: Norske forhold, for eksempel frisk bris og vinddrevne bølger (bakfra.)

Drømmen: Perioder med ganske god fart: surf, padleassistert surf (eller surfassistert padling.) Ta en titt på "The Doctor". Videosnutten blir bare bedre og bedre utover. Dette er selvsagt lite oppnåelig for normale, men dere tar poenget.

http://rambos-locker.blogspot.com/2009/02/doctor-surf-ski-world-series-race.html

Spørsmålet: Hva er ideell lengde på farkost for slik aktivitet under norske forhold?

Trådstarters ønske mht tråddisiplin i *denne* tråden: Avslappet og romslig. Assosier gjerne fritt i forhold til spørsmålet. Digresjoner, for eksempel i retning sammenlikninger mellom omtrent like lange farkoster, er ok.

-----------------------------------------------------------------------------

Utfyllende kommentarer: Selv har jeg sett Kirton Inuk (550cm) klare seg godt, jeg har hatt glede av CD Solstice GTS (ca 540cm), men den var vel litt for langsom, jeg har lest/hørt at Cobolt Sibir (5 m og noen og åtti cm?) var/er god, jeg har lest at Epic 18-modellene (550cm) skal være kjempebra.

Internasjonalt er surfskiene (opp til 640cm lange) konge. Men en 640 cm lang farkost vil vel ikke være konge lenger, dersom bølgelengden er så kort at farkosten blir liggende nesten horisontalt fordi den strekker seg over to eller nesten over to bølgetopper. Er det slike forhold vi oftest har i Norge, mon tro? Er det 550 cm eller 580 cm eller 610 cm som er ideell lengde, mens 640 cm er for langt?

At skroget bør være veldesignet og bygget for fart, er opplagt. At padleren må beherske den eventuelle rankheten, er like opplagt. Det er ikke det som er problemstillingen her. Problemstillingen går rett og slett på: Hva er idell lengde for medsjøpadling under norske forhold? Da betyr det også lite at en lang kajakk grunnet større våt flate kan være langsommere enn en kortere på flatt vann når padleren ikke er så sterk. For det er ikke snittfart i medvind og motvind som er hensikten. Motvind kan det gjerne gå langsomt. Det er morro i medvind som er poenget, HELE poenget.

Jeg er interessert i både synsing uten forutgående erfaring og i erfaringer fra padlere som har prøvd ulike slags materiell. Mest interessert er jeg vel i sammenlikninger mellom havkajakker av type Epic 18/Inuk/Sibir på den ene siden og surfski på den annen.

Jeg ville f. eks være VELDIG nysgjerrig på erfaringene til RulleRolf med Cobolt Sibir sammenliknet med Think Legend (om jeg husker rett.)
Last edited by EnTil on 18 Dec 2009, 09:47, edited 7 times in total.
EnTil

Re: Medsjøpadling, hvor lang kajakk/surfski?

Postby K3- » 18 Dec 2009, 09:15

Mine heftigste "surfeturer" har jeg hatt med en VKV Elite (med racingsits og sparkebrett), men jeg har ikke prøvd en surfski i medvind/bølger -kun på flattvann. Inuken surfer bra men Eliten har større fartspotensiale, ellers så surfer en turracer (52x520) også veldig bra. Zedtech lanserer nå en kortere surfski beregnet for våre hjemlige farvann: http://picasaweb.google.com/paddelkraft ... eat=email#
SD kommer også med en kajakk i 6 m segmentet: http://www.kajakk-fritid.no/nyheter.htm
K3-

Postby 29er » 18 Dec 2009, 09:26

Den nye havraceren til Seabird Designs ser spennende ut, og prisen var hyggelig. Ser at Len er innom her nå og da, kan du fylle inn med litt info om båten? Hva slags rorsystem/pedaler/sparkebrett har den? Hva slags sete?

Harald
29er

Postby PilOgBoge » 19 Dec 2009, 00:36

Hei, EnTil, kan ikke la vaere aa svare paa mitt favortitttema, kan jeg vel?

Droemmen om flotte sinusboelger med en gitt lengde og gitt fart er omtrent like vanlig aa oppleve som den perfekte snoen paa ski. Det er noe helt spesielt, som lettest kan oppleves i elvemunninger som filtrerer bort de korteste og lengste boelgene.

Naa snakker vi medsjoepadling. Da er det et litt trist faktum at det er baade korte og lange boelger til stede. Men vi kan regne ut hvilke boelgelengder og hastigheter som dominerer med en gitt stroeklengde og en gitt fart. Du husker sikkert hva stroeklengde er? Det er ihvertfall et ord som medsjoepadlere boer laere seg.

Uansettt hvor ryddig sjoe du har aa kose deg i, vil du oppleve at boelger doer ut eller at nedoverbakken blir midlertidig kansellert av kryssende boelger, enten boelger med andre hastigheter eller som kommer fra andre retninger. Nesten hele tiden er du derfor utenfor oenskesituasjonen.

Det er derfor lite relevant med stort spring, naar vi snakker medsjoepadling og ikke rein surfing som f.eks. paa videoer fra Anglesey eller surfing over hjemlige skjaer og holmer.

Det er paa medsjoepadling det gjelder aa ha en kajakk som skjaerer boelgene. Alle surfski er saann. Inuk er saann. Kajakker som stamper mer, er daarligere paa medsjoepadling. De stopper opp straks de moeter en liten motbakke. Inuk lager en tunnell. Vi i Inuk trives best med sjoe paa den fremste halvdelen av framdekk. Baaten gaar like raskt under vann.

Et annen egenskap som gjoer Inuk saa unik (vel, vel, ikke unik, men bedre enn det aller meste av "vanlige" havkajakker) her er den store effektive lengden. Den mangler den spisse baugen. Kajakker med en lang baug uten saerlig volum i (unyttig skrog i denne sammenhengen) stanger selvsagt nedi boelgedalen tidligere.
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Postby EnTil » 19 Dec 2009, 01:20

Ja, PilOgBoge, jeg mener å huske hva strøklengde er: Den distanse åpen sjø bølgene har å bygge seg opp på, ved vinden. (Gi meg smekk over fingrene om jeg roter det til her.) Det var jo gode tråder, med gode innlegg - bl.a. fra deg - i det gamle NPF-forumet. Nå kan det være godt å få informasjon inn igjen i dette forumet.

Det du sier om å kunne skjære bølgene, er nok viktig. NDK Romany S kan ikke dette, den er dessuten kort og treg og ingen god båt til medsjøpadling, selv om den er veldig trygg og manøvrerbar i vind, og selv om den kan surfe bra inn mot en strand eller i gode bølger fra en båt.

Det er mulig jeg kommer til å selge Romany S etter hvert, av denne grunnen, selv om det er en morsom ruskeværsbåt. "S" kan gjerne stå for "Surf", men Romany S er ikke optimalisert for de forholdene jeg selv drømmer om. CD (Current Design) Solstice GTS skjøt av gårde i god fart med vann på dekk. Dekket hadde jo (jeg hadde gamlemodellen) v-form og kløyvde sjøen, CD Extreme/Nomad har samme dekket. Jeg ville tro at dette dekket er enda mer optimalt for surf enn dekket på Inuk, men det er jo andre parametere som er viktigere enn dekket.

I den videosnutten som jeg linket til i første innlegg (med "The Doctor") illustreres vel det du skriver om varierende bølgelengder og om betydningen av at baugen kan skjære gjennom bølger som ville kunne stoppe en mer "stampende kajakk". Jeg tror også at rorkajakker er best til medsjøpadling, fordi du kan padle deg gjennom motstand uten å miste så mye fart, mens du med roret holder retning og/eller styrer deg inn dit du vil. Med NDK Explorer (senkekjøl) er det rimelig lett å holde retning, selv med innfelt senkekjøl, men jeg kan savne roret for styring. Jeg mister fart når jeg må styre med åra (er lite god på kanting.)

Jeg trenger mer trening for å kunne padle medsjø i rimelig ranke kajakker. Det er litt av grunnen til at jeg er nysgjerrig på surfski: Du slipper å tømme dem etter velt, dermed er du ikke (tror jeg) så forsiktig og pinglete som i en kajakk som må tømmes. Men det er fornuftig å ha en viss motstand mot å kjøpe noe som er lenger enn lengste tilgjengelige lagringsplass. (Lang surfski.)

Min bruktkjøpte Epic 18 Endurance er (for meg) langt mer stabil enn Inuk og VKV Elite, jeg gleder meg til å prøve Epic 18 Endurance i medvind/medsjø.
Last edited by EnTil on 19 Dec 2009, 20:16, edited 2 times in total.
EnTil

Postby PilOgBoge » 19 Dec 2009, 03:50

Vi er visst enige som vanlig, Entil!
Siden du etterspoer gjentakelser fra gamleforumet:
Ideelle forhold er omtrent 30 kilometer stroeklengde med minst mulig forstyrrende boelger. Det vil si, helst ikke eksponert mot atlanteren.
Vind: Saa sterk som du behersker.
Kajakk: Saa lang som du behersker. Med det mener jeg at en padler som har for lite styrke eller teknikk ikke vil klare aa drive en lang kajakk i stor fart. Da er det kanskje bedre med en kortere baat som f.eks. Romany og satse mer paa selve surfingen i litt lavere fart. Lettere padlere kan gjerne oppleve bedre effekt av planing tror jeg. For min del (93 kg) er det bare en vaat droem med planing paa havet. Tilbake til medsjoepadling i lange baater: Skal du greie aa holde samme fart som boelgene med litt stroeklengde tror jeg det er en stor fordel om du klarer mer enn 10 km/t paa flatt vann. Det er liksom en terskel, det er foerst naar du passerer den at du virkelig faar tak i boelgene og skyter fart. Plutselig har du holdt 15 km/t eller mer over noen hundre meter. Pulsen er i 200, du er fullstendig utslitt og lykkelig og klar for neste intervall naar du har faatt igjen pusten. Lykke til!
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Postby smaavoll » 19 Dec 2009, 12:14

Ved slike forhold der bølgene er ca 35-60/70 cm er VKV Seagull Elite en fantastisk kajakk :D :D :D .

Den er 530 cm (vannlinje på ca 520) og er nok for disse bølgende relativt passe lengde for å få god fart. I tilsvarende forhold holde ikke Epicen samme hastighet - tror hovedproblemet til Epic er at ror/rorløsning ikke er godt nok for slike forhold. det pilogboge skriver er helt riktig mht kryssende bølger og da er en skikkelig rorløsning ett must. Epicen er riktignok raskere på flatt og meget små bølger, muligens på større og mer regelmessige bølger også. Skriver muligens da det siste ikke er testet.

Det som gjør VKVen velegnet for slike forhold er:

- Skrogform: Bredde ca 49 cm i vannlinje og 60 cm helt oppe rett bak cockpit dvs at den løftes perfakt av passerende bølger slik at kajakken får optimal vinkel for å starte surf, samt gir sluttstabilitet som er en fordel gjennom surfen. Særlig med tanke på å bruke mest mulig av kreftene til fremdriftstak og ikke styre og støttetak.
- Velegnet for wingåre (smal og lav forran cockpit). Med wing åren får en godt tak i sjøen for å akslerere opp i riktig fart. og uansett åre er designet velegnet for ett optimalt og effektivt fremdriftstak.
- Roret vinkler kajakken i riktig posisjon før surfen og korrigerer godt gjennom surfen - her er det underliggende VKV roret optimalt.
- Velegnede pedaler for maksimalt påtrykk ved oppstart av surf og på det "nye" glassfibersitsen sitter en optimalt for å kontrollere kajakken gjennom surfen.
- relativ mye volum tidlig i skroget gjør at kajakken ikke "graver" for mye i bølgene forran, men får en løft som gjør at en ligger over vannflaten på bølgen forran. Det siste avhenger selvsagt av bølgeprofilen.

Kajakken er kjekkest for slike forhold uten last, men disse egenskapene ved kajakkdesignet gjør seg også gjeldende ved fullastat kajakk, slik at en kan får relativt god fart også nær kajakken veier en 140-150 kg.

Image
Image
Image
Image

Fantastisk deilig film, har sett den noen ganger nå og den blir bedre og bedre, nesten så jeg får lyst å spesialsierer kajakkstallen med en Epic V10 :D :D

Hilsen Kjell
smaavoll

Postby EnTil » 19 Dec 2009, 20:31

smaavoll wrote:Ved slike forhold der bølgene er ca 35-60/70 cm er VKV Seagull Elite en fantastisk kajakk :D :D :D .

Den er 530 cm (vannlinje på ca 520) og er nok for disse bølgende relativt passe lengde for å få god fart. I tilsvarende forhold holde ikke Epicen samme hastighet - tror hovedproblemet til Epic er at ror/rorløsning ikke er godt nok for slike forhold. det pilogboge skriver er helt riktig mht kryssende bølger og da er en skikkelig rorløsning ett must.
...
Hilsen Kjell

Kjell: Tenker du her på første generasjons (nåværende) Epic 18X og 18X Sport?

Min bruktkjøpte er "gamle" Epic 18 Endurance, som har det akterhengende SmartTrack-roret, ikke det lille faste roret som er en del av den bevegelige hekken på 18X og 18X Sport. Hvis jeg finner at roret er for lite effektivt, kan jeg dermed skifte til det bladet SmartTrack leverer for toerkajakker, da bør jeg i alle fall få nok styrekraft. Ellers kommer jo 18 X og 18X Sport snart med senkbart ror.

Men jeg tror på det du Kjell skrier om VKV Elite. At jeg har problemer med ballansen i den, er jo mitt problem. En annen sak er at jeg er nødt til å bruke U-setet for å få plass til mine lange ben. Den nye glassfiber-sitsen kommer ikke langt nok bak til at jeg får plass til mine lange ben..

EnTil
EnTil

Postby EnTil » 19 Dec 2009, 20:32

Kjell: I hvilket hull i bunnskinnen på VKV forankrer du det nye glassfibersetet? (jeg foreslår at vi teller framover fra bakerste alternativ, det hullet som nyttes når setet er lengst bak, nummereres som 1.) For jeg regner med at din kajakk har omtrent optimalt plassert sete, siden dine erfaringer er så gode.

Jeg må sitte helt bak mot skottveggen/aktre cockpitkant i Elite, og kan føle at Elite-n blir litt "baktung". På den annen side er det jo ikke sikkert det er en ulempe når surf er målet. Sete som er plassert litt langt bak er vel et større problem ved ønske om optimal fart på flattvann og i motsjø (?). (Den nye surfkajakken Trapper Adventure er for eksempel (referanse er produsenten) bygget med setet lenger bak enn hva som normalt er optimalt, av hensyn til surfeegenskapene.)
EnTil

Postby smaavoll » 19 Dec 2009, 22:43

Det var den nye versjonen ror jeg mener ser betenkelig ut, men selvsagt kan den være bedre enn den ser ut. Har avtalt testrunde med den så vi får se.

Smarttrack versjonen er bra, og som du sier kan den moddes med større blad, noe som nok er en fordel ved surf. Iht. sikre kilder finnes visst nok ett større blad som KayakPro bruker evt. som du skriver rorblad til dobbelkajakk burde være mer enn tilstrekkelig.

Tidligere brukte jeg hull 1 (på "svengel"kajakken offshore). Med det nye peddalsettet er cockpiten blitt mer romslig da de kan flyttes betydelig lengre frem enn på svengelkajakkene. Nå bruker jeg så godt som alltid glassfibersitsen i hull 2 el. 3. Jeg har ofte litt last (4-5 kg) fremme i kajakken, noe jeg synes er bra også for surf mao har jeg flyttet meg en 3 -5 cm fremover i forhold til svengelvkven, og litt opp i kajakken (kansje 1-2 cm) i forhold til Usitsen. Pedalene er også litt tyngre muligens 0,5 kg mer enn svengelen, noe som etter min mening er en fordel da kajkken føles mer i balanse, enn tidligere.

Men - Gratulerer EnTil med Epic 18 Endurance. Det er en flott og rask langturkajakk med godt ror (selv om roret ikke når opp til VKV nivået ;) ), ok luker for enkel inn og utlastning, og ikke minst meget lett - 19 kg noe som er en fordel dersom fart er en prioritet. Den har vel en vannlinje på ca 540 cm?

Selv blir jeg fristet av denne:

Image

Hilsen Kjell
Last edited by smaavoll on 25 Dec 2009, 14:20, edited 1 time in total.
smaavoll

Next

Return to Hav-/Turpadling